arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۱۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۴ دی ۱۴۰۰

وزیر خارجه روسیه: پیشرفتی که در مذاکرات وین حاصل شده بسیار زیاد است / خدا را شکر شروطی که غربی‌ها برای ادامه یافتن برنامه هسته‌ای ایران گذاشتند توانستیم مدیریت کنیم / ایران باید واقع‌بین باشد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند

«سرگئی لارووف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت،«خدارا شکر زمانی که غربی‌ها شروطی را برای ادامه یافتن برنامه هسته‌ای ایران گذاشتند توانستیم اوضاع را مدیریت کنیم که از جمله این شروط می‌توان به محدودیت برنامه موشکی ایران اشاره کرد که در برجام به آن اشاره‌ای نشده بود و همچنین شروطی نیز درباره رفتار ایران در منطقه گذاشته شده بود و ما با این شروط مخالف بودیم زیرا بحث ما برجام است که از سوی شورای امنیت تأیید شده است».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «سرگئی لارووف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، پکن و مسکو دیدگاه مشترکی درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دارند.

لاوروف در نشست خبری سالانه خود، به تلاش‌های یک سال گذشته روسیه برای حل‌وفصل مشکلات مختلف در جهان از جمله در عراق، سوریه، قره‌باغ، توافق هسته‌ای با ایران، فلسطین و دیگر کشورهای جهان اشاره کرد.

وزیر امور خارجه روسیه درخصوص افزایش تنش و درگیری در سطح بین‌المللی و نقش غربی‌ها در این زمینه هشدار داد و گفت، غربی‌ها معماری روابط بین‌المللی را بر اساس منشور سازمان ملل را برهم زده‌اند.

وی متذکر شد، کشورهای غربی در تلاش هستند به‌صورت مصنوعی اتحاد نظامی ناتو را گسترش داده و اوکراین را به درون آن بکشانند.

او درباره مذاکرات این هفته روسیه با ناتو و آمریکا درباره ارائه تضمین امنیتی به روسیه گفت، آن‌ها باید پاسخ‌های خود به پیشنهادات مسکو را به شکل مکتوب و مورد به مورد ارائه کنند.

لاوروف افزود: «روسیه نمی‌تواند تا ابد منتظر پاسخ غربی‌ها بماند. ما پیشنهادات خود را از مدت‌ها قبل ارائه کردیم و غربی‌ها آن‌ها را مطالعه نکردند و به مذاکرات آمدند. در حالی که ما با مواضعی معین وارد این مذاکرات شدیم».

او در پاسخ به سوال خبرنگار «دیلی تلگراف» درباره گسترش ناتو گفت: «قول‌های ناتو در دهه ۱۹۹۰ میلادی درخصوص عدم گسترش، کنار گذاشته شده و پنج موج گسترش ناتو را شاهد بوده‌ایم. اکنون اعضای جدید ناتو به طور فعالانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و پیشنهاد ما کاهش این رویارویی و افزایش تنش نظامی است».

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «از سوی دیگر غربی‌ها تهدید می‌کنند اگر روسیه به دستورات ما درباره کاری که با نیروهای خود در قلمرو خود انجام می‌دهند عمل نکنند -که بسیار بی‌معنی است- فعالیت‌های آن‌ها نیز در شرق اروپا افزایش می‌یابد».

لاوروف درباره رد پیشنهادات تضمین امنیتی روسیه از سوی آمریکا و ناتو گفت و واکنش نظامی-فنی روسیه به چنین کاری گفت: «[ولادیمیر] پوتین در نشست خبری سالانه خود تصریح کرد که واکنش روسیه به پیشنهاداتی بستگی خواهد داشت که او از کارشناسان نظامی دریافت خواهد کرد. آمریکایی‌ها همواره به استفاده از چماق تحریم علاقه دارند و بخش‌هایی در وزارت امور خارجه این کشور برای تنبیه کسانی که با ایالات متحده مخالفتی داشته باشند تشکیل شده است».

او در ادامه گفت: «اعتقاد ما این است که این مسائل باید بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک حل شوند. هدف از پیشنهاداتی که ارائه کردیم نه فقط امنیت روسیه بلکه تأمین امنیت تمام اروپا از جمله روسیه است. این آمریکا است که به‌دنبال افزایش جای پای نظامی خود در مجاورت مرزهای روسیه است».

وی در پاسخ به سوالی درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: «ما به حق حاکمیت هردو کشور احترام می‌گذاریم و بی طرفی این دو کشور یکی از عوامل اصلی امنیت اروپا و جهان است. کسانی که به حق حاکمیت این دو کشور اهمیت نمی‌دهند کسانی هستند که می‌خواهند آن‌ها را به عضویت در ناتو تحریک کنند و مردم اسکاندیناوی از این بابت راضی نیستند».

لاوروف همچنین در پاسخ به سوالی درباره تحولات قزاقستان و نقش پیمان امنیت جمعی در مبارزه متعاقب با هسته‌های تروریستی در آسیا گفت: «معتقدم اوضاع در قزاقستان و درخواست کمک رئیس جمهور این کشور از اعضای پیمان امنیت جمعی نشان داد که تلاش‌ها نیروهای حافظ صلح نشان داد آن‌ها قادر به حل چنین مشکلاتی در جامعه جهانی هستند. این در حالی است که غرب از سرعت تحولات قزاقستان بهت‌زده شد».

او در ادامه گفت: «امیدواریم اتفاقات مشابه رخ ندهد اما در صورت وقوع آن عمل خواهیم کرد و هر اقدامی که در توان داشته باشیم برای جلوگیری از تکرار آن‌ها انجام خواهیم داد زیرا تلاش‌هایی از خارج برای بی‌ثبات کردن اوضاع در آسیا افزایش داشته و در حال خطرناک‌تر شد‌ه‌اند».

وی متذکر شد: «اکنون که آمریکا و متحدانش از افغانستان خارج شده‌اند، این کشور را در وضعیتی قرار داده‌اند و باید وضعیت آن را به ثبات برگرداند. در مورد هسته‌های خاموش تروریستی باید از طریق آژانس‌های اطلاعاتی عمل کرد و راه حل نظامی برای آن وجود ندارد. پیمان امنیت جمعی سازوکارهای مربوطه برای آن را دارد و با توجه به تحولات قزاقستان باید این فعالیت‌ها را بیش از پیش جدی گرفت».

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره احتمال تحریم‌های جدید علیه روسیه گفت: «ما برای هر سناریو از جمله اقدامات اقتصادی آمادگی داریم. ما می‌توانیم بر خود اتکا داشته باشیم. ساختارهای اقتصادی غربی همواره ریسک‌هایی داشته‌اند و ما هنگام استفاده از آن‌ها احتیاط کرده‌ایم».

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره تشدید تنش در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان و ارتباط آن با حضور نیروهای پیمان امنیت جمعی در قزاقستان گفت: «واکنشی عصبی از سوی باکو یا آنکارا در این مورد مشاهده نکرده‌ام. در آنکارا یکی از مشاوران اردوغان اظهاراتی بیان داشت که ما در مقابل، توضیح ترکیه را خواستار شده‌ایم».

لاوروف افزود:‌ «معتقدیم که مشکلات مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید هرچه سریع‌تر حل شوند. ظرف یک سال گذشته پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان تشکیل کمیسیونی برای تعیین حدود مرزی اشاره کرد».

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار جمهوری آذربایجان گفت: «در نشست سوچی ابراز امیدواری شد که این کمیسیون در پایان سال ۲۰۲۱ تشکیل شود. روز گذشته با همتای ارمنستانی خود صحبت کردم و او پیشنهادات زیادی ارائه کرد که در حال انتقال آن‌ها به باکو هستیم. برای شروع به کار این کمیسیون اختلافاتی وجود دارد».

لاوروف در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری چینی «شینهوآ» تأیید کرد که پوتین چهارم ماه آینده میلادی به چین سفر می‌کند و با «شی جین‌پینگ» دیدار خواهد داشت تا درباره مسائل بسیار متنوع و گسترده‌ای رایزنی خواهد شد.

او در ادامه گفت: «در مورد مسائل بین‌المللی، چین و روسیه در زمینه توافق هسته‌ای ایران و لزوم بازگشت به برجام که دولت [دونالد] ترامپ از آن خارج شد، دیدگاه مشترکی دارند».

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار «آناتولی» درباره مذاکرات نمایندگان ارمنستان و ترکیه در مسکو گفت: «ما تلاش‌ها برای بهبود وضعیت جنوب قفقاز حمایت می‌کنیم زیرا به حل مسائل باقی‌مانده سیاسی و همچنین تقویت روابط اقتصادی کشورهای اطراف این حوزه از جمله روسیه، ایران و ترکیه کمک خواهد کرد».

لاوروف افزود: «امیدواریم گرجستان بدون پیش‌شرط وارد گفت‌وگوهای ۳+۳ شود. خوشحالیم که نمایندگان ترکیه و ارمنستان در مسکو دیدار دارند و امیدواریم این گفت‌وگوهای مستقیم ثمربخش باشند».

وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات جاری در وین گفت: «در مورد مسئله هسته ای ایران، خوشبینی بیشتری دارم زیرا پیشرفت و تمایلی واقعی از سوی ایران و آمریکا برای درک نگرانی‌های یکدیگر ویافتن راهی برای حل این نگرانی‌ها از طریق یک توافق جامع وجود دارد و برجام نیز یک توافق جامع است».

او در ادامه گفت: «مذاکره‌کنندگان مجربی در وین حضور دارند که جزئیات دقیقی را مورد بررسی قرار داده‌اند و پیشرفتی که حاصل شده بسیار زیاد است و امیدواریم همین روند ادامه یافته و توافق حاصل شود. اما طرف ایرانی باید واقع‌بین باشد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و طرف‌های غربی مذاکرات نیز نباید تنش روانی ایجاد کنند و دیپلماسی خالص مورد نیاز است».

لاوروف افزود: «خدارا شکر زمانی که غربی‌ها شروطی را برای ادامه یافتن برنامه هسته‌ای ایران گذاشتند توانستیم اوضاع را مدیریت کنیم که از جمله این شروط می‌توان به محدودیت برنامه موشکی ایران اشاره کرد که در برجام به آن اشاره‌ای نشده بود و همچنین شروطی نیز درباره رفتار ایران در منطقه گذاشته شده بود و ما با این شروط مخالف بودیم زیرا بحث ما برجام است که از سوی شورای امنیت تأیید شده است».

او در ادامه گفت: «درباره شرایطی صحبت می‌کنیم که ترامپ از توافق خارج شده بود و باید برجام را همان‌طور که قبلاً بود و بدون افزودن چیزی به آن احیا کنیم. در مورد مسائل موشکی و منطقه‌ای باور داریم تمام کشورهای منطقه و فراتر از آن مشکلاتی با یکدیگر دارند. ایران با همسایگان عرب خود مشکلاتی دارد و بالعکس و غرب از جمله آمریکا و اروپایی‌ها نیز درباره اقدامات ایران نگرانی‌هایی دارند. اما هر کشوری ورای مرزهای خود منافعی داشته و اثرگذاری واقعی بر وقایع دیگر کشورها از جمله سوریه و یمن دارند».

لاوروف گفت: «همانطور که می‌خواهیم طرف‌ها از چارچوب برجام فراتر نروند، این را می‌دانیم که نگرانی‌هایی نیز بین کشورهای منطقه و فراتر از آن وجود دارد که بهتر است در نشست‌های امنیتی از جمله کنفرانس امنیتی خلیج فارس بررسی شوند. این نشست‌ها باعث نزدیک شدن ایران و کشورهای عرب خواهد شد و در این نشست‌ها ایران موضوع نشست نخواهد بود و هر کشوری نگرانی‌های خود را مطرح خواهد کرد. فقط ایران نیست که موشک دارد و کشورهای عربی نیز در حال توسعه برنامه موشکی خود هستند».

وزیر امور خارجه روسیه درباره پیوستن اعضای جدید به پیمان امنیت جمعی گفت:‌ «این نهاد رویه مشخصی در این زمینه دارد و کشورهایی که تمایل به عضویت دارند باید درخواست خود را ارسال کنند».

او درباره سفر  «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به روسیه گفت: «این یک دیدار مهم است و باید ارتباطات در عالی‌ترین سطح ادامه پیدا کند. البته اخیراً این ارتباطات تحت تأثیر کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند. روسای جمهور دو کشور تلفنی صحبت داشته‌اند اما دیدار حضوری سازنده‌تر خواهد بود. اهمیت این دیدار در لزوم تطبیق یادداشت‌ها درخصوص تمام مسائل و دستورکارها به‌ویژه با توجه به تغییر ریاست دولت ایران است و باید تضمین تداوم تبادلات اقتصادی و دیگر حوزه‌ها را تحلیل کنیم».

نظرات بینندگان