arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

دستور اردوغان: اخراج سفیر ده کشور از جمله فرانسه و امریکا از ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت به وزارت خارجه دستور داده است که ۱۰ سفیر کشور‌های غربی را به دلیل درخواست آزادی عثمان کاوالا، "عنصر نامطلوب" اعلام کند. او در تشویق جمعیت حاضر در شهر اسکی‌شهر در شمال غرب کشور گفت: "آن‌ها ترکیه را خواهند شناخت و درک خواهند کرد. روزی که ترکیه را نشناسند و درک نکنند، باید کشور را ترک کنند. "
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دستور اردوغان: اخراج سفیر ده کشور از جمله فرانسه و امریکا از ترکیهرجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت به وزارت خارجه دستور داده است که 10 سفیر کشورهای غربی را به دلیل درخواست آزادی عثمان کاوالا، "عنصر نامطلوب" اعلام کند.

به گزارش «انتخاب»؛ به نقل از رویترز، کاوالا به مدت چهار سال در زندان بوده است و متهم به تأمین مالی اعتراضات سراسری در سال 2013 و مشارکت در کودتای نافرجام در سال 2016 است. او این اتهامات را رد می کند.

سفیران کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، سوئد، فنلاند، نیوزلند و ایالات متحده در بیانیه مشترکی در 18 اکتبر، خواستار حل و فصل عادلانه و سریع پرونده کاوالا و آزادی فوری او شدند و وزارت خارجه ترکیه این سفیران را احضار کرد و بیانیه آنان را غیرمسئولانه خواند.

اردوغان در سخنرانی خود با استفاده از یک اصطلاح دیپلماتیک گفت: "من دستور لازم را به وزیر خارجه کشورمان دادم و گفتم چه باید کرد. این 10 سفیر باید فوراً به عنوان عنصر نا مطلوب اعلام شوند."

او در تشویق جمعیت حاضر در شهر اسکی‌شهر در شمال غرب کشور گفت: "آنها ترکیه را خواهند شناخت و درک خواهند کرد. روزی که ترکیه را نشناسند و درک نکنند، باید کشور را ترک کنند."

سفارتخانه های ایالات متحده، آلمان و فرانسه و کاخ سفید و وزارت خارجه ایالات متحده به درخواست رویترز برای اظهار نظر درباره این موضوع پاسخ ندادند.

وزارت خارجه نروژ گفت که سفارت این کشور در آنکارا اطلاعاتی در این مورد از مقامات ترکیه دریافت نکرده است.

وزارت خارجه نروژ در بیانیه ای از طریق ایمیل به رویترز اعلام کرد: "سفیر ما هیچ کاری انجام نداده است که حکم اخراج او صادر شود. ما همچنان از ترکیه می خواهیم تا استانداردهای دموکراتیک و حاکمیت قانونی را که این کشور بر اساس کنوانسیون حقوق بشر اروپا به آن متعهد شده است، رعایت کند."

گفتنی است که اخراج ۱۰ سفیر، که ۷ نفر از آنها نماینده دولت های متحد ترکیه در ناتو هستند، عمیق ترین شکاف دیپلماتیک ترکیه با غرب در ۱۹ سال نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری اردوغان است.

نظرات بینندگان