arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۵ - ۱۲ آذر ۱۴۰۰

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان رسما اعلام کرد: از سمت خود کناره گیری می‌کنم

«جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، بعدازظهر امروز (جمعه)، در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شد و توضیحاتی درباره سخنان پیشین خود در خصوص یمن ارائه کرد.وی گفت: «تصمیم گرفته‌ام از سمت خود در دولت لبنان کناره‌گیری کنم. جنگ یمن تا ابد ادامه نخواهد داشت و روزی فرا خواهد رسید که طرف‌های جنگ برای گفت‌و‌گو دور میز مذاکره خواهند نشست. رئیس‌جمهور [فرانسه] مکرون با عربستان سعودی مسئله بازگشت روابط لبنان به حالت عادی مطرح خواهد کرد».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس، «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، بعدازظهر امروز (جمعه)، در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شد و توضیحاتی درباره سخنان پیشین خود در خصوص یمن ارائه کرد.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اظهار داشت: «نیازی نیست داستان من تکرار شود و یادآور شوم که مصاحبه من پیش از تعیین شدنم به عنوان وزیر بوده است. در برخی از رسانه‌های لبنانی و در فضای مجازی لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] حملاتی بی‌رحمانه و عامدانه علیه من صورت گرفت».

جرج قرداحی اضافه کرد: «به علت این حملات، درخواست‌ها برای استعفای من و تحریم لبنان از طرف کشورهای حاشیه خلیج [فارس] آغاز شد. کسانی که بیشترین ظلم را به من کردند، اولین کسانی بودند که فریاد حاکمیت و استقلال [کشور] لبنان را سر می‌دادند».

قرداحی ادامه داد: «من با وزیر فرنجیه و متحدان رایزنی کردم. آن‌ها به من این آزادی را دادند که موضع مناسب را اتخاذ کنم. نمی‌خواهم باعث آزار رساندن به لبنان و برادران لبنانی‌ام در کشورهای حاشیه خلیج [فارس] شوم چراکه لبنان مهم‌تر از من است».

وی همچنین گفت: «تصمیم گرفته‌ام از سمت خود در دولت لبنان کناره‌گیری کنم. جنگ یمن تا ابد ادامه نخواهد داشت و روزی فرا خواهد رسید که طرف‌های جنگ برای گفت‌و‌گو دور میز مذاکره خواهند نشست. رئیس‌جمهور [فرانسه] ماکرون با عربستان سعودی مسئله بازگشت روابط لبنان به حالت عادی مطرح خواهد کرد».

طبق اعلام کاخ الیزه، قرار است رئیس‌جمهور فرانسه در صدر هیأتی بلندپایه، امروز (جمعه)، به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی سفر کند.

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان افزود: «آنچه وزیر خارجه عربستان سعودی پیشتر گرفت، روشن بود از این نظر که بحران لبنان فراتر از اظهارات وزیر بوده است. به علت افزایش خواسته‌ها درباره استعفای من حتی در تیم دولت، دیگر ماندن من در این دولت بیهوده است».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قرداحی بامداد امروز در گفت‌‌و‌گو با شبکه «ام تی‌وی» لبنان خبر داد که قصد استعفا دارد.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سؤال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، عربستان سعودی، بحرین، امارات هر یک سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم در گامی مشابه ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، ۴۸ ساعت به کاردار سفارت لبنان فرصت داد تا این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرده بود که این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

به‌رغم آنکه کشورهای مذکور علت اقدام خود را اظهارات جرج قرداحی اعلام کردند، اما وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اواخر ماه گذشته اظهار داشت: «دیگر همه می‌دانند که مشکل فعلی بسیار فراتر از من و مربوط به موضع عربستان سعودی در قبال نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه است همانطور که ریاض خود چند بار این را به صراحت اعلام کرد».

نظرات بینندگان