arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۸ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰

گروسی: شواهدی از غنی‌سازی مخفیانه اورانیوم توسط ایران وجود ندارد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای تصریح کرد شواهدی از غنی‌سازی مخفیانه اورانیوم توسط ایران وجود ندارد. وی اضافه کرد: «من تمام اماکنی که آنها در آنجاها غنی‌سازی انجام می‌دهند را مورد بررسی قرار می‌دهم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد شواهدی از غنی‌سازی مخفیانه اورانیوم توسط ایران وجود ندارد.

مدیر کل آژانس که بامداد جمعه با «مرکز استیمسون» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد که ایران به صورت مخفیانه اورانیوم غنی‌سازی نمی‌کند گفت: «هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه آنها چنین کاری انجام می‌دهند در اختیار ندارم.»

وی اضافه کرد: «بنابراین، همزمان با اینکه نشانه‌هایی مبنی بر اینکه آنها چنین کاری انجام می‌دهند وجود ندارد من تمام اماکنی که آنها در آنجاها غنی‌سازی انجام می‌دهند را مورد بررسی قرار می‌دهم.»

گروسی سپس در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه سطح اطمینانش درباره اطلاعاتی که از ایران دارد چه اندازه است گفت: «[اطمینانم به چنین اطلاعاتی] بسیار بالا است. می‌خواهم خیلی دقیق حرف بزنم. اگر به ما اجازه بازرسی داده شود من به توانایی سیستم بازرسی‌ام برای سر در آوردن از اتفاقاتی که در حال وقوع است اعتماد بسیار بالایی دارم.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد درباره مذاکره با ایران بایستی این نکته را مدنظر داشت که هر روز، حائز اهمیت است.

او گفت: «فکر می‌کنم وقتی که روند مذاکرات و رایزنی‌ها با ایران را در نظر می‌گیریم، هر روز حائز اهمیت است... چیزی که من الان سعی دارم روی آن تمرکز کنم بلافاصله‌ترین چالش‌های پیش رویمان است.»

رافائل گروسی مذاکرات آژانس اتمی با ایران را «بسیار چالش‌انگیز» توصیف کرد، اما تأکید کرد که این گفت‌وگوها تنها راه برای از میان برداشتن اختلافات است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه هم در مصاحبه با روزنامه واشنگتن‌پست ضمن اعلام این که به زودی برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی، به ایران سفر می‌کند گفت که چند هفته آینده در تعیین این که آیا مذاکرات «وین» برای احیای برجام از سرگرفته می‌شود، «سرنوشت‌ساز» است. (جزئیات بیشتر)

ایران و آژانس اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق، یک بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا تاریخ سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد. سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

اظهارات رافائل گروسی در حالی مطرح شده که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

نظرات بینندگان