arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰

واکنش چین به کودتا در سودان؛ اختلافات را با گفت‌وگو حل کنید

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تحولات امروز سودان، از طرف‌های مربوطه خواست اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت که پکن از طرف‌های مرتبط در سودان می‌خواهد که اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل و از صلح و ثبات ملی حفاظت کنند. 

وانگ گفت چین از نزدیک اوضاع در سودان را دنبال می‌کند و اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی نهادها و پرسنل چینی در سودان انجام خواهد داد.

پیش‌تر، سازمان ملل در بیانیه‌ای بازداشت تمامی رهبران سیاسی و غیرنظامی سودان از جمله نخست‌وزیر این کشور در پی وقوع کودتای نظامی را «غیرقابل قبول» خواند و خواستار آزادی فوری تمامی بازداشتی‌ها شد.

وزارت اطلاع‌رسانی سودان امروز در بیانیه‌ای در خصوص جدیدترین تحولات این کشور گفت که مردم سودان می‌بایست، تلاش‌های ارتش سودان برای جلوگیری از گذار دموکراتیک قدرت را متوقف کنند و افزود: «ما از همه می‌خواهیم تا زمان سرکوب تلاش‌ها برای کودتا، به راهپیمایی ادامه دهند».

اوایل صبح امروز وزارت اطلاع‌رسانی سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان پس از امتناع از صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتای نظامی به مکانی ناشناس منتقل شده است. طبق این گزارش، نیروهای نظامی مشترک سودان، حمدوک را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند و وی را وادار کرده‌اند تا یک بیانیه‌ای در حمایت از آن‌ها صادر کند.

این وزارتخانه افزود حمدوک از مردم سودان خواسته تا به صورت آرام در مقابل تلاش‌ها برای کودتا مقاومت کنند و از «انقلاب خود دفاع کنند».

در ماه سپتامبر (دو ماه پیش) هم گزارش‌هایی مبنی بر وقوع کودتایی نافرجام در سودان منتشر شد و ناآرامی و تنش سیاسی در سودان پس از سقوط دولت البشیر همچنان ادامه داشت.

این کشور در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، شاهد عزل «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان به دستور ارتش بود.

سودان از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شده که به مدت ۵۳ ماه ادامه خواهد داشت و قرار است اوایل ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. در حال حاضر قدرت بین ارتش، نیروهای مسلح و ائتلاف موسوم به «الحریة والتغییر» تقسیم شده است.

نظرات بینندگان