arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۳ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰

نشست مقامات وزارت کار ایران و دولت زیمباوه؛ هدف: خنثی سازی تحریم ها و گسترش روابط اقتصادی

نشست همکاری‌ های اقتصادی ایران و زیمبابوه با حضور «حامد فروزان»، مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علی رستمی»، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و «دیوید موسابایانه»، معاون وزیر خارجه و تجارت بین الملل زیمبابوه برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست همکاری‌ های اقتصادی ایران و زیمبابوه با حضور «حامد فروزان»، مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علی رستمی»، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و «دیوید موسابایانه»، معاون وزیر خارجه و تجارت بین الملل زیمبابوه برگزار شد.

به گزارش انتخاب به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حامد فروزان در این نشست با اشاره به ریشه طولانی و عمیق همکاری سیاسی و اقتصادی ایران و زیمبابوه گفت: ایران همیشه حامی کشورهای ضد استعماری در آفریقا است.

وی هدف از برگزاری این نشست را گسترش روابط میان مجموعه های اقتصادی، تجاری ایران و زیمبابوه و فراهم کردن مقدمات برگزاری نهمین نشست کمیسیون اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد.

مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ظرفیت های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: حضور مدیران شستا در این نشست، نشان عزم جدی ایران برای توسعه همکاری اقتصادی و تجاری با هدف خنثی سازی تحریم های ظالمانه نسبت به دو کشور ایران و زیمبابوه است.

فروزان خاطرنشان کرد: زیر مجموعه های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه های دخانیات، طلا، فنی و مهندسی و انرژی خورشیدی و صنایع دارویی و پتروشیمی و ... آمادگی کامل برای گسترش و توسعه روابط دارند.

شستا ۱۵درصد تولید ناخالص ایران را برعهده دارد

علی رستمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیز در این نشست ضمن اشاره به ظرفیت‌های شستا به عنوان بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد پروژه‌های عظیم اقتصادی گفت: ۱۵درصد تولید ناخالص ایران توسط هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا تولید می‌شود.

رستمی، پروژه‌های توسعه‌ای را از مهمترین موضوعات شستا دانست و افزود: تاپیکو، بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی شستا است که در آن تمام محصولات پتروشیمی تولید و صادر می‌شود.

مدیرعامل شستا افزود: هلدینگ دارویی (تیپیکو) به عنوان دومین هلدینگ بزرگ شستا، ۴۰ درصد از تولیدات دارویی و ۷۰ درصد از مواد اولیه صنعت دارویی کشور را تولید می‌کند، همچنین هلدینگ سیمانی شستا (سیتا) با در اختیار داشتن ۳۰ درصد از سهم بازار سیمانی کشور و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بزرگ‌ترین سیستم حمل بار را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است و بیش از ۹۰ درصد صادرات ایران توسط این مجموعه انجام می شود.

تاکید بر توسعه همکاری زیمبابوه و ایران در روابط تجاری و اقتصادی

دیوید موسابایانه، معاون وزیر خارجه و تجارت بین الملل زیمبابوه در این نشست با اشاره به اراده جدی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و زیمباوه گفت: دیدار امروز مدیران هلدینگ‌های اقتصادی شستا و گفت ‌و گو با آن‌ها، نشان اعتماد جمهوری اسلامی ایران به کشور زیمباوه است، ما نیز تمایل داریم همکاری زیمباوه و ایران را در روابط تجاری و اقتصادی توسعه دهیم.

وی گفت: ما در چند سال اخیر توانستیم از فشار های تحریم های اقتصادی غرب عبور کنیم و امسال ۷.۸ رشد اقتصادی را که بالاترین سطح رشد اقتصادی در قاره آفریقا است تجربه کردیم.

معاون وزیر خارجه و تجارت بین الملل با اشاره به رابطه دیرینه دو کشور گفت: به زودی با کمک یکدیگر در مسیر خنثی سازی تحریم های آمریکا حرکت می کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد؛ در حوزه های کشاورزی، دارویی، عمران و جاده سازی و آموزش تحصیلات تکمیلی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تقویت شود.

پس از اتمام جلسه تجار دو کشور به مدیریت مهدوی مشاور مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تناسب فعالیت های خود به طور اختصاصی و چهره به چهره به مذاکره پرداختند.

نظرات بینندگان