arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۰۶ دی ۱۴۰۰

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چه فاکتورهایی را برای انتخاب بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال مدنظر قرار دهیم؟

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است و شاهد حضور نهادها، شرکت ها و کارآفرینان بزرگ در این بازار هستیم. ایلان ماسک، کارآفرین موفق آمریکایی و بنیانگذار شرکت تسلا، از جمله فعالین بازار رمز ارز است که با توئیت هایش جنب و جوش ویژه‌ای در آن ایجاد کرده است. ماسک که لقب ثروتمندترین فرد جهان را یدک می‌کشد، بخشی از دارایی‌اش را به ارز دیجیتال تبدیل کرده‌است. او به قدری در این بازار مورد توجه است که توئیتش در حمایت از رمزارزی به نام دوج کوین سبب شد بسیاری از سرمایه گذاران تصمیم به خرید دوج کوین بگیرند. سرمایه گذاری در این بازار جذاب و پرتلاطم، برای هر کسی امکان‌پذیر است. اما لازم است نسبت به آن شناخت داشته باشیم و ابزارهای مناسبی را به کار بگیریم. در بحث ابزارها، انتخاب بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال، چالشی است که حتماً با آن مواجه خواهیدشد.

سایت خرید ارز دیجیتال چیست؟

سرمایه گذاری یا معامله ارز دیجیتال از طریق وبسایت هایی اتفاق می‌افتد که به شما امکان تبدیل دارایی ریالی به ارز دیجیتال را می‌دهند. همچنین این امکان را خواهید داشت که از طریق خرید و فروش، رمزارز خود را به ارز دیجیتال دیگری تبدیل کنید یا آن را به صورت ریالی بفروشید. البته توجه داشته‌باشید که چون تعداد ارزهای دیجیتال زیاد است، ممکن است امکان خرید یا تبدیل آن‌ها در تمام وبسایت ها وجود نداشته باشد. با این حال یک سری ارزهای دیجیتال رایج مانند بیت کوین، لایت کوین، ریپل، اتریوم و تتر در اکثر وبسایت ها قابل معامله هستند.

اکثر سایت های خرید و فروش شکل پلتفرمی دارند؛ یعنی بستری ایجاد می‌کنند که شما بتوانید با دیگر فعالان حاضر در بازار ارز دیجیتال معامله کنید. به این وبسایت‌ها، پلتفرم معامله ارز دیجیتال یا صرافی ارز دیجیتال گفته می‌شود. صرافی ها، انواع و ویژگی‌هایی دارند که با تفکیک و مقایسه آن‌ها می‌توانید بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال را متناسب با نیاز خودتان شناسایی کنید.

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌های ارز دیجیتال را می‌توان با معیارهای متفاوتی، به چند دسته تقسیم کرد:

۱. صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

صرافی های متمرکز به شما این امکان را می‌دهند که ارز رایج کشور خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید. چون ارز محلی وارد این صرافی ها می‌شود طبیعی است فعالیتشان در صورت صدور مجوز و اعمال نظارت از طرف دولت ها امکان پذیر باشد. اخذ مجوز مسئولیت‌هایی را متوجه این صرافی‌ها می‌کند و لذا آن‌ها نقش واسط را در معاملات ایفا می‌کنند و بر انجام معاملات نظارت دارند. صرافی‌های متمرکز سعی می‌کنند امکان خرید بیت کوین و دیگر ارزهای باثبات را فراهم کنند تا ریسک کمتری متوجه مشتریان باشد.

در صرافی‌های غیرمتمرکز امکان تبدیل ارز محلی به ارز دیجیتال وجود ندارد. در این نوع صرافی ها ناظری وجود ندارد و تبادل به طور کاملاً مستقیم انجام می‌شود. اگر مالک ریال هستید و می‌خواهید در یکی از این صرافی ها فعالیت کنید، ابتدا باید به یک صرافی متمرکز مراجعه کنید تا بتوانید ریال خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید. سپس خواهیدتوانست این ارز دیجیتال را به صرافی غیرمتمرکزی که مدنظر دارید منتقل کنید و معاملاتتان را در آنجا ادامه دهید. صرافی های غیرمتمرکز گزینه‌های بیشتری برای معامله در دسترس شما قرار می‌دهند اما ارزهای دیجیتال پیشنهادی آن‌ها الزاماً باثبات نیستند، یعنی ریسک بیشتری دارند.

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال

۲. نیاز به احراز هویت و عدم نیاز به احراز هویت

اینکه در وبسایت انتخابی شما احراز هویت انجام می‌شود یا نه، بر آزادی عمل و ریسک شما اثر می‌گذارد. در وبسایت های ایرانی، احراز هویت به طور مستقیم و از طریق دریافت عکس مدارک شناسایی انجام می‌شود و در خصوص وبسایت‌های خارجی این امر به صورت غیرمستقیم و از طریق کارت های متصل به حساب‌های بین‌المللی مانند ویزا یا مسترکارت انجام می‌شود. فرلیند احراز هویت ممکن است شروع فعالیت شما در بازار کریپتوکارنسی را به تأخیر بیندازد اما مزایایی به همراه دارد:

  • در صورت تخلف کاربران، به دلیل مشخص بودن هویت، اقداماتشان قابل پیگیری است.
  • در تبادل ارز دیجیتال، طرفین معامله مشخص هستند و لذا امکان کلاه برداری توسط یکی از طرفین معامله وجود ندارد.
  • اگر کسی بخواهد دارایی که از راه نامشروع به دست آورده را به ارز دیجیتال تبدیل کند، دارایی‌اش در بازار رمزارزها قابل شناسایی و پیگیری است.
  • ذخیره دارایی به شکل ارز دیجیتال برای فرار مالیاتی را غیرممکن می‌کند چون مشخص می‌شود چه کسی چه مقدار دارایی به این شکل ذخیره کرده‌است.

۳. صرافی ایرانی و صرافی خارجی

در هنگام انتخاب بهترین وبسایت خرید و فروش ارز دیجیتال با صرافی های ایرانی و خارجی مواجه می‌شوید. قبل از اینکه  این دسته‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، با بهترین‌های هر یک آشنا می‌شویم.

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال

تبدیل

تبدیل یک صرافی معتبر ارز دیجیتال ایرانی است که امکان خرید اکثر رمزارزها را فراهم می‌کند. این صرافی مانند همه صرافی‌های ایرانی، متمرکز است و لذا لازم است برای فعالیت در آن نسبت به احراز هویت اقدام کنید. تبدیل آموزش‌های کاملی در خصوص فعالیت سرمایه گذاری و خرید و فروش ارز دیجیتال ارائه می‌کند و اگر در ابتدای مسیر هستید، این وبسایت، نیاز آموزشی شما را به‌خوبی پوشش می‌دهد. علاوه بر آموزش‌ها، امکان مشاوره رایگان نیز برای کاربران این وبسایت فراهم شده است. ارائه ابزارهای مدیریت ریسک از سوی تبدیل مورد استقبال تریدرهای حرفه‌ای قرار گرفته‌است و همچنین باعث جذابیت این وبسایت برای تازه‌واردهایی شده که نمی‌خواهند ریسک بالایی سرمایه‌شان را تهدید کند.

نوبیتکس

دلیل اصلی اینکه نوبیتکس هم‌اکنون نسبت به تبدیل و رمزینکس مخاطب بیشتری دارد، سابقه بیشتر آن است. تعداد ارزهای ارائه شده در این وبسایت نسبت به رقبایش کمتر است. کارمزد معامله در نوبیتکس بالا نیست اما نسبت به دیگر وبسایت ها بیشتر است. در واقع، رقبای نوبیتکس برای این که سهم بیشتری از بازار کسب کنند، میزان کارمزد پایین تری را پیشنهاد می‌کنند.

رمزینکس

رمزینکس توانسته با ارائه کارمزدهای رقابتی، به گزینه‌ای جدی برای کسانی تبدیل شود که می‌خواهند معاملات متعددی انجام دهند. رمزینکس هم آموزش‌های کاملی به مخاطبان ارائه می‌کند اما در مقایسه با رقبا پشتیبانی ضعیفی دارد. به همین دلیل ممکن است برای کسانی که تازه تصمیم به فعالیت در حوزه رمزارز گرفته‌اند، گزینه مناسبی نباشد.

بهترین صرافی خارجی

بایننس

این پلتفرم، بزرگترین صرافی جهان است که امکان تبادل بیش از ۴۰۰ نوع ارز دیجیتال را فراهم می‌کند. الزام به احراز هویت توسط این وبسایت سبب شده است که فعالیت کاربران ایرانی در آن با محدودیت مواجه شود.

کوکوین

اگر بخواهید خدمات کوکوین را به‌صورت تمام و کمال در دسترس داشته باشید، باید احراز هویت شوید. می‌توان بدون احراز هویت نیز تا سقف مشخصی از خدمات این وبسایت استفاده کرد. سقف اعلام شده برای فعال بدون احراز هویت در کوکوین، برداشت یا واریز ۵ بیت کوین است که مانعی برای فعالیت اکثر کاربران ایرانی ایجاد نمی‌کند.

از صرافی ایرانی استفاده کنم یا خارجی؟

برای پاسخ به این سوال موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

گستره خدمات

برخی صرافی های خارجی خدمات بیشتری نسبت به صرافی های ایرانی ارائه می‌کنند. بخشی از آن ها نظیر معاملات اهرم دار به سبب محدودیت های قانونی در ایران قابل ارائه نیستند اما در خصوص سایر خدمات شاهد پیشرفت سریع وبسایت های ایرانی و گسترش دامنه خدمات‌شان هستیم.

سهولت تبدیل ریال

برای فعالیت در وبسایت های خارجی لازم است در یک صرافی ایرانی ریال خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید. سپس آن را به صرافی خارجی منتقل کنید تا بتوانید معامله ارز دیجیتال انجام دهید. در صرافی‌های ایرانی اما می‌توانید به‌راحتی دارایی خود را از ارز دیجیتال به ریال و یا بالعکس تبدیل کنید. همچنین سرعت بیشتری در تزریق سرمایه جدید یا خروج دارایی خود از بازار خواهیدداشت.

تحریم‌های بین‌المللی

اگر یک وبسایت خارجی منعی برای فعالیت ایرانی‌ها نداشته‌باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده محدودیتی برای ایرانی‌ها اعمال نکند. بلوکه‌شدن حساب ایرانی‌ها قبلاً اتفاق افتاده و ممکن است این تجربه تلخ تکرار شود.

سخن آخر

با توجه به ویژگی هایی که بررسی کردیم، به نظر می‌آید انتخاب یک صرافی معتبر ارز دیجیتال ایرانی، برای کاربران ایرانی گزینه بهتری نسبت به وبسایت‌های خارجی است. امیدواریم با انتخاب صحیح از میان وبسایت های ایرانی نظیر تبدیل، نوبیتکس و رمزینکس، تجربه موفقی در بازار کریپتوکارنسی داشته باشید.

 

نظرات بینندگان