arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۶ آبان ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: پيش از ظهر، [آقای ولانکو پاولتیچ]، ریيس مجلس كرواسى و جمعى از نمايندگان مجلس‌شان آمدند. درباره وضع بالكان و مسایل جنگ صرب‌ها با اقوام ديگر منطقه، به خصوص بوسنى و كوزوو صحبت كرديم. خصومت شديدى نسبت به صرب‌ها دارند و از كم شدن حجم تجارت‌شان با ايران، ناراضي‌اند و خواست كه براى انجام معامله خريد چهار فروند كشتى از آنها كه از سال‌هاى گذشته، مورد مذاكره بوده،كمك كنم. يك سؤال كه مى‌كردم، وقت زيادى صرف جواب مى‌كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

پيش از ظهر، [آقای ولانکو پاولتیچ]، ریيس مجلس كرواسى و جمعى از نمايندگان مجلس‌شان آمدند. دربارة وضع بالكان و مسایل جنگ صرب‌ها با اقوام ديگر منطقه، به خصوص بوسنى و كوزوو صحبت كرديم. خصومت شديدى نسبت به صرب‌ها دارند و از كم شدن حجم تجارت‌شان با ايران، ناراضي‌اند و خواست كه براى انجام معامله خريد چهار فروند كشتى از آنها كه از سال‌هاى گذشته، مورد مذاكره بوده،كمك كنم. يك سؤال كه مى‌كردم، وقت زيادى صرف جواب مى‌كرد.

اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد. گزارشى از سفر همراه آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] به كرمانشاه داد و از تعداد بيكاران و مشكلات دولت در تأمين كالاهاى اساسى و خطر بالا رفتن بيشتر نرخ ارز گفت. راجع به انتخابات شوراها صحبت شد و احتمال درگيرى دولت و مجلس؛ چون در اين انتخابات، به جاى شوراى نگهبان، مجلس ناظر است.

عصر آقاى [غلامرضا] جوادى، [قائم‌مقام سرپرست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. مشورت كرد، براى كتابى‌كه دربارة دليجان و ساوه تهيه‌كرده كه قبلاً در آنجاها فرماندار بوده؛ مطالب جامعى دربارة آنها تهيه‌كرده است. پس از انجام كارها و خواندن جرايد و گزارش‌ها، ساعت نُه شب، به خانه آمدم. امروز در پيرانشهر كردستان، بين مردم و نيروهاى انتظامى و سپاه درگيرى شده و چند نفر كشته و زخمى شده‌اند؛ نزاع از درگيرى ناجا با قاچاقچيان شروع شده كه يك قاچاقچى‌كشته شده و مردم به اعتراض برخاسته‌اند.

طوفان ميچ در اقيانوس اطلس، مورد توجه رسانه‌هاى جهانى است؛ با سرعت حدود 300 كيلومتر در ساعت، به سوى غرب و شمال، در منطقه كارایيب پيش مى‌رود و على‌رغم پيشگيرى‌ها، تلفات و خسارات زيادى دارد. مى‌گويند، طوفانى با اين قدرت از 100 سال پيش، بى‌سابقه است.

 

نظرات بینندگان