arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰

عضو کمیسیون سیاست‌خارجی مجلس: ۶ ماه برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها زمان نیاز است

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: طبق گزارش‌های رسمی مراکز پژوهشی و سیاست‌گذاری جمهوری اسلامی، این راستی آزمایی زمان‌بر خواهد بود. ایران حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد تا مطمئن شود که رفع تحریم‌ها به‌طور کامل اتفاق افتاده است و تعلیق در این زمینه را قبول نداریم؛ نکته دیگر این که خسارت‌هایی که از قِبَل عدم اجرای تعهدات برجام از سوی آمریکا به جمهوری اسلامی وارد شده، جبران شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز: هیات پرشمار ایرانی از امروز مذاکرات خود را با نمایندگان قدرت‌های جهانی برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام در وین از سر می‌گیرد.

 

در رابطه با مذاکرات وین و انتظارات ایران از نتیجه این مذاکرات، گفت وگویی داشتیم با ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی.

 

او می‌گوید: در گذشته، ایران به تمام تعهدات خود در رابطه با برجام، عمل کرده است و امروز نوبت آمریکاست که به تعهدات خود-گرچه با تاخیر- عمل کند. مسلما خواسته اصولی جمهوری اسلامی ایران، لغو کامل تحریم‌هاست، با امکان راستی آزمایی برای ایران و نیز با شرط برگشت‌ناپذیر بودن لغو تحریم‌ها، یعنی به گونه‌ای نباشد که آمریکا به بهانه‌های مختلف، تحریم جدیدی علیه ایران وضع کند. طبق گزارش‌های رسمی مراکز پژوهشی و سیاست‌گذاری جمهوری اسلامی، این راستی آزمایی زمان‌بر خواهد بود. ایران حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد تا مطمئن شود که رفع تحریم‌ها به‌طور کامل اتفاق افتاده است و تعلیق در این زمینه را قبول نداریم؛ نکته دیگر این که خسارت‌هایی که از قِبَل عدم اجرای تعهدات برجام از سوی آمریکا به جمهوری اسلامی وارد شده، جبران شود. فقط در یک مورد آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که ۷۰ میلیارد دلار، در زمینه تحریم صدور نفت، به ایران خسارت وارد کرده‌اند. طبعا انتظار داریم این مبلغ به ایران پرداخت شود.

 

آیا نمایندگان مجلس پشتیبان تیم مذاکره کننده هستند؟

اگر این مذاکرات بر اساس قانون اقدام راهبردی انجام شود، قطعا مجلس، از تیم مذاکره کننده حمایت خواهد کرد.

 

ایران درمذاکرات وین چه برگ‌های برنده‌ای در اختیار دارد؟

این مذاکرات با رویکر ایران مواجه و آغاز شده؛ ایران بعد از یک وقفه، مروری داشته بر مواضع خود و مواضع طرف‌های مقابل در مذاکرات قبلی. جمهوری اسلامی با رویکرد جدید وارد این مذاکرات شده؛ تیم ایرانی مذاکره کننده، تیم بزرگی است و همین نشان دهند جدیت ایران در حل شدن و به نتیجه رسیدن مذاکرات است. اما در مورد این که رویکرد ما چیست، باید گفت واقعیت این است که طرف آمریکایی روند اجرای برجام را به هم زده و آن‌ها هستند که می‌خواهند به شرایط گذشته بازگردند. برای این بازگشت، باید متعهد شوند که موانع اجرایی این توافق لغو تحریم‌های اعمال شده در دوره ترامپ است. از این جهت، کشور ما موضع برتر سیاسی و منطقی و مبتنی بر حقوق بین‌‎الملل است. من باید تاکید کنم که ایران در این مذاکرات بر دو اصل نخست، گرفتن تضمین از طرف مقابل است؛ بر این اساس طرف مقابل باید تعهد بدهد مجددا وارد روند غیرقانونی نشود. و اصل دوم این است که در این مذاکرات، جمهوری اسلامی، ما به ازای ضرر و خسارتی را که متحمل شده، پیگیری خواهد کرد. آسیبی که به اقتصاد ایران و مردم ما وارد شده، مهمترین خواسته تیم مذاکره کننده ماست. پیگیری این اصل، بخشی از حقوق مردم ماست که باید حتما طرف مقابل تمهیدات جبرانی را در پیش گیرد.

 

موضع اروپایی‌ها در این مذاکرات چیست و ممکن است ایران را با چه چالش‌هایی مواجه کند؟

چالش اصلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات این است که طرف مقابل بخواهد تحریم‌ها را حفظ کند. حفظ تحریم‌ها مغایر انتفاع اقتصادی ایران است، که هدف توافق می‌باشد. از این جهت هرگونه توافقی باید با هدف بهره‌مندی مردم ایران از تجارت خارجی عادی باشد و این هدف اقتصادی جز در چهارچوب رفع تحریم‌ها اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل جمهوری اسلامی، بر رفع موثر تحریم‌ها تاکید دارد. این جزئی از حقوق مردم ماست، و هیات مذاکره کننده با یک تیم جدید و گسترده وارد مذاکره شده تا این مسئله مهم را هم برای طرف مقابل تبیین کند و هم حقوق حقه مردم ایران را پیگیری کند.

نظرات بینندگان