arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰
در گفتگو با «انتخاب»؛

عضو کمیسیون امنیت ملی: روند مهاجرت نخبگان چه در رشته‌های فنی و چه در رشته‌های انسانی و پزشکی بسیار در حال افزایش است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: «اینکه یک جمعی در مجلس به مسائل فرعی می‌پردازد را من هم بهش انتقاد دارم ولی به رسانه‌ها هم این انتقاد را دارم که آن ابعاد خارجی فشار بر ملت و ظلمی که در حق ما اتفاق می‌افتد و بسیاری از مسائل فعلی کشور هم تحت تاثیر همین ظلم ناجوانمردانه غربی‌هاست که ما را به عنوان یک کشور در حال توسعه در همه زمینه‌ها تحریم می‌کنند را چندان تاکید نمی‌کنند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «اینکه یک جمعی در مجلس به مسائل فرعی می‌پردازد را من هم بهش انتقاد دارم ولی به رسانه‌ها هم این انتقاد را دارم که آن ابعاد خارجی فشار بر ملت و ظلمی که در حق ما اتفاق می‌افتد و بسیاری از مسائل فعلی کشور هم تحت تاثیر همین ظلم ناجوانمردانه غربی‌هاست که ما را به عنوان یک کشور در حال توسعه در همه زمینه‌ها تحریم می‌کنند را چندان تاکید نمی‌کنند.»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفتگو با «انتخاب» در مورد رشد روزافزون مهاجرت، اظهار کرد: «نه تنها کشور ما بلکه عمده کشور‌های جهان سومی با این مشکل مواجه هستند که نیروهای تحصیل کرده‌ای که نزدیک به سه دهه برای آنها سرمایه گذاری می‌کنند و در مراحل مختلف آموزش می‌بینند، زمانی که نوبت به بازدهی آنها می‌رسد و جامعه باید از تخصص‌شان بهره‌برداری کند، به دلیل اینکه شرایط مناسبی برای کار و درآمد و سایر مواردی که جزو نیاز‌های اساسی زندگی و کار است، در اختیارشان نیست عازم کشورهای غربی می‌شوند. یکی از شیوه‌هایی که کشورهای غربی توان و تخصص کشورهای در حال توسعه را به سرقت می‌برد همین مسئله جذب نخبگان است.»

وی افزود: «در کشور خودمان آمار نشان می‌دهد که روند مهاجرت نخبگان چه در رشته‌های فنی و چه در رشته‌های انسانی و پزشکی بسیار در حال افزایش است. تذکری که مقام معظم رهبری دادند و در بخش‌های مختلف حاکمیت از جمله مجلس نگرانی‌هایی در این باره داریم، این است که روند مهاجرت آسیب‌های اساسی به فرهنگ و اقتصاد کشور وارد می‌کند چراکه اگر در همه بخش‌های جامعه، طبقه روشنفکر و تحصیل‌کرده ما بخواهد مهاجرت کند، آنچه هزینه می‌کنیم برای آموزش نیروها در واقع انگار برای غرب هزینه کرده‌ایم. اینکه بخواهیم عوارض و مالیاتی برای این افراد تعیین کنیم برای اینکه مجبور به ماندن در کشور شوند به باور من بسیار سطحی‌نگری و اشتباه بزرگی است.»

رحیمی جهان‌آبادی درباره راهکار جایگزین خود گفت: «به باور من حداقل‌ترین کار این است که باید گفتمان صادقانه‌ای را با بخش‌های مختلف تحصیلکرده جامعه برقرار کنیم، مطالباتشان را بشنویم و زمینه‌های اشتغال و درآمد و زندگی مناسب را برای آنها فراهم کنیم. هیچ فردی اگر در کشور خودش امکانات اولیه را داشته باشد و راحت زندگی کند به غربت مهاجرت نمی‌کند. چون هر انسانی با هر تخصص و سرمایه مالی وقتی از محیط تولدش که خانواده و دوستانش در آنجا هستند و همه خاطرات و گذشته‌اش در این کشور هست، این فرد وقتی مهاجرت می‌کند هم به لحاظ روحی و مالی آسیب می‌بیند و اینطور نیست که به راحتی مهاجرت کند کما اینکه بخش عمده‌ای از مهاجران هم شاید به شرایط ایده‌آلی که مدنظرشان بوده، نرسند. با این حال تا زمانی که شرایط مناسب اشتغال و مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در کشور فراهم نکنیم و همه این موارد را هم از طریق گفتمان سازنده با طبقه نخبه شناسیایی و بر طرف نکنیم، اینکه با نگاه سلبی بخواهیم مالیات در نظر بگیریم و مشکلات دیگری هم برای مهاجران ایجاد کنیم، شرایط را نامناسب‌تر می‌کند و نه تنها مانع مهاجرت نخواهد شد بلکه روند مهاجرت را بیشتر می‌کند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره نقشی که مجلس در زمینه کاهش مهاجرت می‌تواند ایفا کند، مطرح کرد: «فکر می‌کنم دست‌کم ما در مجلس باید این آمادگی را فراهم کنیم و از بخش‌های مختلف نخبه بخواهیم که مشکلات‌شان را به ما منتقل کنند. ذهنیت ما بیشتر متمرکز بر رشته‌های پزشکی و فنی است ولی بخش زیادی از نخبگان علوم انسانی ما هم دارند مهاجرت می‌کنند که این امر در دراز مدت می‌تواند آسیب‌های اساسی را به فرهنگ و رشد طبقه روشنفکر کشور بزند و سطح درک و فهم ما را از بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور محدود کند. به باور من هشدار و تذکر رهبری جدی است اما باید در بخش‌های مختلف حاکمیت با یکدیگر هم‌فکری داشته باشیم.»

رحیمی در پاسخ به این پرسش که تصویب طرح‌هایی همچون طرح «صیانت از کاربران در فضای مجازی» چه قدر در روند مهاجرت تاثیر دارد، گفت: «مجلس یکی از ارکان حاکمیت است و بر اساس قانون اختیار دارد تصمیم‌گیری کند. اینکه هر طرح مجلس تا چه میزان منطبق بر نیاز‌های جامعه هست و تا چه میزان نیست، بحث جدایی‌ست اما به نظرم اینکه در بخش‌های مختلف حاکمیت همه توان انتقادی خود را روی مجلس بگذاریم و فکر کنیم هر مشکلی در کشور وجود دارد ناشی از طرح‌های مجلس است، به زعم من درست نیست. در مجلس، نمایندگان هزاران طرح را ممکن است در دستور کار داشته باشند و آنها را ارئه کنند ولی اینکه رسانه‌ها می‌آیند یک طرح را بدون اینکه به جزئیاتش بپردازند و نکات مثبتش را ببینند، روی بخش‌های منفی‌اش تمرکز و شروع به تخریب و هجمه در فضای عمومی کشور می‌کنند، فکر می‌کنم یک کار حساب شده‌ای در فضای رسانه‌ای علیه مجلس است.»

این نماینده مجلس اضافه کرد: «ما یک کشور تحت تحریم هستیم. درآمد‌های ما کاهش پیدا کرده و شرایط اقتصادی مردم به دلیل تحریم‌ها سخت شده است. بسیاری از این تحریم‌ها، تحریم‌های ظالمانه‌ای است. تا پیش از مذاکرات برجام خیلی‌ها انتقاد می‌کردند که چرا با غربی‌ها مذاکره نمی‌کنید؟ چرا با جهان گفت و گو نمی‌کنید؟ چرا شفاف سازی نمی‌کنید و چرا لجبازی می‌کنید؟ شما دیدید تمام این اتفاقات افتاد ولی در رسانه‌های ما انتقاداتی که باید از غرب شود به دلیل اینکه ما شفاف سازی کردیم و از فعالیت‌های مجاز اتمی خودمان را که برای خدمات برق و پزشکی مورد نیاز جامعه به عنوان یک کشور در حال توسعه داشتیم، عقب‌نشینی کردیم ولی غرب به هیچکدام از این نکات توجهی نکرد و همچنان به تحریم‌های خود پرداخت. با این حال رسانه‌ای به این موارد نمی‌پردازد اما اینکه یک طرحی در مجلس مطرح شده که مثلا در فضای رسانه‌ای می‌خواهیم رصدی داشته باشیم و از حالت بی حد و مرز بودن این فضا نگرانیم، رسانه‌ها این را پوشش دهند و بگویند دلیل مهاجرت مردم این است، من قبول ندارم. نمی‌گویم طرح‌های مجلس مشکلی ندارد کما‌اینکه خودم مخالف طرح صیانت هستم؛ نطقق و مصاحبه کردم و تلاش هم کردیم که این طرح را در مجلس رد کنیم یا حتی بحث پیرامون حیوانات خانگی هم که الان مطرح می‌شود، اینها به باور من انحراف از مشکلات کشور است.»

وی در پاسخ به این پرسش که مشکلات کشور چیست، عنوان کرد: «مشکلات فعلی کشور در حوزه سیاست خارجه، معیشت و تعامل با مردم و بخش‎های مختلف جامعه، بروکراسی فشل و فاسد و ناکارآمدی اداری، مشکلات مربوط به بانکداری، خودرو‌سازی، صنایع کلان و آلوده، مسائل زیست محیطی، مسائل اشتغال و صندوق‌های بازنشستگی، به باورم مشکلات اساسی کشور هستند.»

رحیمی جهان‌آبادی در پایان تاکید کرد: «اینکه یک جمعی در مجلس به مسائل فرعی می‌پردازد را من هم انتقاد دارم ولی به رسانه‌ها هم این انتقاد را دارم که آن ابعاد خارجی فشار بر ملت و ظلمی که در حق ما اتفاق می‌افتد و بسیاری از مسائل فعلی کشور هم تحت تاثیر همین ظلم ناجوانمردانه غربی‌هاست که ما را به عنوان یک کشور در حال توسعه در همه زمینه‌ها تحریم می‌کنند را چندان تاکید نمی‌کنند. حتی ما برای واردات دارو هم ارز در اختیار نداریم و جامعه ما تحت فشار است اما رسانه‌ها به زعم من چندان به این مسائل نمی‌پردازند. اگر ما نقدی به خودمان در مجلس را می‌پذیریم این نقد به رسانه‌ها هم وارد است.»

نظرات بینندگان