arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰

لاوروف در دیدار با بلینکن: روسیه قصدی برای حمله به اوکراین ندارد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه ۲۱ ژانویه پس از گفتگو با همتای آمریکایی خود در ژنو گفت که مذاکره در مورد خواسته‌های امنیتی مسکو ادامه خواهد یافت و انتظار دارد که واشنگتن هفته آینده به این موضوعات پاسخ کتبی بدهد. این گفتگو میان وزاری خارجه دو کشور در هتل پرزیندنت ویلسون شهر ژنو انجام شد. لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار بار دیگر تاکید کرد که روسیه هیچ قصدی برای حمله به اوکراین ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه ۲۱ ژانویه پس از گفتگو با همتای آمریکایی خود در ژنو گفت که مذاکره در مورد خواسته‌های امنیتی مسکو ادامه خواهد یافت و انتظار دارد که واشنگتن هفته آینده به این موضوعات پاسخ کتبی بدهد.

این گفتگو میان وزاری خارجه دو کشور در هتل پرزیندنت ویلسون شهر ژنو انجام شد. لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار بار دیگر تاکید کرد که روسیه هیچ قصدی برای حمله به اوکراین ندارد.

روسیه که مدتی است حدود صد هزار سرباز خود را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده از ناتو خواسته تا به مسکو اطمینان دهد که کی‌یف را به عنوان عضو جدید ناتو نخواهد پذیرفت. کرملین همچنین از کشورهای غربی خواسته تا گسترش به سمت شرق را متوقف کند. ناتو همواره این خواسته‌های روسیه را رد کرده است.


با این حال سرگئی لاوروف، بعد از پایان ملاقات با بلینکن، مذاکرات روز جمعه را مفید توصیف کرد و از ادامه گفتگوها استقبال کرد. وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آمریکا همواره آماده گفتگو و تماس با جو بایدن، همتای آمریکایی خود است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم پس از این دیدار تاکید کرد که هیچ پیشرفتی در خصوص وضعیت اوکراین حاصل نشده است. آقای بلینکن اما در عین حال تاکید کرد که واشنگتن و مسکو بعد از گفتگوهای اخیر در مسیری روشن‌تر برای درک نگرانی‌های یکدیگر قرار دارند. وزیر خارجه آمریکا پیش از این دیدار ابراز امیدواری کرده بود که در نشست با همتای روس خود «باز بودن مسیر دیپلماسی» را راستی‌آزمایی کند.

در همین حال، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در اظهاراتی تاکید کرد که ارسال سلاح‌های غربی به اوکراین و همچنین مانورهای هوایی ناتو دلیل و عامل شدت‌گیری تنش‌ها در مرزهای اوکراین است.

کشورهای غربی نگرانند که مسکو در اقدامی مشابه با عملیات سال ۲۰۱۴ که به اشغال شبه جزیره کریمه انجامید، به مناطق شرقی اوکراین حمله کند و بخش‌های بیشتری از خاک اوکراین را به سرزمین خود ضمیمه نماید. با این حال روسیه همواره هرگونه برنامه ریزی برای حمله را رد کرده و اوکراین و غرب را مسئول تنش‌های اخیر در مرز اوکراین و روسیه معرفی کرده است.

نظرات بینندگان