arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۳۰ دی ۱۴۰۰

پکن: ناو آمریکا را مجبور کردیم از آب های سرزمینی چین خارج شود / واشنگتن: بیانیه پکن نادرست است؛ ناو «یو‌اس‌اس بنفُلد» در آب های بین المللی بود؛ ماموریتش هم ادامه دارد

ارتش چین اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور ناوشکن موشک‌انداز «یو‌اس‌اس بنفُلد» آمریکا را که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های دریای چین جنوبی شد، مجبور به ترک منطقه کرد. اما مقام‌های واشنگتن روایت پکن درباره این تقابل دریایی را رد کردند. «مارک لانگفرد» سخنگوی ناوگان هفتم دریایی که بخشی از نیروی اقیانوس آرام ایالات متحده آمریکا است، تصریح کرد: «بیانیه جمهوری خلق چین درباره این ماموریت، نادرست است». لانگفُرد گفت: عملیات «یو‌اس‌اس بنفُلد» در منطقه کاملا مطابق با مقررات حقوق بین‌الملل بوده و این ماموریت‌ها در «آب‌های بین‌المللی» ادامه یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: در شرایطی که تنش‌های پکن و واشنگتن بر سر مسائلی از قبیل تایوان ادامه دارد، روز پنجشنبه (امروز) روایت‌های متناقض چین و آمریکا درباره تقابل دو کشور در دریای چین جنوبی خبرساز شده است.

مقام‌های ارتش چین اعلام کردند که نیروی دریایی این کشور ناوشکن موشک‌انداز «یو‌اس‌اس بنفُلد» آمریکا را که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های دریای چین جنوبی شد، مجبور به ترک منطقه کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «فرماندهی جنوبی ارتش آزادی‌بخش خلق چین» اعلام کرد که نیروهای این فرماندهی این ناوشکن آمریکایی را در نزدیکی جزایر «پارسل» رهگیری و آن را مجبور به ترک منطقه کردند.

به گفته این فرماندهی، ناوشکن موشک‌انداز «یو‌اس‌اس بنفُلد» برای ورود به آب‌های سرزمینی چین اجازه نگرفته و حاکمیت سرزمینی چین را نقض کرده بود.

در بیانیه ارتش چین آمده است: «ما به طور صریح از طرف آمریکایی می‌خواهیم که فوراً چنین اقدامات تحریک آمیزی را متوقف کند، در غیر این صورت عواقب جدی حوادث غیرمترقبه را متحمل خواهد شد».

اما مقام‌های واشنگتن روایت پکن درباره این تقابل دریایی را رد کردند و گفتند که ناوشکن یو‌اس‌اس بنفُلد با هشدار از منطقه خارج نشد.

البته نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود تایید کرد که ناوشکن «یو‌اس‌اس بنفُلد» در منطقه حضور داشته و مشغول ماموریت به منظور «اجرای تعهد آمریکا برای دفاع از آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی» بوده است.

«مارک لانگفرد» سخنگوی ناوگان هفتم دریایی که بخشی از نیروی اقیانوس آرام ایالات متحده آمریکا است، تصریح کرد: «بیانیه جمهوری خلق چین درباره این ماموریت، نادرست است».

لانگفُرد مدعی شد که عملیات «یو‌اس‌اس بنفُلد» در منطقه کاملا مطابق با مقررات حقوق بین‌الملل بوده و این ماموریت‌ها در «آب‌های بین‌المللی» ادامه یافت.

وی افزود: «ایالات متحده از حق هر کشوری برای پرواز، کشتی‌رانی و فعالیت در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد، دفاع می‌کند، همان کاری که یواس‌اس بنفلد این هفته انجام داد. هر چیز دیگری که جمهوری خلق چین می‌گوید ما را از انجام این اقدامات باز نخواهد داشت».

چین بارها به آمریکا به دلیل انجام اقدامات تحریک‌آمیز در دریاهای چین جنوبی و شرقی هشدار داده است اما واشنگتن طی سال‌های گذشته درصدد ماهیگیری از اختلافات موجود میان چین و برخی کشورها در این دریاها بوده است.

چین با ویتنام، مالزی و فیلیپین بر سر تملک برخی مناطق در دریای چین جنوبی اختلاف دارد.

نظرات بینندگان