arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

ادعای یامین‌پور: مسائل معیشتی دلیل تأخیر در ازدواج جوانان نیست/ در سیستان و بلوچستان شاهد پایین‌ترین نرخ طلاق، بالاترین نرخ ازدواج و پایین ترین سن ازدواج در زوجین هستیم

وحید یامین پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: جوانان، ازدواج، تشکیل خانواده، کاهش طلاق و جوانی جمعیت، مسائل اصلی کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: جوانان، ازدواج، تشکیل خانواده، کاهش طلاق و جوانی جمعیت، مسائل اصلی کشور است.

وحید یامین پور روز دوشنبه ۲۷ دی ماه با حضور در نشست هم اندیشی کارشناسان حوزه برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان که به میزبانی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: شاید به نظر برسد مسئله اصلی در ازدواج جوانان مسائل معیشتی باشد در حالی که یافته‌ها نشان می‌دهد یکی از مهمترین عوامل فروپاشی خانواده‌ها و به تاخیر انداختن ازدواج، تغییر ادراکی است که در دختران جوان ایرانی از خود و نقش‌های اجتماعی که باید ایفا کنند و تخیلی که نسبت به آینده دارند رخ داده است.

وی با بیان این که در واقع مسئله ما مسئله فرهنگ و سبک زندگی است گفت: بررسی‌های میدانی هم تایید می‌کند که ازدواج آسان به معنای ازدواجی که در سن پایین و با سهولت در برگزاری و مناسک آن انجام می‌شود تابعی از توسعه نیست.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: در استان سیستان و بلوچستان ما شاهد پایین‌ترین نرخ طلاق، بالاترین نرخ ازدواج و پایین ترین سن ازدواج در زوجین هستیم، پس به این پرسش چگونه پاسخ خواهیم داد؟ آیا این آمارها تابعی از توسعه یافتگی است یا تابعی از توسعه نیافتگی است؟

وی با بیان اینکه بین تلقی که جوانان از رویدادها و وقایع دارند با آنچه فی الواقع رخ می‌دهد فاصله ی زیادی است گفت: تصور نکنیم که طلاق همیشه معلولی است از زیرساخت‌هایی که ما توان و امکان تغییر آن را نداریم و همیشه هم اینگونه نیست که تورم و مشکلات اقتصادی مسبب طلاق باشند.

یامین پور اضافه کرد: اگر مهارت جوانان برای تشکیل و حفظ خانواده راتقویت کنیم و تغییرات هویتی صورت پذیرد حفظ کیان خانواده راحتتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: در بحث جوانان و مطالعات صورت گرفته در این حوزه ما با شاخص Nit هم مواجه هستیم این شاخص گروهی از جوانان را پوشش می‌دهد که نه شاغل هستند و نه جویای کار و نه حتی محصل، این جوانان حتی در پی این هم نیستند که مهارت فردی و یا اجتماعی خاصی کسب کنند و اساسا روزگار آنها به بطالت می‌گذرد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: این شاخص در کشور ما مورد مطالعه جدی قرار نگرفته است، آمار دقیقی از این جوانان وجود ندارد و در سیاستگذاری‌ها نیز توجهی نمی‌شود در حالی که می‌توان حدود ۲۹ تا ۴۰ درصد از جوانان را با مقوله‌های این شاخص مورد بررسی قرار داد و سنجید.

وی تصریح کرد: این جوانان پرسه زن نباید در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های ما مورد غفلت قرار گیرند، بلکه باید این گروه به رسمیت شناخته شده و مسائل آنان به دغدغه‌های کارشناسان معاونت جوانان بدل گردد.

نظرات بینندگان