arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

راهنمای تمیز کردن شیرآلات و گاز رومیزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

راهنمای تمیز کردن شیرآلات و گاز رومیزی

تمیز کردن خانه کاری است که شاید مجبور باشیم هر چند روز یکبار انجام دهیم. ممکن است تمیز کردن خانه سخت باشد و دوست نداشته باشید هر چند روز یکبار زمان زیادی را برای اینکار اختصاص دهید یا ممکن است مثل خانه تکانی نزدیک عید نوروز با تمام سختی‌ها هیجان انگیز باشد زیرا بیانگر رسیدن حس خوب روزهای نو است. در هر صورت اگر با اصول درست تمیز کردن قسمت‌های مختلف خانه آشنا باشید، اینکار زمان زیادی از شما نخواهد گرفت و حتی ممکن است ساده باشد. در این مقاله قرار است هرآنچه باید درباره تمیز کردن شیرآلات و اجاق گاز را بدانید بیان کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نگهداری از اجاق گاز

بهتر است به جای اینکه بعد از کثیف شدن اجاق گاز به فکر تمیز کردن آن باشید، نکاتی را رعایت کنید تا همیشه گاز تمیزی داشته باشید. در مقاله‌ای از سایت چارسو درباره تمیز کردن گاز می‌خوانیم:

  • اگر غذا سر رفت همان لحظه روی گاز را دستمال بکشید. هر چه بگذرد گرما این مواد را به جرم‌های سخت تبدیل می‌کند که تمیز کردنشان سخت است.
  • حتما هفته‌ای یکبار برنامه تمیز کردن اجاق گاز را انجام دهید تا چربی و لکه‌ها انباشته و سخت نشوند.
  • موقع سرخ کردن مواد غذایی چند دقیقه اول درب ماهیتابه را بگذارید تا ذره‌های روغن به اطراف پرت نشود
  • یک پیش دستی یا ظرف مخصوص در کنار گاز رومیزی قرار دهید و کفگیر و قاشق و ملاقه را در هنگام آشپزی روی آن بگذارید. سرازیر شدن قطرات غذا از کفگیر می‌تواند گازتان را کثیف کند.
  • روی برنج یا ماکارونی در حال جوشیدن یک کفگیر چوبی قرار دهید تا اگر لحظه‌ای حواستان نبود سر نرود.

راهنمای تمیز کردن شیرآلات و گاز رومیزی

تمیز کردن اجاق گاز

برای تمیز کردن اجاق گاز روش‌های مختلفی وجود دارد. بهترین روش تمیز کردن روزانه اجاق گاز به کمک آب گرم، صابون و دستمال است. البته با توجه به متریال اجاق گاز نحوه تمیز کردن، مواد شوینده و فاصله بین تمیز کردن گاز می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم زمانی که قصد خرید گازرومیزی را دارید بهتر است به متریال آن دقت کنید.

تمیز کردن گاز رومیزی و مبله با مواد طبیعی

سرکه: زمانی که گاز زیاد کثیف نیست کمی سرکه روی سطح گاز پخش کرده و چند دقیقه صبر کنید سپس با آب گرم و دستمال گاز را پاک کنید.

جوش شیرین : جوش شیرین یک ماده طبیعی و عالی برای تمیز کردن گاز است با توجه به نوع چربی روی سطح گاز می‌توانید جوش شیرین را با مواد مختلفی مخلوط و استفاده کنید.

  • برای آلودگی کم ترکیب جوش شیرین و آب کافی است. یک خمیر نرم درست کنید و در سطح گاز به خوبی پخش کنید پس از چند دقیقه گاز را پاک کنید.
  • برای آلودگی متوسط از ترکیب مساوی جوش شیرین+ نمک و آب استفاده کنید.
  • در صورتی که آلودگی سطح گاز زیاد است از ترکیب جوش شیرین با سرکه یا آبلیمو استفاده کنید و در انتها با آب و دستمال گاز را پاک کنید.

صابون و مایع ظرفشویی : صابون و مایع ظرفشویی مواد شوینده در دسترسی هستند که به کمک آنها می‌توان به راحتی گاز را پاک کرد.  با ترکیب آب گرم و صابون یا مایع ظرفشویی گاز را پاک کنید و سپس با آب و دستمال تمیز گاز را به خوبی تمیز کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای

برای تمیز کردن گاز شیشه‌ای می‌توانید از شیشه پاک کن یا آب گرم و صابون استفاده کنید. اگر آلودگی سطح گاز زیاد باشد جوش شیرین و لیمو یا سرکه انتخاب خوبی خواهد بود.

تمیز کردن گاز استیل

علاوه بر مواد طبیعی استفاده از مایع ظرفشویی و صابون یا پاک کننده چند منظوره توصیه می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید از آمونیاک هم استفاده کنید.

تمیز کردن شیرآلات

راهنمای تمیز کردن شیرآلات و گاز رومیزی

تمیز کردن شیرآلات با توجه به آلیاژ و آبکاری آنها متفاوت است. بهتر است شیرآلاتی با آبکاری مناسب بخرید تا هنگام تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات دچار خوردگی و زدگی نشوند. کیفیت بالا همیشه باعث افزایش قیمت شیرآلات نمی‌شود. فقط کافیست خریدی هوشمندانه داشته باشید. اما برای تمیز کردن شیرآلات می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از آب و صابون : آب و صابون در دسترس‌ترین مواد برای پاک کردن شیرآلات است. برای تمیز کردن روزانه شیرآلات از صابون استفاده کرده و درنهایت با یک دستمال تمیز آنها را خشک کنید.

سرکه : سرکه و آب را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با دستمال آن را روی شیرآلات بکشید. بعد از گذشت یک ساعت شیر را با آب شسته و دستمال خشک کنید.

لیمو : نحوه استفاده از لیمو یا آبلیمو نیز دقیقا مانند سرکه است و به براق شدن شیرآلات نیز کمک می‌کند.

جوش شیرین : با ترکیب جوش شیرین و آب خمیری ساخته و به کمک اسفنج نرم روی شیرآلات بمالید. پس از چند دقیقه شیرآلات را بشویید و خشک کنید.

سایر نکات مهم برای تمیز کردن شیرآلات که باید بدانید

  • برای براق شدن شیرآلات نیز می‌توانید از یک یا چند قطره روغن بچه استفاده کنید.
  • برای پاک کردن درزهای شیرآلات، بخصوص رسوبات این قسمت‌ها از نخ دندان کمک بگیرید.
  • هیچ وقت از مسواک یا سیم برای تمیز کردن شیرآلات استفاده نکنید.
  • نوشابه یک پاک کننده خوب برای شیرآلات مسی است.

 

 

نظرات بینندگان