arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

افزایش ۷۵ درصدی جستجوی "خشونت خانگی" در گوگل طی دوران پاندمی کووید ۱۹

استادیار دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به افزایش خشونت خانگی جهان طی پاندمی کووید ۱۹، گفت: درحالی خشونت خانگی در این ایام افزایش داشته است که نرخ سایر جرائم کاهشی بوده و در این مدت جستجوی عبارت "خشونت خانگی" در مرورگر گوگل ۷۵ درصد افزایش داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: استادیار دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به افزایش خشونت خانگی جهان طی پاندمی کووید ۱۹، گفت: درحالی خشونت خانگی در این ایام افزایش داشته است که نرخ سایر جرائم کاهشی بوده و در این مدت جستجوی عبارت "خشونت خانگی" در مرورگر گوگل ۷۵ درصد افزایش داشته است.

مهدی صبوری پور در نهمین کنگره ملی آسیب‌شناسی شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی، اظهار کرد: فرصت ارتکاب به جرائم خشونت خانگی در ایام پاندمی کووید ۱۹ و با توجه به حضور بیشتر افراد در خانه بیشتر شده است‌. 

این دکترای حقوق کیفری و جرم شناسی، اجرای سیاست های بهداشتی برای کنترل همه گیری کووید ۱۹ را در افزایش برخی فشارهای روانی در این ایام موثر دانست و تصریح کرد: مقررات منع آمد و شد و محدویت‌های سفر کردن، کاهش روابط اجتماعی و بروز مشکلات مالی و... همگی منجر به افزایش فشار روانی شده و به صورت غیر مستقیم بر افزایش خشونت خانگی اثر گذار بوده است. 

وی با اشاره به نقش "اضطراب بیماری" و ابتلا به کووید ۱۹ در افزایش خشونت خانگی، افزود: در اضطراب بیماری فرد نسبت به ابتلاء خود و عزیزانش نگران است و این ناشناخته بودن کووید ۱۹ افراد را به سمتی سوق داد تا از هر منبعی از جمله منابع نامعتبر اطلاعات را دریافت کنند. از سوی دیگر این عوامل بر کاهش احساس امنیت افراد نیز موثر بود؛ چراکه پیش بینی پذیری و کنترل فرد بر محیط و  احساس امنیت افراد در جریان زندگی نیز کمتر شد و در نهایت فشار روانی افراد افزایش پیدا کرد. 

این استادیار دانشگاه همچینن به "افول اقتصادی" و افزایش تورم جهانی نیز اشاره کرد و آن را در افزایش فشارهای روانی و خشونت خانگی در ایام پاندمی کووید ۱۹ موثر دانست. 

صبوری پور با اشاره به تاثیر تعطیلی مدارس و حضور دائمی فرزندان در منزل بر افزایش خشونت خانگی نیز یادآور شد: تعطیلی مدارس منجر به افزایش فشارهای روانی در والدین و دانش آموزان و حتی بهم خوردن ریتم خواب در دانش آموزان شد. تماس زیاد والدین با فرزندان در مدت قرنطینه و تعطیلی مدارس باعث شد تنش بین والدین و فرزندان زیاد و فشار روانی والدیدن افزایش پیدا کند و یک چرخه خشونت بین این دو گروه ایجاد شود.

نظرات بینندگان