arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۲۷ دی ۱۴۰۰
وال استریت ژورنال:

پیشرفت در حوزه لغو تحریم‌ها و نحوه اجرای توافق احیای برجام طی چند ماه / بن بست در حوزه‌ی ارائه تضمین / ایده‌ی آمریکا: ارائه نامه تضمین سیاسی به بانک‌ها و کمپانی‌های بین المللی / مقامات غربی می‌گویند در اواسط فوریه درمورد پایان یافتن دیپلماسی تصمیم می‌گیرند

دیپلمات‌های غربی می‌گویند راهی برای دستیابی به توافق ممکن است و از دسامبر خوش بیینی بیشتری نشان می‌دهند. مقامات آمریکایی و اروپایی به طور خصوصی به اواسط فوریه به عنوان زمانی برای تصمیم گیری در مورد پایان یافتن دیپلماسی چشم دوخته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وال استریت ژورنال نوشت: دیپلمات‌های درگیر در مذاکرات وین می‌گویند، یکی از بزرگ‌ترین موانع بحث ارائه تضمینی برای عدم خروج مجدد آمریکا از توافق برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: دیپلمات های آمریکایی و اروپایی می گویند که این درخواست، واکنشی به خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای 2015 است و به نظر می رسد یک هدف سیاسی مهم برای ایران باشد. این دیپلمات ها گفتند که آنها معتقد نیستند که این درخواست از سوی تهران برای طولانی کردن مذاکرات طراحی شده باشد.

ایالات متحده گفته است که هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند بدون معاهده‌ای که نیاز به حمایت دو سوم سنای آمریکا داشته باشد، دست‌های رئیس جمهوری بعدی را به‌طور قانونی ببندد. ایالات متحده همچنین گفته است که مذاکرات کنونی باید بر بازگرداندن توافق 2015 متمرکز باشد و به دنبال تعهدات جدید از هر دو طرف نیست.

بن‌بست بر سر تضمین‌ها در حالی رخ می‌دهد که مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین وجود دارد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند راهی برای دستیابی به توافق ممکن است و از دسامبر خوش بیینی بیشتری نشان می‌دهند. مقامات آمریکایی و اروپایی به طور خصوصی به اواسط فوریه به عنوان زمانی برای تصمیم گیری در مورد پایان یافتن دیپلماسی چشم دوخته اند.

پیشرفت‌هایی در زمینه هایی از جمله چگونگی لغو تحریم‌ها، برگرداندن اقدامات هسته‌ای ایران، و نحوه اجرای توافق در طی چند ماه، صورت گرفته است.

با این حال، دیپلمات‌های غربی هشدار می‌دهند که طیفی از تصمیمات سیاسی اصلی در مورد تحریم‌ها، گام‌های هسته‌ای و توالی توافق هنوز باید گرفته شود.

در هفته‌های اخیر، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که خواسته ی تضمین را یک هدف مهم برای مذاکره‌کنندگان ایران می‌دانند.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران، گفت: «در بحث فقدان تضمین‌ها، بسیاری در تهران نگران هستند که رفع تحریم‌ها بی‌اثر، ناپایدار و شاید حتی برای اقتصاد ایران مضر باشد، زیرا شبح اعمال مجدد تحریم‌ها بر برنامه‌ریزی بلندمدت سایه افکنده است». گزارشی که دوشنبه منتشر شد

دیپلمات‌ها می‌گویند که در اول نوامبر، در حاشیه نشست گروه 20 کشور در رم، بایدن و رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان بیانیه‌ای صادر کردند که هدف آن پرداختن به نگرانی‌های ایران بود.

رهبران گفتند: «ما از تعهد آشکار بایدن برای بازگرداندن ایالات متحده به پایبندی کامل به برجام و ماندن در برجام تا زمانی که ایران همین کار را انجام دهد، استقبال می کنیم».

با این حال ایران تعهدات شفاهی را رد کرده است. دیپلمات‌های غربی می‌گویند که یک مشکل این است که ایران در مقاطع مختلف به دنبال انواع مختلف تضمین‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی از واشنگتن بوده است. آنچه در این میان فضا را برای یافتن راه حل پیچیده کرده، این است: ایران حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا نیست.

مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند در حال بررسی ایده هایی برای ارائه به ایران هستند که می تواند اعتماد بیشتری ایجاد کند. ایده هایی که در حال بررسی است، وعده نامه های تضمین وزارت خزانه داری ایالات متحده به لیستی از بانک ها و شرکت های بین المللی توافق شده یا تعهد سیاسی درمورد تحریم های آینده است. با این حال، اینها ضمانت های قانونی نیستند.

یکی از افراد نزدیک به مذاکرات وین گفت: اساساً پیشنهادهایی روی میز وجود دارد که چگونه فعالان اقتصادی می توانند در صورت اعمال مجدد تحریم ها توسط دولت جدید آمریکا کمی اطمینان خاطر پیدا کنند. وی افزود: «در یک کشور دموکراتیک، در مدت سه سال، یک رئیس‌جمهور جدید می تواند روی کار بیاید و همه چیز تغییر کند. بنابراین ما روی آن کار می کنیم، اما هیچ ایده جادویی واقعی وجود ندارد.»

نظرات بینندگان