arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۰ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۵ آذر ۱۳۷۷: سه امام جمعه درباره افراط در برنامه‌های موسیقی در کیش گفتند؛ گفتم قابل تحمل است، سخت گیری بیش از مرکز در کیش روا نیست

خاطرات آیت الله هاشمی: آقایان [محمدعلی]طالب، امام‌جمعه کیش و آقای [شیخ ابراهیم]رحیمى، امام‌جمعه میمه اصفهان آمدند. آقاى رحیمى، جزو طلابی هستند که با من، در سال ۱۳۴۲ به سربازى اعزام شده بودند. درباره افراط در برنامه‌هاى موسیقى در مراکز تجارى کیش گفتند و نظر من را خواستند. گفتم، درحد وضعى که در تهران و صداوسیما هست، قابل تحمل است و سخت‌گیرى بیش از مرکز در کیش، روا نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

حزب مشاركت مردمى ‌ كه تركيبى از افراد جناح چپ و حاميان دولت است، اعلان موجوديت كرده و روزنامه خرداد آقاى عبدالله نورى هم اولين شماره خود را در روز پنج‌شنبه منتشر نموده‌كه به عنوان دو اقدام سياسى جناح‌چپ و تحركى جديد، مطرح است. در سخنان ديروز رهبرى در مراسم نيمه‌شعبان، انتقاد شديدى از وضع‌مطبوعات و تحركات مرموز مخالفان دارد.

آقايان [محمدعلی] طالب، امام‌جمعه كيش و آقاي [شیخ ابراهیم] رحيمى، امام‌جمعه ميمه اصفهان آمدند. آقاى رحيمى، جزو طلابي هستند كه با من، در سال 1342 به سربازى اعزام شده بودند. دربارة افراط در برنامه‌هاى موسيقى در مراكز تجارى كيش گفتند و نظر من را خواستند.گفتم، درحد وضعى كه در تهران و صداوسيما هست، قابل تحمل است و سخت‌گيرى بيش از مركز در كيش، روا نيست.

از مشكلات مردم بومى قشم، گزارشى دادندكه به خاطر فرهنگ غلط، بسيارى از آنها بيكارند. گفتم گروهى بررسى كنند و راهكار فعال‌كردن آنها را دركيش پيشنهادكنند. در كيش، بيش از ده هزار نيروى كار، از خارج كيش آمده؛ اولويت شغل با خود بومى‌هاست.

آقايان [محمدرضا] يزدان‌پناه و [دادخدا] بركم، [معاون منطقه آزاد کیش] و [حمیدرضا] ارباب هم رسيدند. پس از مذاكره در مورد كار بومى‌ها و مسایل فرهنگى جزيره، از من خواسنتد كه فعالانه وارد كمك به فضاى عمومى كشور شوم و گفتند، بيشتر اهل نظر، منتظر اقدامات تو هستند و كس ديگرى را نمى‌شناسند كه به اين وضع بلبشوى سياسى و اين ركود خطرناك اقتصادى، پايان دهد.

گفتم، بهتر است ميدان را خالى‌كنيم كه نيروهاى جوان و تازه نفس، با امكانات جديد ظهور كنند و انقلاب از وابستگى به افراد محدود پيشتاز انقلاب، نجات يابد. آنها زمان را مناسب اين سياست نمى‌دانند و مى‌گويند، اين اقدام پس از تربيت كادر و نيروهاى مناسب، كارساز است. ضمناً بيشتر از كارشكنى‌هاى محافظه‌كاران و حزب‌اللهى‌ها گله داشتند تا بى‌عملى دولت كه گفتم، دومى را هم دست كم نگيرند؛ اولى از پيش هم وجود داشته است.

ظهر، مقدارى در دريا شنا كردم. عصر و شب، وقت به مطالعه و قدم‌زدن گذشت. فائزه، تلفنى صحبت كرد و گفت، [آقای فیروز اصلانی]، وكيل آقاى [محمدرضا] نقدى، [فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی]، گفته كه آقاى هاشمى از آقاى نقدى دفاع مى‌كند؛ گفتم تكذيب‌كند.

نظرات بینندگان