arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰

بررسی تازه ترین وضعیت بازار موبایل در ایران و جهان / بازار موبایل در انتظار نجات از دلالان و امید به نزول قیمت ها

قیمت موبایل و وابستگی آن به دلار از جمله اخباری است که بسیاری از شما را هر از چندگاهی درگیر خود می کند. به خصوص اگر خریدار موبایل باشید و نزدیک‌ به زمان رونمایی از مدل‌‌‌‌های جدید هر برند نیز باشد، دورانی که قیمت مدل‌‌‌‌های پیشین را معمولا با افتی شدید همراه می کند. اما مدل های جدید تحت هیجان بازار قرار گرفته و سر به فلک می کشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: قیمت موبایل و وابستگی آن به دلار از جمله اخباری است که بسیاری از شما را هر از چندگاهی درگیر خود می کند. به خصوص اگر خریدار موبایل باشید و نزدیک‌ به زمان رونمایی از مدل‌‌‌‌های جدید هر برند نیز باشد، دورانی که قیمت مدل‌‌‌‌های پیشین را معمولا با افتی شدید همراه می کند. اما مدل های جدید تحت هیجان بازار قرار گرفته و سر به فلک می کشند.

قیمت موبایل و وابستگی آن به دلار از جمله اخباری است که بسیاری از شما را هر از چندگاهی درگیر خود می کند. به خصوص اگر خریدار موبایل باشید و نزدیک‌ به زمان رونمایی از مدل‌‌‌‌های جدید هر برند نیز باشد، دورانی که قیمت مدل‌‌‌‌های پیشین را معمولا با افتی شدید همراه می کند. اما مدل های جدید تحت هیجان بازار قرار گرفته و سر به فلک می کشند. روندی که همیشه یک دوپاره شدید در قیمت گوشی‌های پرچمدار به‌ویژه برند اپل ایجاد کرده است به طوری که اختلاف قیمتی این گوشی‌‌‌‌ها در بازار ایران، نسبت به معادل آن در بازارهای دیگر کشورها، گاهی بین ۲ تا ٢۰ میلیون تومان نوسان دارد! اما آبان، همانطور که انتظار می رود برای بسیاری از بسترهای اقتصادی کشور، نقشی تعیین کننده خواهد داشت. قطعا با دنبال کردن اخبار طی روزهای اخیر شاهد بودید که بازار موبایل نیز همسو با سایر بازارهای ارز، طلا، سکه و خودرو از اوایل ماه گذشته نوسانات قیمتی شدیدی را تحت مقاومت دلالان و واردکنندگان تجربه کرد. اما طی چند وقت اخیر مقاومت دلالان و واردکنندگان نوسانات قیمتی در بازار موبایل را به ثبات قیمت ها رسانده است در حالی که قیمت ها در این بازار هر لحظه در حال بالا و پایین شدن است. با این حال تلاش‌های دلالان برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها همچنان پابرجاست و کماکان سایت‌های فروش محصولات دیجیتال نرخ موبایل را بالاتر از نرخ مصوب بازار اعلام می‌کنند اما نسبت به گذشته این اختلافات قیمتی کمی کاهش یافته است.

 

تازه ترین قیمت ها در بازار موبایل


۲۶.۵۰۰.۰۰۰ _ ۲۵.۵۰۰.۰۰۰ Galaxy Note۲۰ Ultra ۵G ۲۵۶ GB

۲۵.۸۰۰.۰۰۰ _ ۲۵.۲۰۰.۰۰۰ Samsung Galaxy Z Flip۳ ۲۵۶ GB
۱۱.۷۰۰.۰۰۰_ ۱۱.۳۰۰.۰۰۰ Galexy A۷۲ ۲۵۶ GB
۹.۴۰۰.۰۰۰_ ۹.۰۰۰.۰۰۰ Galexy A۷۱ ۱۲۸ GB
۱۱.۰۰۰.۰۰۰_ ۱۰.۷۰۰.۰۰۰ Galaxy A۵۲ ۵G ۱۲۸ GB
۹.۲۰۰.۰۰۰_ ۸.۹۰۰.۰۰۰ Galaxy A۵۲ SM ۱۲۸ GB
۸.۶۰۰.۰۰۰ _۸.۱۰۰.۰۰۰ Galaxy A۵۱ ۱۲۸ GB
۷.۲۰۰.۰۰۰ _۶.۸۰۰.۰۰۰ Galaxy A۳۲ ۵G ۱۲۸GB
۷.۲۰۰.۰۰۰ _۶.۷۰۰.۰۰۰ Galaxy A۳۲ SM ۱۲۸GB

۶.۶۰۰.۰۰۰ _ ۶.۱۰۰.۰۰۰ Galaxy A۳۱ ۱۲۸GB
۵.۵۰۰.۰۰۰ _ ۵.۰۰۰.۰۰۰ Galaxy A۲۱s ۶۴GB
۴.۲۰۰.۰۰۰ _ ۴.۰۰۰.۰۰۰ Galaxy A۲۰s ۳۲ GB
۴.۲۰۰.۰۰۰_ ۳.۹۰۰.۰۰۰ Galaxy A۱۱ ۳۲ GB
۳.۴۰۰.۰۰۰_۳.۲۰۰.۰۰۰ Galaxy A۰۲s ۳۲ GB
۴.۲۰۰.۰۰۰ _ ۳.۸۰۰.۰۰۰ Galaxy A۱۰s ۳۲ GB
۳.۴۰۰.۰۰۰ _ ۲.۹۰۰.۰۰۰ Samsung Galaxy A۰۱ ۳۲GB

۵.۸۰۰.۰۰۰ _ ۵.۷۰۰.۰۰۰ Nova ۷i ۱۲۸ GB

۶.۵۰۰.۰۰۰ _ ۶.۱۰۰.۰۰۰ Huawei Y۹s ۱۲۸GB
۴.۵۰۰.۰۰۰ _ ۴.۲۰۰.۰۰۰ Huawei Y۸s ۶۴ GB
۴.۷۰۰.۰۰۰_ ۴.۵۰۰.۰۰۰ Huawei Y۸p ۱۲۸GB
۴.۴۰۰.۰۰۰_ ۳.۹۰۰.۰۰۰ Y۷ Prime ۲۰۱۹ ۶۴ GB
۳.۷۰۰.۰۰۰_ ۳.۳۰۰.۰۰۰ Y۶ Prime ۲۰۱۹ ۳۲ GB
۵.۸۰۰.۰۰۰ _ ۵.۳۰۰.۰۰۰ Y۹ Prime ۲۰۱۹ ۱۲۸GB
۴.۵۰۰.۰۰۰ - ۴.۰۰۰.۰۰۰ Huawei Y۷p ۶۴GB
۳.۳۰۰.۰۰۰_ ۳.۰۰۰.۰۰۰ Huawei Y۵ ۲۰۱۹ ۳۲GB

۳۹.۵۰۰.۰۰۰ ۳۷.۹۰۰.۰۰۰ iPhone ۱۳ Pro ۱۲۸GB

۳۹.۶۰۰.۰۰۰ _ ۳۹.۰۰۰.۰۰۰ iPhone ۱۲ Pro Max ۲۵۶ GB
۳۰.۹۰۰.۰۰۰_ ۲۹.۸۰۰.۰۰۰ iPhone ۱۲ ۱۲۸ GB
۲۵.۹۰۰.۰۰۰ _۲۵.۳۰۰.۰۰۰ iPhone ۱۱ ۱۲۸ GB

۱۲.۶۰۰.۰۰۰ _۱۱.۵۰۰.۰۰۰ iPhone ۸ Plus ۶۴ GB
۹.۹۰۰.۰۰۰ _ ۹.۴۰۰.۰۰۰ iPhone ۸ ۶۴ GB
۱۳.۴۰۰.۰۰۰ _ ۱۲.۵۰۰.۰۰۰ Apple iPhone SE ۲۰۲۰ ۱۲۸ GB

۶.۱۰۰.۰۰۰ - ۵.۸۰۰.۰۰۰ Redmi Note ۹T ۵G ۱۲۸GB

۶.۹۰۰.۰۰۰_ ۶.۶۰۰.۰۰۰ Redmi Note ۹s ۱۲۸ GB
۷.۲۰۰.۰۰۰ _ ۶.۸۰۰.۰۰۰ Redmi Note ۸ Pro ۱۲۸ GB
۴.۸۰۰.۰۰۰_۴.۳۰۰.۰۰۰ Redmi Note ۸ ۶۴ GB
۵.۲۰۰.۰۰۰ _ ۵.۰۰۰.۰۰۰ Mi A۳ ۱۲۸G
۶.۹۰۰.۰۰۰ _ ۶.۳۰۰.۰۰۰ Xiaomi Poco X۳ Pro ۸/۲۵۶GB
۴.۷۰۰.۰۰۰_ ۴.۴۰۰.۰۰۰ Xiaomi Poco M۳ ۴/۶۴GB
۳.۵۰۰.۰۰۰_ ۳.۲۰۰.۰۰۰ Redmi ۸A ۶۴ GB

 

سهم هر برند از بازار چقدر است؟

قبل از هرچیز باید بگوییم که آمارها هرچه بگویند اما تجربه ثابت کرده که کاربران گوشی‌های اپل، متعصب‌ترین کاربران تلفن‌های همراه هستند. با این حال طبق آمارهای انجمن واردکنندگان موبایل، سامسونگ پرفروش‌‌‌‌ترین برند تلفن‌همراه در ایران است و حدود نیمی از گوشی‌‌‌‌‌هایی که در بازار موبایل کشور به فروش می‌رسد متعلق به این برند است. با این‌حال در سال‌های اخیر برند شیائومی با عرضه محصولاتی با امکانات مشابه و قیمتی به مراتب پایین‌تر از معادل همان گوشی در برندهای دیگر، توانسته روز‌به‌روز سهم خود از بازار موبایل کشورها را بیشتر کند. البته آنطور که دنیای اقتصاد می نویسد این اتفاق مختص ایران نیست و برند شیائومی پیشرفت قابل‌توجهی در کسب سهم از بازارهای جهانی نیز داشته است، به‌طوری‌که پس از عرضه مدل‌‌‌‌های سری Mi 10، اقبال به خرید گوشی‌های این برند با افزایش قابل‌توجهی مواجه شد و حتی در ماه‌های اخیر شیائومی توانست جایگاه اپل در جدول پرفروش‌ترین گوشی‌های دنیا را تصاحب کند و به دومین برند پرفروش موبایل تبدیل شود. سهم برند شیائومی از بازار ایران حدود ٣۰ درصد است. باوجود آن که سهم برند اپل از بازار موبایل ایران کمتر از ۱۰‌ درصد است، اما به دلیل قیمت بالای گوشی‌های این برند، همین میزان فروش نیز قابل‌توجه به‌حساب می‌‌‌‌آید، خصوصا از آن جهت که همانطور که گفته شد کاربران این برند عموما کاربرانی متعصب هستند و در بازار بسیار فعالند. گوشی‌‌‌‌های آیفون سری۱۳ برند اپل، گوشی‌های خم‌شونده 3‌ZFold و3 ZFlip از برند سامسونگ و گوشی می‌‌‌‌۱۱ اولترا از برند شیائومی، گوشی‌های جدید این سه برند پرمخاطب بازار ایرانند که اکنون در راس توجه گوشی‌‌‌‌بازهای بازار موبایل قرار دارند. از طرفی گزارش ها حاکی از آن است که اکثرا قیمت این گوشی‌‌‌‌ها در بازار کشور نسبت به معادل دلاری آن ها ‌اندکی بیشتر است. با این‌حال این اختلاف قیمتی در گوشی‌های آیفون سری۱۳ بسیار محسوس‌‌‌‌تر بوده، به‌طوری که در مدل خاص آیفون۱٣ پرومکس با حافظه یک ترابایتی، این اختلاف قیمت در ایران و بازارهای دیگر کشورها به حدود ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

 

پرطرفدارترین و سودآورترین برندهای موبایل در دنیا

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی Strategy Analytics، سامسونگ توانست در سال جاری فاصله‌اش را با اپل از لحاظ سهم سود (Profit Share) کمتر کند. سهم سود غول فناوری کره جنوبی از بازار موبایل ۳۲.۶ درصد در سال جاری اعلام شده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش ۱۸.۸ درصدی نشان داده و بالاترین آمار این شرکت پس از یک بازه ۶ ساله به شمار می‌رود. سامسونگ در سه ماهه دوم سال ٢۰۱۵ به سهم سود ۳۷.۹ درصدی از بازار موبایل دست یافته بود. اپل ۶۰.۵ درصد از سهم سود بازار موبایل را به خود اختصاص داده و همچنان سودآورترین برند موبایل در جهان به شمار می‌رود. حاشیه سود اپل در سال جاری با وجود عرضه آیفون ۱٣ به ۲۱ درصد کاهش یافته که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل (۲۳ درصد) کمی افت داشته است. برای مقایسه، حاشیه سود عملیاتی سامسونگ در فصل سال جاری به لطف عرضه موبایل‌های میان رده و پرچمدار از ۱۱ درصد سال گذشته به ۱۴ درصد افزایش یافته است. با این حال یک برآورد اجمالی هم می تواند نشان دهد که برای خانم‌ها دوربین گوشی و برای آقایان پردازنده، مهم‌ترین عامل در انتخاب گوشی های موبایل هستند. روندی که طبعا رقابت دو برند اپل و سامسونگ را تنگاتنگ تر از همیشه می کند.

نظرات بینندگان