arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰

معاون رییس جمهور: برخلاف دهه‌های قبل که خواسته‌ها اشتغال و مسکن بود امروزه خواسته مردم حل مشکل معیشت است / تا وقتی تصمیمات کلان اقتصادی به مذاکرات مشروط باشد، تورم مهار نمی‌شود

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خواسته مردم در دهه‌های مختلف عمر بابرکت انقلاب اسلامی ایران متفاوت بوده و برخلاف دهه‌های قبل که بیشتر خواسته‌ها در خصوص اشتغال و مسکن بود امروزه خواسته بزرگ مردم حل مشکل معیشت است و تلاش دولت نیز بر اساس تحقق این خواسته در سال جاری و بصورت تکمیلی در سال آینده خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مهارم تورم در کشور نیازمند رسیدن به ثبات اقتصادی است.

مسعود میرکاظمی امروز در جلسه شورای اداری خلخال بیان کرد: زمانی که زمینه لازم برای رشد و ثبات اقتصادی و آرامش خیال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید کار و ثروت در جامعه فراهم شود پدیده مهار تورم اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان کرد: در شرایط تورم ۲۳ درصدی توان هرگونه سرمایه‌گذاری اقتصادی از سرمایه گذاران در این بخش گرفته شده و تازمانی که سرمایه‌گذار احساس ثبات اقتصادی در بازار نکند همچنان دچار استهلاک منفی در بازار و تورم خواهیم شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: تازمانی که تصمیمات کلان اقتصادی در امر مهار تورم به اما و اگرهایی همچون مذاکرات خارجی مشروط شود، دست‌یابی به رشد اقنصادی و مهار تورم دور از انتظار خواهد بود.

وی گفت: خواسته مردم در دهه‌های مختلف عمر بابرکت انقلاب اسلامی ایران متفاوت بوده و برخلاف دهه‌های قبل که بیشتر خواسته‌ها در خصوص اشتغال و مسکن بود امروزه خواسته بزرگ مردم حل مشکل معیشت است و تلاش دولت نیز بر اساس تحقق این خواسته در سال جاری و بصورت تکمیلی در سال آینده خواهد بود.

میر کاظمی گفت: برنامه‌ریزی ما برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی هشت درصدی رشد اقتصادی با اجرای سیاست‌های جدید مهار تورم،هدایت نقدینگی دست مردم به سمت سرمایه‌گذاری اقتصادی و حل مشکل معیشت مردم خواهد بود.

او بیان کرد: در وضعیت فعلی درآمد اکثر مردم به تورم کالا متناسب نیست و در استانی همچون اردبیل که مردم آن دارای درآمد متوسط هستند، درآمدها در هیچ شرایطی نمی‌تواند جوابگوی هزینه های آنان باشد .

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخلاف روال سال‌های گذشته که اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ بدست دولت آن هم با دست خالی و نهایت با واگذاری اوراق خزانه به پیمانکاران مجری طرح‌ها انجام می‌شد ما معتقدیم که واگذاری طرح‌های عمرانی بدست بخش خصوصی دولت را از ادامه بدهی سلسله وار نجات خواهد داد.

وی با اشاره به تمرکز سرمایه در مرکز کشور در گذشته بو تفاوت بین سرمایه‌گذاریهای شرق وغرب کشور اظهار کرد: ایجاد توازن منطقه‌ای با هدف توسعه متوازن کشور نیز از اهدف مهمی است که دولت سیزدهم در اولویت کاری خود قرار داده است .

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کارهای بزرگی در کشور شده است، افزود: در افزایش درآمد و سطح رفاه مردم اتفاق خاصی نیفتاده و برای خروج از این روند باید بر شاخص‌های کلان اقتصادی تمرکز شود.
وی با اشاره به اینکه اگر دولت و مجلس بر موضوعی تمرکز کنند حتماً به نتیجه مطلوب می‌رسد، ادامه داد: توجه به اثربخش کردن منابع، افزایش نقش استان‌ها در پیشبرد برنامه‌ها و حرکت به سمت برنامه‌ای شدن و انجام توافقنامه‌ها به صورت برنامه‌ای ضروری است.

میرکاظمی با بیان اینکه اگر بودجه بدون کسری بسته شود و خلق پولی صورت نگیرد تورم مهار خواهد شد؛ اظهار کرد: دو ماه است که دولت سیزدهم فعالیتش را آغاز کرده و بدون خلق پول پرداخت های ماهیانه را انجام می‌دهد که این آغازی برای موفقیت بزرگ در مهار تورم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: همانطور که واکسیناسیون عمومی کرونا را مهار می‌کند با تمرکز بر مهار خلق پول، تورم هم می‌تواند مهار شود، دولت تلاش می‌کند که خلق پولی صورت نگیرد و در بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای تنظیم می‌شود تا در هیچ جا ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند.

میرکاظمی به اهمیت ثبات اقتصادی، عدالت و توجه به آمایش سرزمین پرداخت و گفت: همدلی بین دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه بهترین فرصت برای اعمال تغییراتی ضروری در ساختار بودجه است.

وی افزود: بودجه باید به شکل ساده و قابل فهم تدوین شود و شاخص‌های کلان اقتصادی را پشتیبانی، تورم را مدیریت و بهره‌وری را افزایش دهد تا به عدالت نزدیک شود.

معاون رئیس جمهور اعتماد به بخش خصوصی را بسیار مهم دانست و گفت: اگر ثبات اقتصادی که شرط اصلی حضور سرمایه‌گذار و بخش خصوصی در اقتصاد کشور است حاصل شود اعتماد بخش خصوصی نیز بدست خواهد آمد.

میرکاظمی اولین گام تغییرات اساسی و ثبات اقتصادی را خروج دولت از اقتصاد دانست و گفت: وظیفه دولت این است که موضوعات اقتصادی را مدیریت کند بنابراین رفع موانع برای ورود بخش خصوصی به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به نقدینگی چهار هزار میلیارد تومانی در دست مردم گفت: افزایش نقدینگی تورم‌زا است و در طراحی جدید ساختار بودجه که با مشورت مجلس صورت خواهد گرفت مسائل اقتصادی کشور در بسیاری از زمینه‌ها از جمله هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری ثروت‌زا حل خواهد شد.

معاون رییس جمهوری اظهار کرد: در شرایط فعلی اجرا و احداث تونل در مسیرراه خلخال به اسالم که از مهمترین خواسته مردم و مسوولان این منطقه است با اعتبارات دولتی قابل اجرا نیست و می توان از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای این گونه طرح‌های بزرگ عمرانی کار ساز استفاده کرد.

نظرات بینندگان