arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰

گروسی: گفت‌وگوهایم در ایران درباره موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه بود

به گفته خبرنگار آمریکایی، مدیرکل آژانس اتمی در گزارشی که درباره سفرش به تهران به شورای حکام آژانس ارائه داده، مذاکراتش با مقامات ایرانی را درباره موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه خوانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مستقر در وین، به نقل از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی در تهران در خصوص موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه ماند. 

این خبرنگار در رشته توییتی خبر داد: گروسی در بیانیه امروزش خطاب به شورای حکام اعلام کرد «در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ در تهران با جناب محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جناب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدارهایی داشتم».

گروسی افزود: «علی‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود».

مدیرکل آژانس همچنین ادعا کرد: علاوه بر این، برخلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به کارگاه کرج (مجتمع تسا) به این معناست که احیای نظارت و بازرسی بر تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام تکمیل نشد. این به طور جدی بر توانایی آژانس برای احیای تداوم آگاهی از کارگاه تأثیر می‌گذارد، چیزی که به طور گسترده در رابطه با بازگشت به برجام ضروری شناخته شده است.

گروسی در بیانیه آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام که امروز (چهارشنبه) به مدت سه روز شروع به کار کرد، در موضوع ایران اعلام کرد: گزارش من درباره راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، فعالیت‌های مرتبط آژانس در چند ماه گذشته را پوشش می‌دهد.

وی مدعی شد: تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال، از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به طور جدی در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی، تضعیف شده است.

گروسی افزود: در غیاب دسترسی منظم آژانس به تجهیزات نظارتی خود در تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام، آژانس بر این باور است که توافق موقتی را که در فوریه ۲۰۲۱ با ایران به دست آوردم، حفظ تداوم آگاهی را تسهیل کرد. با این حال، تمدید مکرر توافق، که اکنون برای حدود ۹ ماه برقرار است، به چالشی مهم برای توانایی آژانس به منظور احیای این تداوم آگاهی تبدیل شده است.

مدیرکل آژانس در ادامه گزارش خود ادعا کرد: علاوه بر این، بر خلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به کارگاه کرج باعث شده که بازگرداندن نظارت بر تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام تکمیل نشود. این به طور جدی بر توانایی آژانس برای احیای تداوم آگاهی در کارگاه تأثیر می‌گذارد، چیزی که به طور گسترده در رابطه با بازگشت به برجام ضروری شناخته شده است

 

در حال تکمیل ...

نظرات بینندگان