arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۲۹ دی ۱۴۰۰

میراث فرهنگی: سیل به ارگ راین، بعضی از بناهای تاریخی شهر کرمان و شهرستان بافت خسارت زد

مجتبی شفیعی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: در بارندگی روزهای اخیر تخریب بنای تاریخی تاکنون نداشته‌ایم اما بارش ها به برخی اماکن و بناهای تاریخی خسارت وارد کرده است که کارشناسان در حال برآورد خسارت هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: در بارندگی روزهای اخیر تخریب بنای تاریخی تاکنون نداشته‌ایم اما بارش ها به برخی اماکن و بناهای تاریخی خسارت وارد کرده است که کارشناسان در حال برآورد خسارت هستند.

مجتبی شفیعی افزود: کارشناسان میراث فرهنگی استان بازدید ها و پایش های منظمی طی چند روز گذشته از اماکن و بناهای تاریخی در نقاط مختلف استان کرمان داشتند و خسارت وارده به بناهای تاریخی تاکنون بیشتر مربوط به ارگ راین، بعضی از بناهای تاریخی شهر کرمان و شهرستان بافت بوده است.

وی با اشاره به گستردگی سیلاب در جنوب استان کرمان اظهار داشت: در جنوب استان اغلب محوطه های تاریخی و باستانی داریم که تعدادی از آنها دچار آب گرفتگی شده اند که با فرو نشست آب و سیلاب میزان خسارت وارده شده مشخص می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: خسارت وارده به اماکن تاریخی با اماکن عادی متفاوت است چون این بناها اگر تخریب شوند یا آسیب ببینند، جز زیان مالی بخشی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور و استان از بین می رود که گاهی قابل جبران نیست.

وی با اشاره به کمبود اعتبار برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی تاکید کرد: متاسفانه در مواقع بحرانی مانند سیل یا زلزله اگر اماکن تاریخی و فرهنگی آسیب ببینند، هیچ اعتبار خاصی برای جبران در نظر گرفته نشده است.

شفیعی ادامه داد: لازم است مسئولان برای استان کرمان که دارای جاذبه های تاریخی و آثار جهانی و ملی زیادی است، در این مواقع اعتبار ویژه ای برای میراث فرهنگی در نظر بگیرند تا کار مرمت و بازسازی موارد آسیب دیده بسرعت انجام شود و شامل مروز زمان و آسیب بیشتر نشود.

وی بیان کرد: درباره ترمیم کاشی های گنبد شاه نعمت الله ولی ماهان کرمان که سال گذشته بر اثر بارندگی خسارت دیده بود، استحکام بخشی بنا انجام شده است و بزودی با بهتر شدن شرایط جوی کاشی های بخش آسیب دیده ترمیم می شود.

به گزارش ایرنا کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

طی بارندگی های شدید هفته جاری، خسارت سیلاب در نقاط مناطق جنوبی و شرقی استان کرمان زیاد برآورد شده است و تلاش برای امدادرسانی همچنان با حداکثر ظرفیت ادامه دارد.

جنوب کرمان یک هفته پیش نیز درگیر سیل شدید بود که خسارت های فراوانی را ایجاد کرده بود.

نظرات بینندگان