arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

تماشای صفحه نمایش کودکان را افسرده و مضطرب نمی‌کند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زمان تماشای صفحه نمایش ارتباط مستقیمی با سلامت روان  کودکان ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زمان تماشای صفحه نمایش ارتباط مستقیمی با سلامت روان  کودکان ندارد.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از کانورسیشن، مطالعه‌ای که به تازگی در مجله PLoS ONE منتشر شده است، نشان می‌دهد که بعید است، گذراندن وقت روی صفحه نمایش مستقیما برای کودکان مضر باشد. مطالعه ایالات متحده توجه جهانی را به خود جلب کرد، زیرا معمولاً استفاده از صفحه نمایش به دلیل برهم زدن عادات سالم جوانان ما مقصر شناخته می‌شود.

عناوین مورد بررسی، «صفحه نمایش آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید خطرناک نیستند»، «صفحه‌نمایش واقعاً به بچه‌ها آسیب نمی‌زند»، «کودکان از زمان طولانی نمایشگر آسیب نمی‌بینند»، «مزایای بالقوه نمایش دیجیتال» و «چسباندن بچه‌ها به صفحه‌نمایش آسیب نمی‌زند» اعلام شد.

با وجود عدم ارتباط قوی بین زمان نمایش روی صفحه نمایش و سلامت کودکان، ما هنوز باید مراقب پیامد‌های سلامتی باشیم. محققان اعلام کردند که گرچه تماشای تلویزیون دلیل مستقیم افسردگی یا اضطراب نیست و با بهبود روابط با همسالان مرتبط است، اما یافته‌های آن‌ها با هشدار‌هایی همراه بود. این مطالعه شامل تقریباً ۱۲۰۰۰ کودک ۹ تا ۱۰ ساله از ۲۴ مکان مختلف در سراسر ایالات متحده بود.

چرا نگران زمان نمایشگر باشیم؟ جوانان بیش از هر زمان دیگری از صفحه نمایش استفاده می‌کنند. میانگین تعداد دستگاه‌های دیجیتال مبتنی بر صفحه‌نمایش که در استرالیا متعلق به کودکان بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند به ۳.۳ دستگاه برای هر کودک رسیده است.

این دستگاه‌ها شامل لپ تاپ، تلفن‌های هوشمند، تلویزیون، تبلت، دستگاه‌های بازی و رایانه‌های خانوادگی است. مشابه بسیاری از کشور‌های غربی، تخمین زده می‌شود که کودکان ۳ تا ۴ ساعت در روز از دستگاه تلفن همراه یا تماشای تلویزیون استفاده می‌کنند و از دستورالعمل‌های بهداشتی فراتر می‌روند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً همه دانش‌آموزان دبیرستانی و دو سوم دانش‌آموزان دبستانی دارای یک دستگاه مبتنی بر صفحه نمایش هستند. کودکان حداقل یک سوم روز خود را صرف خیره شدن به صفحه نمایش می‌کنند.

در استرالیا، معلمان و والدین ابراز نگرانی کرده‌اند که استفاده سریع از دستگاه‌های دیجیتال (از جمله استفاده از رسانه‌های اجتماعی) تأثیرات منفی بر فعالیت بدنی کودکان و توانایی آن‌ها برای همدلی و تمرکز بر وظایف یادگیری دارد. بیشتر نگرانی‌ها مربوط به زمان استفاده از صفحه نمایش با افسردگی، اضطراب، عزت نفس، تعاملات اجتماعی و کیفیت خواب است.

تماشای صفحه نمایش کودکان را افسرده و مضطرب نمی‌کند

با توجه به استفاده زیاد کودکان از صفحه نمایش در سنین پایین، ایجاد یک ارتباط علت و معلولی بین زمان استفاده از صفحه نمایش و نتایج سلامتی بیش از همیشه مهم شده است. افزایش استفاده از صفحه نمایش در نتیجه بیماری همه گیر، به این تحقیق فوریت افزوده است.

این مطالعه اخیر چه چیزی را مورد بررسی قرار داده است؟ این مطالعه آمریکایی رابطه بین مدت زمان حضور در صفحه نمایش و عملکرد تحصیلی کودکان، عادات خواب، روابط همسالان و سلامت روانی را مورد بررسی قرار داد.

والدین یک پرسشنامه زمان نمایش، یک چک لیست رفتار کودک و مقیاس‌های بیانیه اضطراب (شامل بخش‌هایی درباره مشکلات و توجه درونی یا بیرونی‌سازی کودکان) را تکمیل کردند. آن‌ها نمرات فرزندشان در مدرسه، کمیت و کیفیت خواب، درآمد خانواده و نژاد را گزارش کردند.

کودکان به طور مستقل یک پرسشنامه ۱۴ موردی را در مورد زمان استفاده از صفحه نمایش در مورد انواع مختلف رسانه‌های تفریحی در صفحه نمایش تکمیل کردند. همچنین از آن‌ها پرسیده شد که چند دوست صمیمی دارند.

محققان ارتباط کوچکی بین زمان تماشای صفحه نمایش کودکان و کاهش کیفیت خواب، توجه، سلامت روان و عملکرد تحصیلی پیدا کردند. این اثرات به عنوان تاثیر مستقیم ناشی از زمان نمایشگر تأیید نشد.

نظرات بینندگان