arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۶ آذر ۱۳۷۷: آقاى [محمد]مختارى شاعر مفقود شده / به آقاى خاتمى گفتم، به طور جدى با سعودى‌ها وارد مذاکره شود؛ گفتم اگر نشود، خودم اقدام خواهم کرد

خاطرات آیت الله هاشمی: در مسایل جهانى، پيام آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] به سعودی ها در مورد نفت، مورد توجه است. چند روز پيش، من به آقاى خاتمى گفتم، به طور جدى با سعودى‌ها وارد مذاكره شود و اضافه كردم، اگر نشود، خودم اقدام خواهم كرد؛ بالاخره پيام فرستاده است. بازتاب تشكيل حزب «جبهه مشاركت مردمى» هم وسيع است؛ معمولاً آن را تشكلى در مقابل محافظه‌كاران تفسير كرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در مسایل جهانى، پيام آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] به سعودي‌ها در مورد نفت، مورد توجه است. چند روز پيش، من به آقاى خاتمى گفتم، به طور جدى با سعودى‌ها وارد مذاكره شود و اضافه كردم، اگر نشود، خودم اقدام خواهم كرد؛ بالاخره پيام فرستاده است. بازتاب تشكيل حزب «جبهه مشاركت مردمى» هم وسيع است؛ معمولاً آن را تشكلى در مقابل محافظه‌كاران تفسير كرده‌اند.

تلاش اسرایيلى‌ها، براى جلوگيرى از سفر آقاى [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور آمریکا] به خاورميانه قابل توجه است. قرار است به اسرایيل و منطقه خودگردان فلسطينى‌ها برود و در فرودگاه غزه فرود آيد؛ مى‌ترسند، باعث تقويت موقعيت فلسطينى‌ها بشود. همزمان مطرح‌شدن دست داشتن آقاى [سیدعلی‌اکبر] محتشمى در سقوط هواپيما در لاكربى هم با توجه به سفر آقاى كوفى‌عنان، [دبیرکل سازمان ملل] به ليبى و اظهار اميد به حل شدن معضل لاكربى، مسأله تازه‌اى است. در تركيه، پس از سقوط دولت [مسعود] ايلماز، هنوز امكان تشكيل دولت جديد، پيش نيامده و بحران كابينه باقى است؛ با اين همه بدهى خارجى - بيش از 100 ميليارد دلار- و تورم شديد 90 درصد.

با پخش خبر مفقود شدن فرد ديگرى در تهران - آقاى [محمد] مختارى شاعر- مسأله ناامنى مخالفان و تبليغات عليه نظام، در مورد حذف مخالفان، اوج گرفته است. غربى‌ها، نظام و محافظه‌كاران را متهم مى‌كنند و محكوم شدن مهندس [عزت‌الله] سحابى، مدير مجله ايران‌فردا و محاكمه فائزه، مدير روزنامه زن را هم چاشنى مى‌كنند.

بعد از نماز صبح، در ساحل قدم زدم. سپس اخبار گوش دادم. بخش ديگري از كتاب «باد و باران در قرآن»، نوشته مرحوم [مهدی] بازرگان را خواندم؛ كتاب خوبى است. طرحى از يك مهندس جانباز خواندم، دربارة احداث كانال آبى در داخل جزيره كيش به منظورهاى متعدد استفاده بندرى و ماهيگيرى و توليد برق و شيرين‌كردن آب و منظره سياحتى و... كه به نظرم منطقى نيامد. براى مديريت كيش فرستادم.

در مسير برگشت، آقاى كمالى، مدير يك شركت هوایى، گزارشى از مشكلات شركت‌هاى غير دولتى هواپيمايى داد كه در اثر ركود و گرانى ارز و گران شدن سوخت، دچار مشكل شده‌اند و احتمال ورشكستگى وجود دارد و فعاليت‌هاى خود را با پس‌دادن بخشى از هواپيماهاى اجاره‌اى كم كرده‌اند.

نظرات بینندگان