arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

نگرانی محققان از افزایش شماربیماران مبتلا به آنفلوانزای پرندگان در چین

افزایش شمار موارد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان طی سالجاری موجب نگرانی کارشناسان شده و می‌گویند گونه قدیمی ویروس ظاهرا تغییر کرده و برای انسان‌ها مسری‌تر شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا:افزایش شمار موارد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان طی سالجاری موجب نگرانی کارشناسان شده و می‌گویند گونه قدیمی ویروس ظاهرا تغییر کرده و برای انسان‌ها مسری‌تر شده است

چین طی سال ۲۰۲۱ تا کنون ۲۱ مورد ابتلای انسانی به نوع "اچ‌۵‌ان۶" ویروس آنفلوآنزای پرندگان را به سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است، در حالی که سال گذشته تنها پنج مورد گزارش شده بود.

هر چند این تعداد مبتلایان نسبت به صدها نفر مبتلا شده در سال ۲۰۱۷ به ویروس "اچ‌۷‌ان۹" پایین است، اما این عفونت‌ها جدی است و موجب بیماری شدید بسیاری شده و دستکم شش تن جان باخته‌اند.

"تیجس کوکین" استاد پاتولوژی مقایسه‌ای در مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس روتردام گفت: افزایش موارد انسانی ابتلا به انفلوانزای پرندگان در چین طی سال جاری موجب نگرانی است. این ویروسی است که موجب تلفات زیادی می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرده است، بسیاری از افراد مبتلا شده در تماس با پرندگان بوده‌اند و هیچ مورد تایید شده از انتقال انسان به انسان وجود نداشته است. این سازمان اعلام کرد که تحقیقات بیشتر و فوری برای درک خطرات موجود و افزایش سرایت ویروس به انسانها مورد نیاز است.

روز ۱۳ اکتبر یک زن ۶۰ ساله مبتلا به ویروس اچ۵‌ان۶ با شرایط وخیم در استان هونان چین بستری شد.

چین بزرگترین تولید کننده ماکیان و تولیدکننده مهم اردک است که به عنوان منبع مهم ویروس‌های انفلوآنزا عمل می‌کنند.

ویروس‌های انفلوآنزای پرندگان بطور مداوم میان پرندگان اهلی و وحشی در چرخش است اما به ندرت انسانها را آلوده می‌کند. اما تحول این ویروسها با افزایش شمار پرندگان گوشتی یک نگرانی مهم می باشد زیرا ممکن است تبدیل به ویروسهایی با قابلیت انتقال به انسان شوند.

نظرات بینندگان