arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۴ آذر ۱۳۷۷: دولت ایلماز، نخست وزیر ترکیه، با رای عدم اعتماد مجلس سقوط کرده است

اعضای شوراى‌مرکزى حزب‌الله لبنان‌آمدند. آقاى [سیدحسن]نصرالله، [دبیرکل حزب‌الله]، وضع لبنان را توضیح داد. انتخاب ژنرال [امیل]لحود، [رییس‌جمهور لبنان]را به دستور سوریه مى‌دانند وگفت، درگذشته هم رییس‌جمهورکه باید مسیحى باشد، به خواست آمریکا و فرانسه، تحمیل بر مجلس مى‌شده و به سؤالی که چگونه مردم آزادمنش لبنان، زیر بار این تحمیل مى‌روند، جوابى نداشتند... نگران‌اند که اسراییل هم به شیوه ترکیه متوسل شود و حمایت سوریه از حزب‌الله را سلب‌کنند. از وضع اقتصادى کشور سؤال داشتند؛ به خاطر اظهاراتى که از مخاطره‌آمیز بودن آن صحبت مى‌شود، نگران‌اند. در اخبارجهانى، سقوط دولت [مسعود]ایلماز، [نخست‌وزیر]در ترکیه، با رأى عدم اعتماد مجلس، مورد توجه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

از منزل به ستاد مرکزى نیروى مقاومت بسیج رفتیم. آقایان [سیدمحمد]حجازى، [فرمانده نیروی مقاومت بسیج]و [علی‌اصغر]گرجى [زاده]، گزارش دادند. نزدیک هزار گردان عاشورا براى مردان و الزهرا براى زنان تشکیل شده است. در میدان که بسیجى‌هاى ادارات جمع بودند، سان دیدم و به احساسات آن‌ها پاسخ دادم. سرود، نمایش ورزش رزمى و خیرمقدم سردار حجازى بود و سپس صحبت من دربارة ارزش‌ها و اهمیت بسیج و نقش تاریخى آن‌ها در دفاع و تأمین امنیت و خواستم که حالت فراجناحى خود را حفظ کنند و آلوده به باندبازى نشوند.

ظهر به دفترم رسیدم. عفت و مهدى و فاطى هم آمدند. قرار شد، آخر هفته، براى رفتن به منطقه پارس‌جنوبى و دیدن سکوهاى ساخت شرکت تأسیسات دریایی، به کیش برویم. مهدى، از اوضاع اقتصادى، اظهارنگرانى‌کرد و فاطى از باندبازى در وزارت امورخارجه، شکایت داشت.

عصر مدیران بنیاد جانبازان آمدند. آقاى [محسن]رفیق‌دوست، [رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان]، گزارش داد و من هم در عظمت مقام جانباز و اهمیت خدمت به آنها، حرف زدم. بعد از جلسه، آقاى رفیق‌دوست خبر داد که امروز آیت‌الله خامنه‌اى که در جمع جانبازان حاضر شده بودند، آثار کسالت قبلى را داشتند و صحبت هم نکردند. آقاى وحید [حقانیان]، از دفتر ایشان گفته که یک هفته استراحت براى ایشان در نظر گرفته شده و ضمناً آقاى رفیق‌دوست، تعجب داشت که چرا رهبرى، مشکل اقتصادى در کشور را مهم نمی‌دانند.

اعضای شوراى‌مرکزى حزب‌الله لبنان‌آمدند. آقاى [سیدحسن]نصرالله، [دبیرکل حزب‌الله]، وضع لبنان را توضیح داد. انتخاب ژنرال [امیل]لحود، [رییس‌جمهور لبنان]را به دستور سوریه مى‌دانند وگفت، درگذشته هم رییس‌جمهورکه باید مسیحى باشد، به خواست آمریکا و فرانسه، تحمیل بر مجلس مى‌شده و به سؤالی که چگونه مردم آزادمنش لبنان، زیر بار این تحمیل مى‌روند، جوابى نداشتند. گفتند، انتخابات شهردارى هم که بعد از ۳۵ سال در لبنان، اخیراً انجام شده، با پیروزى حزب‌الله در جنوب و مرکز بوده است. اسراییل بنا ندارد از جنوب لبنان خارج شود و تسلیم سوریه در برابر تهدید ترکیه را ذلیلانه مى‌دانند و نگران‌اند که اسراییل هم به شیوه ترکیه متوسل شود و حمایت سوریه از حزب‌الله را سلب‌کنند. از وضع اقتصادى کشور سؤال داشتند؛ به خاطر اظهاراتى که از مخاطره‌آمیز بودن آن صحبت مى‌شود، نگران‌اند. در اخبارجهانى، سقوط دولت [مسعود]ایلماز، [نخست‌وزیر]در ترکیه، با رأى عدم اعتماد مجلس، مورد توجه است.

نظرات بینندگان