arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰

نماینده اتحادیه اروپا در شورای حکام: ایران اقدامات مغایر با برجام را لغو کند / تهران با حسن نیت و با مواضع واقع‌بینامه امکان جمع‌بندی به موقع مذاکرات را فراهم کند

نماینده اتحادیه اروپا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن بیان این ادعا که بروکسل به مسائل مرتبط با خروج آمریکا از برجام اذعان دارد خواستار آن شده ایران آنچه «اقدامات ناسازگار با برجام» خوانده شده را به عقب برگرداند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس:  نماینده اتحادیه اروپا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن بیان این ادعا که بروکسل به مسائل مرتبط با خروج آمریکا از برجام اذعان دارد خواستار آن شده ایران آنچه «اقدامات ناسازگار با برجام» خوانده شده را به عقب برگرداند.

نماینده اتحادیه اروپا مدعی شد: «اتحادیه اروپا بر عزم راسخ خود جهت تداوم حمایت از اجرای کامل و موثر برجام تأکید دارد و مصمم به ادامه همکاری‌ها با جامعه بین‌المللی جهت حفظ این توافق که حائز اهمیتی راهبردی برای معماری منع اشاعه است می‌باشد. اتحادیه اروپا همه کشورها را به حمایت از اجرای این توافق در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد فرا می‌خواند.»

وی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها که قرار است هشتم آذرماه در وین برگزار شود گفت: «اتحادیه اروپا از نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است ۲۹ نوامبر در وین برگزار شود و از دیدگاه‌های مشارکت‌کنندگان مبنی بر تداوم رایزنی‌ها در خصوص چگونگی ضمانت بازگشت به اجرای کامل و موثر برجام استقبال می‌کند.»

نماینده اتحادیه اروپا اضافه کرد: «ما از اینکه ایران پس از تأخیری پنج ماهه سرانجام آماده از سرگیری مذاکرات است استقبال می‌کنیم. انتظار داریم ایران با حسن نیت و با مواضع واقع‌بینامه به میز مذاکرات برگردد و امکان جمع‌بندی به موقع مذاکرات را فراهم کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا به مسائل مرتبط با خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها به موجب آن اذعان دارد.»

اتحادیه اروپا اضافه کرد: «در کنار اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای نیز جزو اجزای اصلی توافق است. اتحادیه اروپا کاملا به تعهداتش از جمله رفع تحریم‌ها ذیل برجام پایبند بوده است.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

نماینده اتحادیه اروپا در اظهارات روز چهارشنبه بدون توجه به عدول اروپایی‌ها از تعهداتشان در برجام از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است.

وی گفت «اتحادیه اروپا به شدت نگران است که ظرف دو سال و نیم گذشته ایران به طور مستمر اقدام به انجام برخی رفتارهای ناسازگار با برجام کرده که در بردارنده تبعات جدی و در برخی موارد برگشت‌ناپذیر از لحاظ مسائل منع اشاعه‌ای بوده است.»

نماینده اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه از ایران می‌خواهد تمامی «فعالیت‌های ناسازگار با برجام» را به عقب برگرداند.

نظرات بینندگان