arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۲۴ دی ۱۴۰۰

رییس انستیتو پاستور: ۷ میلیون دز واکسن پاستوکووک آماده تحویل به وزارت بهداشت است

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: هفت میلیون دز واکسن ایرانی - کوبایی پاستوکووک آماده تحویل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. دکتر علیرضا بیگلری افزود: این تعداد واکسن پس از انعقاد قرارداد به وزارت بهداشت تحویل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس انستیتو پاستور ایران گفت: هفت میلیون دز واکسن ایرانی - کوبایی پاستوکووک آماده تحویل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

دکتر علیرضا بیگلری افزود: این تعداد واکسن پس از انعقاد قرارداد به وزارت بهداشت تحویل خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۵ میلیون دز واکسن پاستوکووک تولید شده است که از این تعداد هشت میلیون تحویل وزارت بهداشت شده و بقیه هم آماده تحویل به این وزارتخانه است.

رییس انستیتو پاستور ایران، ظرفیت تولید ماهیانه این واکسن را حدود پنج میلیون دز اعلام کرد و گفت: در صورت نیاز، این ظرفیت را می توان افزایش داد.

وی درباره کارایی بسیار بالای این واکسن ایرانی - کوبایی اظهار داشت: در کارآزمایی بالینی ثابت شد که کارایی واکسن پاستوکووک بسیار بالا و قابل اتکا است.

توصیه کمیته علمی کرونا: در اولین فرصت دز یادآور را بزنند

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: کمیته علمی کرونا به هموطنان توصیه کرد که در اولین فرصت دز یادآور واکسن کرونا را بزنند و آن را به هیچ وجه به تاخیر نیندازند.

وی با اشاره به اینکه دز سوم واکسن کرونا در اولین فرصت طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت باید تزریق شود، گفت: مردم بعد از تزریق دو دز اصلی نسبت به دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند، به عباتی حتما واکسیناسیون خود را تکمیل کنند تا احتمال ابتلا به بیماری کاهش یابد.

بیگلری بیان کرد: در صورتی که فردی مبتلا به بیماری کرونا شود، عوارض بیماری کرونای او بسیار کمتر خواهد بود.

ضرورت انجام واکسناسیون کودکان

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد سویه های جدید کرونا، درگیری بیشتری در گروه سنی کمتر از ۱۸ سال ایجاد می کند، تصریح کرد: علاوه بر بررسی های علمی، شرط احتیاط و عقل حکم می کند که نسبت به واکسیناسیون کودکان هم اقدام کنیم.

بیگلری تاکید کرد: بیماری کووید ۱۹ نشان داده که رفتار ویروس به هیج عنوان قابل پیش بینی نیست، در نتیجه مردم با تزریق واکسن تا حدود زیادی خود را از عوارض بیماری در امان بدارند.

به گزارش ایرنا، پاستوکووک واکسن نوترکیب است که فازهای اول و دوم تست بالینی این واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا انجام شد. در فاز اول ۴۰ داوطلب و در فاز دوم هم ۹۲۰ داوطلب حضور داشتند. در این ۲ فاز هم بی خطری واکسن و تعیین دز مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت.

فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در ایران و هم در کوبا انجام شد که در کوبا ۴۴ هزار داوطلب و در ایران ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند. این مرحله در ایران در هشت شهر انجام شد.

این واکسن مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده و در حال تزریق به هموطنان است.



نظرات بینندگان