arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۲۵ دی ۱۴۰۰

سندسازی باشگاه‌ها برای مجوز حرفه‌ای/ مدیرعامل پیشین پرسپولیس: اسناد را دستکاری می‌کردند

علی اکبر طاهری مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس می‌گوید در زمان او این باشگاه سوده بوده اما با این حال شنیده برخی باشگاه‌ها برای کسب مجوز حرفه‌ای اسنادشان را دستکاری کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس می‌گوید در زمان او این باشگاه سوده بوده اما با این حال شنیده برخی باشگاه‌ها برای کسب مجوز حرفه‌ای اسنادشان را دستکاری کردند.

علی اکبر طاهری درباره حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا و این که این باشگاه‌ها باید چه الزاماتی را رعایت کند که مشکل‌شان برای همیشه برطرف شود گفت: از سال ۲۰۰۹ تاکنون بحث حرفه‌ای سازی مطرح شده و AFC برای تیم‌های آسیایی برنامه‌ریزی کرده که آن‌ها هم این الزامات را پیاده کنند.

او ادامه داد: در هر دوره‌ای AFC مواردی را پر اهمیت و مواردی را کم اهمیت معرفی می‌کند که البته هر ساله طبقه‌بندی‌ها متفاوت است. این الزامات برای این است که باشگاه درآمدهایش از کارهای فوتبالی باشد یعنی از مسائل تبلیغات، ترانسفر بازیکن و مسائل این چنینی درآمد کسب کند در نهایت هم حساب باشگاه باید تراز باشد یعنی اگر ۱۰ واحد درآمد دارید به اندازه همان ۱۰ واحد هزینه داشته باشید. البته در این میان موارد مالی باید به طور شفاف ثبت و به تایید حسابرس‌ها برسد. در واقع هم موضوع مباحث شکلی دارد و هم بحث محتوایی وجود دارد. در زمینه شکلی شما باید هم تیم‌های پایه و هم آکادمی مشخص داشته باشید و در زمینه محتوایی هم مباحث مالی و حقوقی باشگاه باید مشخص باشد. یعنی در واقع کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید باشگاه باید آکادمی داشته باشد که بازیکن پرورش دهد تا هم از فروش آن‌ها سود کسب کند و هم از آن‌ها در تیم اصلی استفاده کند.

پیگیر حل مشکل مالکیت مشترک بودم، سلطانی‌فر گفت دخالت نکن، خودم پیگیرم

مدیرعامل پیشین پرسپولیس افزود: ساختار باشگاه‌ها در همه جای دنیا براساس قانون تجارت اداره می‌شود یعنی هر باشگاهی براساس قانون تجارت کشور خودش اداره می‌شود. باشگاه باید مجمع، هیات مدیره و مدیرعامل داشته باشد. در سال ۲۰۱۶، AFC الزامات بیش‌تری را اجرایی کرد آن زمان خودشان می‌آمدند و مدارک را بررسی می‌کردند و مجوز حرفه‌ای صادر می‌کردند. ما هم آن زمان که مدیریت باشگاه پرسپولیس برعهده داشتیم مدارک مورد نیاز را آماده کردیم. در آن زمان بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال که به صورت علل الراس مالیات باشگاه در اداره مالیات بررسی شد یک حساب و کتاب مشخصی پیدا کرد و در نهایت حساب‌های باشگاه مورد تایید حسابرس‌ها قرار گرفت و مالیات آن سال را مشخص کردند و پرداخت کردیم.

او خاطرنشان کرد: بعد از این موضوع یکی از مشکلاتی که ما در زمینه مجوز حرفه‌ای داشتیم بحث مالکیت مشترک بود. یکی از الزامات AFC این است که باشگاه‌ها مجامع مشترک نداشته باشند و حتی یک عضو به صورت مشترک در دو باشگاه نباشد این الزامات باید رعایت شود. آن زمان من خدمت آقای طیبی، مدیرکل امور مجامع وزارت اقتصاد که ما هم زیرمجموعه آن‌ها بودیم رفتیم و گزارشی درباره حساب‌های باشگاه ارائه کردیم. آقای طبیعی بسیار خوشحال شد که پس از سال‌ها حساب‌های باشگاه شفاف است و ما را مورد تحسین قرار دارد. در ادامه طبیی از من خواست از مشکلات بگویم من گفتم در بحث حرفه‌گری مشکل مالکیت مشترک با استقلال داریم و باید مجامع دو باشگاه جدا شود. برای همین آقای طبیی گفتند ما مجامع را جدا می‌کنیم و پیشنهاد خودمان را به دولت می‌دهیم تا پس از تصویب در هیات دولت کار پیش برود. ما این موضوع را به وزیر وقت آقای سلطانی‌فر منعکس کردیم و با وجود این که فکر می کردم خیلی از این کار استقبال می‌شود آقای سلطانی‌فر گفتند شما دخالت نکنید خودم مشکل را حل می‌کنم. من گفتم اگر این مشکل حل نشود فردا این باشگاه‌ها به مشکل می‌خورند اما گفتند که من خودم پیگیر موضوع هستم و هیچ کاری انجام نشد؛ به همین خاطر بود که سال گذشته در رسانه‌ها هم مطرح شد که یک تعهد یک ساله دادند که این کار را انجام دهند و باز هم می‌بینیم در یک سال کاری انجام نشد. این یک سوال اساسی است که چرا در یک سال اخیر کاری انجام نشده است.

مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس در ادامه با بیان این که صورت‌های مالی باشگاه‌ها باید به تایید حسابرس مستقل برسد، گفت: در زمان ما حساب‌های مالی نه تنها به تایید حسابرس رسید بلکه در یک مرجع رسمی ترجمه کردیم و برای کنفدراسیون آسیا ارسال کردیم. اما من امسال شنیدم به زبان فارسی حساب‌ها را بارگذاری کردند. همان‌طور که گفتم مباحث مجوز حرفه‌ای دو بخش شکلی و محتوایی دارند. در بخش شکلی شما باید کارها را دقیق و مرتب و سرموقع انجام دهید و در بحث محتوایی باید تراز مالی باشگاه مثبت باشد. شاید شما حساب‌های مالی را مشخص کرده باشید اما حسابرس نوشته باشد که حساب‌ها مثبت نیست.

پرسپولیس سودده بود

وی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان مدیریتی او باشگاه پرسپولیس یک بنگاه سودده بوده که تراز مالیش مثبت بوده است یا این که برای اخذ مجوز حرفه‌ای چنین اطلاعاتی به AFC داده شده است؟ گفت: صورت‌های مالی دو وجه دارد یک بخش مربوط به صحت ارقام ورودی و خروجی است یعنی اگر می‌گوییم درآمدمان ۱۰ واحد یا ۲۰ واحد است و مخارج ۸ واحد است باید اعداد دقیق و صحیح باشد. قراردادهای که منعقد می‌کنیم باید واقعی باشد نه این که اعداد زیر آن چیزی باشد که در حقیقت وجود ندارد. اما درباره این که ما سودده بودیم یا نه ما در همان سالی که مدیریت باشگاه را در اختیار داشتیم حسابرسی کردیم و براساس سودی که به دست آورده بودیم مالیات دادیم. سازمان حسابرسی در آن زمان روی حساب‌های باشگاه صحه گذاشت و در آن سال حدود ۳۶ میلیون تومان مالیات پرداخت کردیم. در برگه مفاصه حساب مالیاتی ظاهرسازی نکردیم بلکه مالیات سودی که هم داشتیم را پرداخت کردیم. پس ظاهرسازی نکردیم.

برخی باشگاه‌ها برای کسب مجوز حرفه‌ای اسنادشان را دستکاری می‌کردند

طاهری در پاسخ به این که در سال‌هایی که در پرسپولیس کار کرده شاهد سندسازی باشگاه‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای بوده است یا خیر؟ اظهار کرد: من باید یا خودم دیده باشم که یقینی است که بر اساس دیده خودم است اما گاهی یقین من بر اساس شواهد و علمی است که به کار پیدا می‌کنم. آن سالی که خودم بودم برخی باشگاه‌ها مشکلاتی از لحاظ مستندات داشتند و مستندات‌شان به روز نبود و به من گفتند گویا مستندات‌شان را دستکاری کردند تا مجوز حرفه‌ای بگیرند. ما هم گفتیم نکنید، مشکل ایجاد می‌شود. با این حال ما در پرسپولیس هیچ دستکاری‌ای در اعداد انجام ندادیم و اعداد واقعی را ثبت و ارسال کردیم. بله باشگاه‌هایی بودند که چنین کارهایی کردند و در اظهارات‌شان هم مشخص بود. وقتی شما صورت حساب سال گذشته را می‌آورید و فقط تاریخش را تغییر می‌دهید، خود اعداد همان اعداد است، هر کسی ببیند متوجه می‌شود. کسانی که دارای علم حسابرسی است، بسیار حرفه‌ای هستند و به راحتی متوجه می‌شوند.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای حل کامل مشکل استقلال و پرسپولیس دارد؟ گفت: اولا به صورت شکلی خیلی راحت می‌توانیم مجامع این دو باشگاه را از یکدیگر جدا کنیم. در کنار آن همه باشگاه‌ها که حتی خصوصی هستند هم باید اعضای هیات مدیره خود را به تایید وزارت ورزش برسانند. چون جایی هست که مرجع تشخیص فعالیت‌ها با بحث‌های بازرگانی و تجاری است. اگر ببینند طرف می‌تواند این شرایط را داشته باشد به هیات‌مدیره برود نه این که بر اساس لابی افراد انتخاب شوند. اگر این گونه شود، افرادی که قوانین تجارت را می‌دانند به این باشگاها می‌روند و مشکلات کم‌تر می‌شود.

چرا دنبال مجوزهای خاص هستید؟

وی درباره این که سید مجید صدری به کاظم اولیایی، عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای گفته بود که چرا این‌بار به خاطر مردم مجوز حرفه‌ای سرخ‌آبی‌ها تایید نشد، هم گفت: چرا سه ماه زودتر کار را دنبال نکردند؟ به جای این که به دنبال مجوزهای خاص باشند، آیا بهتر نبود سه ماه زودتر موضوع را پیگیری می‌کردند که مشکل حل شود؟ اصحاب رسانه‌هم باید بخواهند که چرا دقیقه نود کار را دنبال می‌کنند؟

طاهری در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره این که چه کسانی مقصر حذف پرسپولیس و استقلال و پرسپولیس از آسیا هستند؟ گفت: اگر درست مطالبه شود مقصر پیدا می‌شود. مقصر آن کسی که از ایرادات چشم‌پوشی نکرده نیست، مقصر فردی است که به موقع اقدام نکرده است. هم وزارت ورزش و هم مدیران باشگاه و هم فدراسیون فوتبال دیر اقدام کردند.

نظرات بینندگان