arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

آیا درختان در زمستان نیاز به تغذیه دارند؟ چالکود چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 آیا درختان در زمستان نیاز به تغذیه دارند؟ چالکود چیست؟

از اقدامات زمستانه که کشاورزان و باغداران باید به آن توجه کنند این است که در دوره زمستان تغذیه مناسب برای درختان در نظر بگیرند. با توجه به کمبود مواد آلی و عناصر ریزمغذی در اکثر خاک ها، در بیشتر باغات شاهد کمبود عناصر غذایی هستیم و در صورتی که به موقع کمبودها برطرف نشوند در طول فصل رشد درختان، این کمبود ها بیشتر خود را نشان می دهند.

چالکود زمستانه

به جایگذاری مواد غذایی (کود شیمیایی و آلی) در نزدیکی محل ریشه گیاه چالکود کردن گفته می شود. تغذیه درختان در دوره زمستان بهتر است به صورت چالکود باشد که یکی از ساده ترین روش های کوددهی درختان می­باشد. بهترین زمان مناسب برای چالکود کردن از اواخر پاییز تا اواخر زمستان است. در این زمان میزان آبشویی کود به حداقل رسیده و فرصت لازم را برای آزاد سازی عناصر غذایی کود چالکود در اثر بارندگی برای ریشه گیاهان فراهم می شود.

در عملیات چالکود زمستانه بهتر است مصرف کودها بر اساس آزمون خاک باشد و در صورتی که آزمون خاک انجام نشده بر اساس توصیه عمومی می توان عملیات چالکود را انجام داد و اگر در طول دوره رشد درختان علائم کمبود دیده شد از طریق مصرف کود شیمیایی می توان کمبود را برطرف نمود.

در چالکود زمستانه چه کودهایی استفاده کنیم؟

در چالکود کردن با توجه به سن درختان، مخلوطی از کود آلی و شیمیایی برای درختان مثمر و غیر مثمر جهت رفع کمبود عناصر غذایی در اختیار آنها قرار می­گیرد. برای پر کردن چاله ها می­توان از کود آلی و شیمیایی استفاده کرد و مجددا روی چاله را با خاک غنی تر مثلا خاکبرگ پوشانید. در چالکود زمستانه می توان از منابع سولفاته ریزمغذی ها مثل سولفات آهن بنیفر و سولفات روی بنیفر و سولفات منگنز و سولفات مس بنیفر، کودهای ماکروگرانول، هیومیک اسید گرانول، گوگرد گرانول، پلت مرغی غنی شده، ورمی کمپوست، کود دامی پوسیده و کود مخصوص چالکود بنیفر استفاده کرد.

آیا درختان در زمستان نیاز به تغذیه دارند؟ چالکود چیست؟

انجام عملیات چالکود در فصل خواب درختان سبب استفاده درختان از کود در اول فصل رشد و آماده سازی درختان برای رشد بهتر در سال آینده و افزایش مقاومت درختان نسبت به تنش های محیطی و آفات و بیماری­ها می شود. تحقیقات میدانی حاکی از آن است که درختانی که عملیات چالکود و تغذیه زمستانه نسبت به درختانی که کوددهی نداشته اند نتیجه و عملکرد بالاتری دارند.

عملیات چالکود نسبت به پخش سطحی بر روی سطح زمین کارایی بسیار بالاتری داشته و باعث قابلیت جذب بهتر کود توسط ریشه گیاهان و عملیات تهویه و نفوذ بهتر آب می شود. از آنجایی که ریشه درختان اصولا به سمت جریان آب و مواد غذایی حرکت می کنند پس بهتر است مکان چالکود در مسیر جریان آب و در نزدیکی درختان باشد. محل انتخاب حفر چالکود اصولا بهتر است در قسمت سایه انداز درختان باشد تا ریشه های فعال بتوانند مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند.

عملیات چالکود بهتر است برای درختان با سن بالا انجام گیرد و برای درختان جوان و نهال ها لازم به انجام چالکود کردن نیست زیرا ممکن است در حین عمل چالکود بخشی از ریشه های درختان حذف شود. توصیه می شود که در هنگام حفر چاله سعی شود کمترین آسیب به ریشه درختان وارد شود.

نکات مهم در هنگام چالکود

 تعداد چاله ها برای چالکود بسته به نوع درخت، وضعیت خاک، سن درخت و ... متفاوت است ولی به طور کلی برای درختان با سن بیشتر از 10 سال تعداد 2 - 4 چاله کافی می باشد. عمق چاله ها در چالکود بسته به عمق پراکنش ریشه ی درختان متفاوت است ولی به طور کلی عمق 30 - 60 سانتی متر و قطر 40 - 60 سانتی متر کافی میباشد. در یک قانون کلی ابعاد چاله را 40  * 40  سانتی متر در نظر می گیرند.

از محاسن چالکود کردن می توان به افزایش نفوذ پذیری آب در خاک، افزایش تهویه خاک و کمک به جذب بهتر عناصر به خصوص عناصر ریز مغذی، رشد و توسعه ریشه گیاه و افزایش عملکرد درختان میوه اشاره کرد.

رعایت این نکات در انجام چاکود زمستانه باعث افزایش بهره وری کوددهی می شود. ما در فروشگاه اینترنتی بنیفر شاپ با ارائه برنامه های تخصصی تغذیه و توصیه کودی در خدمت باغداران و کشاورزان عزیز هستیم تا با رعایت اصول باغداری و کشاورزی بالاترین عملکرد کسب کنند.

www.benifershop.com

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان