arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰

بحران فرونشست در نطنز / نرخ فرونشست ۳۰ برابر معیار جهانی است

فرونشست در نطنز به یک بحران تبدیل شده است به نحوی که نرخ فرونشست ۳۰ برابر معیار جهانی است. فرونشست در منطقه بادرود از توابع شهرستان نطنز امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است و نگرانی‌هایی را برای کارشناسان و صاحب نظران ایجاد کرده است به نحوی که معتقد هستند بحران فرونشست در این منطقه به نوعی زلزله خاموش محسوب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: فرونشست در نطنز به یک بحران تبدیل شده است به نحوی که نرخ فرونشست ۳۰ برابر معیار جهانی است.

پدیده فرونشست این روزها در منطقه نطنز موجب بروز نگرانی‌های زیادی شده است چرا که نرخ فرونشست در این منطقه بالاتر از حد جهانی است و این موضوع به نحوی به یک بحران تبدیل شده است.

مینا بگی با بیان اینکه در دنیا چهار میلیمتر فرونشست بحران به حساب می‌آید اظهار داشت: این در حالی است که نرخ فرونشست در شهرستان نطنز 12 سانتی متر است و این موضوع نشان از دغدغه بزرگ در زمینه فرونشست است.

این مسئول حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سال آبی که گذراندیم، خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر بوده است ابراز داشت: به خاطر مصرف زیاد، مجوزهای زیاد به نقطه ممنوعه رسیده و در این شرایط حتی برای چاه‌های دارای مجوز هم باید تجدید نظر کرد.

محمد سیاری مسئول مطالعات آب‌های زیرزمینی با اشاره به خطرات فرونشست نیز اظهار داشت: فرونشست ارتباط مستقیم و نزدیکی با برداشت آب‌های زیرزمینی دارد‌ و برداشت زیاد از آبخوان‌ها به نابودی زمین می‌انجامد.

سیاری افزود: مدیریت آب مرز سیاسی و شهرستانی نیست و در شرکت مدیریت منابع آب کشور مناطق درجه‌بندی شده‌اند و در آن درجه‌بندی تمامی مطالعات به صورت علمی انجام می‌شود.

رمضانعلی فردوسی نیز اظهار داشت: نرخ فرونشست زمین در دشت بادرود تا 16 سانتی متر گزارش شده است که هر چه سریع‌تر باید با تهیه و اجرای طرح تعادل بخشی آب و برخورد جدی با برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز جلوی این خطر جدی را گرفت.

فرماندار نطنز گفت: در چند سال گذشته در مدیریت بحران شهرستان نطنز به ویژه در حوزه‌های مطالعاتی و تهیه طرح و اجرای طرح‌های پیشگیرانه اقدامات مناسبی انجام شده است که امیدواریم شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

فرونشست در منطقه بادرود از توابع شهرستان نطنز امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است و نگرانی‌هایی را برای کارشناسان و صاحب نظران ایجاد کرده است به نحوی که معتقد هستند بحران فرونشست در این منطقه به نوعی زلزله خاموش محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان