arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

آمریکا روسیه را تهدید کرد: اگر مسکو از مذاکرات خارج شود، برای هر احتمالی آماده می‌شویم

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا پس از نخستین دور مذاکرات بر سر اوکراین در بروکسل از روسیه خواست در میز مذاکره باقی بماند و به گفت و گو ها در مورد اوکراین و همچنین کنترل تسلیحات ادامه دهد. وی گفت: اگر روسیه از مذاکرات خارج شود، مشخص خواهد شد که آنها در مورد دیپلماسی جدی نبوده اند و به همین دلیل ما به صورت جمعی برای هر احتمالی آماده می شویم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا پس از نخستین دور مذاکرات بر سر اوکراین در بروکسل از روسیه خواست در میز مذاکره باقی بماند و به گفت و گو ها در مورد اوکراین و همچنین کنترل تسلیحات ادامه دهد.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران در بروکسل گفت: اگر روسیه از مذاکرات خارج شود، مشخص خواهد شد که آنها در مورد دیپلماسی جدی نبوده اند و به همین دلیل ما به صورت جمعی برای هر احتمالی آماده می شویم.

وی مدعی شد گام های فشرده تعاملات دوجانبه و چند جانبه این هفته نشان می دهد که آمریکا، متحدان و شرکایش درحال وقت کشی و تاخیر نیستند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد: این روسیه است که باید یک انتخاب جدی انجام دهد، اینکه به تنش زدایی و دیپلماسی روی آورد یا رویارویی و پیامدهای آن را انتخاب کند.

معاون آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت که متحدان ناتو به روسیه اعلام کرده اند برخی از پیشنهادات این کشور مانند محدود کردن عضویت در ناتو قابل قبول نیست.

شرمن افزود متحدان ناتو چند پیشنهاد از جمله شفافیت و عدم درگیری، ارتباطات و کنترل تسلیحات را مطرح کرده اند تا ببینند چه پیشنهادی مورد قبول واقع می شود.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که هیچ تعهدی برای کاهش تنش ها ارائه نشد و بیانیه مشترکی در این دیدار برای کاهش تنش ها صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دیدار هم زمان با یک هفته تلاش‌های دیپلماتیک حساس و اقدامات دیگر برای جلوگیری از آنچه واشنگتن احتمال حمله روسیه به اوکراین می‌داند، صورت می گیرد که مسکو برنامه ریزی برای آن را رد کرده است.

شورای ناتو ـ روسیه، نشست اصلی برای مذاکرات دو طرف، دو دهه قبل تاسیس شد اما نشست های همه‌جانبه با حضور تمام اعضا در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ متوقف شد و فقط نشست های جداگانه ای از آن زمان به بعد برگزار شده که آخرین آن در سال ۲۰۱۹ بود.

وزارت امور خارجه روسیه ماه گذشته فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را پیش از مذاکرات جاری میان مقامات واشنگتن و مسکو ارائه کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و میزان نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند. مسکو همچنین از آمریکا خواسته است که هیچ پایگاه نظامی در کشورهایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند.

آمریکا با هیچ کدام از این درخواست‌ها موافقت نکرده است. با وجود این، مقام های آمریکایی می‌گویند دولت جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا مایل است در مورد برخی از نگرانی‌های مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کند.

مذاکرات مقام های روسیه و آمریکا در دهم ژانویه ( ۲۰ دی ماه) با محوریت مساله تضمین‌های امنیتی پیشنهاد شده از سوی مسکو در ژنو آغاز شد. هر چند گزارش رسانه های مخلتف حاکی است این مذاکرات تاکنون نتیجه قابل توجهی به دنبال نداشته و قرار است در روزهای آینده در بروکسل و وین نیز ادامه یابد.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی) و نشست شورای ناتو و روسیه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) برگزار شد و قرار است نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش‌های دو جانبه برگزار شود.

نظرات بینندگان