arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۲۴ دی ۱۴۰۰

دومین روز اعتراضات در فاریاب به بازداشت فرمانده طالبان / دو غیرنظامی و سه عضو طالبان کشته شدند

گزارش‌ها از شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب در شمال افغانستان حاکیست که در دومین روز درگیری و اعتراضات به بازداشت یک فرمانده طالبان مربوط به قومیت ازبک/ازبیک "دو غیرنظامی و سه نظامی طالبان" کشته شده‌اند. منابع گفتند شماری هم در این اعتراضات زخمی شده‌اند و اجساد کشته شدگان در حال حاضر در بیمارستان/شفاخانه مرکزی شهر میمنه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: گزارش‌ها از شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب در شمال افغانستان حاکیست که در دومین روز درگیری و اعتراضات به بازداشت یک فرمانده طالبان مربوط به قومیت ازبک/ازبیک "دو غیرنظامی و سه نظامی طالبان" کشته شده‌اند.

منابع گفتند شماری هم در این اعتراضات زخمی شده‌اند و اجساد کشته شدگان در حال حاضر در بیمارستان/شفاخانه مرکزی شهر میمنه است.

اعتراضات به بازداشت مخدوم عالم، دیروز آغاز شد. طالبان می‌گوید این فرمانده محلی هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

احمدالله وثیق، معاون سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که او یکی از فرماندهان خود ماست و برای پاره‌ای از توضیحات توسط استخبارات طالبان بازداشت شده است و روند بررسی در این مورد جریان دارد.

این در حالی است که بنا به گزارش‎ها از شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب در شمال افغانستان اعتراضات در دومین روز نیز ادامه داشته است و نیروهای امنیتی طالبان در سطح شهر مستقر شده‌اند.

شاهدان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که صبح امروز دستکم براثر تیراندازی نیروهای طالبان "یکی از معترضان کشته و سه تن زخمی" شده‌اند.

عصر امروز سطح شهر میمنه آرام گزارش شده است اما فروشگاه‌ها همچنان بسته است.

نیروهای طالبان با خودروهای نظامی در مرکز شهر حضور دارند. خبرهایی از رسیدن شماری از نیروهای "لشکر بدری" طالبان به فاریاب نیز نشر شده است، نیروهای این لشکر شامل افراد انتحاری طالبان هستند.

قدوس قلیچ، یکی از بزرگان محلی در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که با والی طالبان در فاریاب در مورد "انگیزه" بازداشت مخدوم عالم صحبت کرده است. او نیز تایید کرد که این فرمانده محلی طالبان تا هنوز آزاد نشده است.

او گفت: "مقام‌های محلی طالبان وعده تلاش برای آزادی مخدوم عالم را دادند. خیمه اعتراضات برداشته شده است، اما نیروهای نظامی همچنان در شهر میمنه حضور دارند و از روز گذشته این شهر حالت نظامی به خود گرفته بود."

او افزود که تصمیم مردم فاریاب این است که اگر این فرمانده محلی آزاد نشود، بزرگان محلی به کابل برای گفتگو با رهبری طالبان بروند.

سخنگویان طالبان بر آرام شدن اوضاع فاریاب پس از تنش‌های ناشی از اعتراضات اخیر تاکید دارند.

برخی افراد محلی، از افزایش تنش میان طالبان محلی ازبک/ازبیک و حکومت عمدتا پشتون طالبان صحبت می‌کنند.

دیروز، شماری از حامیان طالبان و مردم محلی در حمایت از مخدوم عالم، یکی از فرمانده قدرتمند محلی طالبان در شهر میمنه در شمال افغانستان دست به اعتراض زدند و خیمه تحصن در برابر دفتر والی برپا کردند.

مخدوم عالم یکی از فرماندهان مشهور طالبان ازبک/ازبیک است که توسط استخبارات طالبان دستگیر شده است، صدها تن در میمنه خواستار آزادی او شدند.

اگرچه، یکی از سخنگویان طالبان به بی‌بی‌سی گفت که شایعات منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر درگیری میان طالبان در فاریاب "دروغ" است.

معترضان به سوی دفتر والی فاریاب راهپیمایی کردند و حکومت مرکزی طالبان را به چالش کشیدند که اگر مخدوم علم آزاد نشود، اعتراضات آنها ادامه خواهد یافت.

نظرات بینندگان