arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۵۷۴۶
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

واکسیناسیون کودکان مبتلا به تریپانوفوبیا

.تریپانوفوبیا یا ترس از سوزن و آمپول در میان کودکان خردسال رایج است. اما راه‌هایی وجود دارد که واکسیناسیون این نوع کودکان را تا حد امکان بدون درد انجام می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تریپانوفوبیا یا ترس از سوزن و آمپول در میان کودکان خردسال رایج است. اما راه‌هایی وجود دارد که واکسیناسیون این نوع کودکان را تا حد امکان بدون درد انجام می‌دهد.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از نیویورک تایمز، همزمان با رونمایی از واکسن‌های سالانه آنفولانزا و مجوز قریب الوقوع واکسن کرونا برای کودکان ۵ سال به بالا، فصل پاییز ممکن است برای کودکانی که از آمپول زدن می‌ترسند چندان لذت بخش نباشد.

تریپانوفوبیا، همانطور که از نظر تکنیکی ترس از سوزن نامیده می‌شود، بین کودکان رایج است، برخی از مطالعات تخمین می‌زنند که این مشکل بیشتر می‌تواند کودکان زیر ۱۰ سال را تحت تاثیر قرار دهد. خبر خوب این است که والدین و مربیان می‌توانند به کودکان کمک کنند، به خصوص اگر بهترین راه‌های ارائه حمایت را بدانند.

ابتدا، تدارکات را در مورد زمان و مکان واکسینه کردن فرزندتان مشخص کنید. به ویژگی‌های مکانی که کودک شما را راحت‌تر می‌کند فکر کنید: آیا ارائه‌دهندگان تجربه واکسیناسیون کودکان را دارند؟ آیا صبور هستند و رفتار دلپذیری دارند؟ اگر ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی فرزندتان قرار ملاقات و تهیه واکسن دارد، می‌توانید از آنجا شروع کنید. اگر این یک گزینه نیست، جایی را در نظر بگیرید که تجربه واکسن‌های کودکان را دارد، مانند سایت‌های واکسیناسیون در مدرسه، سیستم‌های راقبت‌های فوری کودکان یا بیمارستان و کلینیک‌های کودکان.

زمانی را برای قرار واکسیناسیون انتخاب کنید که شما و فرزندتان کمتر دچار استرس شوید و احساس عجله نمی‌کنید. اگر فرزندتان در مدرسه است، برای بعد از مدرسه یا آخر هفته وقت بگذارید.

واکسیناسیون کودکان مبتلا به تریپانوفوبیا

به کودکان کمک کنید با ترس‌های خود روبرو شوند


اگر پیش‌بینی می‌کنید که کودک شما همیشه با آمپول‌ها یا واکسن‌ها دچار مشکل می‌شود، سعی کنید از چند هفته قبل از قرار واکسیناسیون او را در معرض اطلاعات و تصاویر واکسیناسیون قرار دهید. خواندن داستان‌های مرتبط با واکسیناسیون یا حتی بازی مرتبط با واکسن زدن و تمرین واکسن زدن روی عروسک‌ها نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

اگر فرزندتان کمی بزرگ‌تر است، می‌توانید به او کمک کنید تا یک «نردبان ترس» ایجاد کند، که شامل فهرست کردن تمام موقعیت‌های مربوط به ترس‌های او می‌شود، با  رتبه‌بندی ترس‌ها بر اساس چگونگی مشکلات یا پریشانی زیادی که ایجاد می‌کنند، از کمترین ناراحتی (در طبقه پایین) تا بیشترین ناراحتی (در طبقه بالا)، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا از هر پله‌ای از نردبان بالا برود و از او بخواهید درباره هر پله فکر، کشف یا عمل کند. امیدواریم تا آخرین پله فرزندتان بر ترس خود از آمپول غلبه کرده باشد یا حداقل اضطراب خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده باشد.

در حین واکسیناسیون آرام باشید و حواس کودکتان را پرت کنید، در حالی که ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی در حال آماده سازی واکسن است، در کنار کودک خود حضور داشته باشید و در طول فرآیند از او حمایت کنید.   همچنین بهتر است فرزندتان را تشویق کنید که به شما نگاه کند تا روی سوزن تمرکز نکند. یا ممکن است به آن‌ها اجازه دهید یک برنامه مورد علاقه را تماشا کنند یا یک بازی مورد علاقه خود را در تبلت  یا تلفن هوشمند خود انجام دهند. معمولا تکنیک‌های حواس‌پرتی در کاهش ناراحتی و درد ناشی از آمپول‌ها مؤثر بوده است

نظرات بینندگان