arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

زالی: باید به واکسن کرونای داخلی اعتماد کرد/ فقط ۲۰ درصد واجدین شرایط در تهران دز سوم را دریافت کرده‌اند

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونای کلانشهر تهران گفت: به نظرم کاملا باید به واکسن کرونای داخلی اعتماد کرد و جای نگرانی در استفاده از آنها وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونای کلانشهر تهران گفت: به نظرم کاملا باید به واکسن کرونای داخلی اعتماد کرد و جای نگرانی در استفاده از آنها وجود ندارد.

"علیرضا زالی" فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونای کلانشهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت واکسیناسیون در تهران اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد واجدین شرایط در تهران تاکنون دز سوم واکسن را دریافت کردند.مراجعه به مراکز واکسیناسیون به گونه‌ای است که حدود دو سوم مراجعین را افراد دز سومی تشکیل می‌دهند، احتمالا این عدد در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

زالی ادامه داد: توصیه ما به همه شهروندان این است، در صورتی که به زمان واکسیناسیون دز سوم رسیدند، حتما این اقدام را انجام دهند، چرا که مطالعات جهانی تایید می‌کند کسانی که دز سوم را دریافت کرده باشند به شدت در مقابل سویه امیکرون ایمنی‌زایی مناسب‌تری را پیدا خواهند کرد.

فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونای کلانشهر تهران در ادامه گفت: بنابراین در کنار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تزریق دز سوم شبیه دزهای اول و دوم است، یعنی در دسترس‌ترین واکسن اعم از همگن و ناهمگن توصیه سازمان بهداشت جهانی است و باید تلقیح صورت گیرد.

زالی درخصوص درخواست مردم برای تزریق واکسن آسترازنکا در دز سوم اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه سبد داخلی واکسن ما در حال حاضر به گونه‌ای شده است که پلت فرم‌های متنوعی را برای دز سوم داریم، بنابراین کسانی که پلت فرم‌هایی را در دزهای قبلی استفاده کردند، برای مثال از نوع ویروس ضعیف شده استفاده کردند و حالا می‌خواهند از پلت فرم پروتئینی استفاده کنند، هم اکنون در کشور تولید می‌شود و موجود است.

او از رسانه‌ها درخواست کرد تا نسبت به واکسن‌های داخلی تبلیغ بیشتری کنند و گفت: رسانه‌ها نیز راجع به تنوع جدید واکسن‌های موجود در کشور که قابلیت استفاده در دز سوم را دارند از جمله محصولات اسپایکوژن، پاستور، برکت و مواردی از این دست تبلیغ بیشتری کنند.

زالی در واکنش به اینکه اطلاعات این واکسن‌ها به صورت شفاف در اختیار مردم قرار نگرفته است، اظهار کرد: واکسن‌های پروتئینی اصولا یکی از بهترین و مرغوب‌ترین واکسن‌های جهانی هستند که خوشبختانه پلت‌فرم آن در ایران شکل گرفته است و همین حالا سه واکسن پروتئینی در سبد داریم و حتی واکسن نورا هم واکسن پروتئینی است که فاز دوم آن با موفقیت به پایان رسید.

فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونای کلانشهر تهران اضافه کرد: بنابراین سبد واکسن داخلی از نظر تنوع واکسن شرایط خوبی دارد و خوشبختانه تمام واکسن‌هایی که دز سوم بالینی را در کشور و تهران طی کردند مطالعات سخت گیرانه‌ای داشتند برای مثال برای بررسی واکسن پاستور جمعیت کثیری در هفت استان در فاز سوم مشارکت کردند و مبتنی بر مطالعات، اثربخشی و ایمنی‌زایی و کم خطری آن اثبات شده است. بنابراین از نظر میزان جمعیت مورد مطالعه در فازهای بالینی مطالعات واکسن، این اطمینان خاطر را به شهروندان می‌دهم که به کفایت لازم مطالعات انجام شده است.

او با بیان اینکه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در تک تک فازهای مورد بررسی واکسن‌ها مداخله کردند، گفت: تحلیل و بررسی‌ها توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام و گاهی اوقات معیارهای سخت گیرانه هم داشتند بنابراین به نظرم کاملا باید به واکسن داخلی اعتماد کرد و جای نگرانی وجود ندارد.

فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونای کلانشهر تهران در پاسخ به این سوال که بسیاری از مردم منتظر ورود واکسن آسترازنکا برای تزریق دز سوم هستند، گفت: توصیه من برای همه این است که در دسترس‌ترین واکسن بهترین واکسن است. این یک اصل است که سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است. در آخرین مطالعه سازمان بهداشت جهانی که به آن تاکید دارد توصیه می‌شود کشورها معطل رفتن به سمت تزریق واکسن دز سوم ناهمگن نباشند و اگر در شرایطی از واکسن در دسترس همگن استفاده کنند، این اولی و برتر از نزدن واکسن است.

زالی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع سویه کرونا پیش بینی پیک بعدی در تهران چگونه است؟ گفت: بخش زیادی از این پیش بینی به خود ما مرتبط است، چرا که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فاکتوری است که نشان می‌دهد آیا به سمت این پیک خواهیم رفت یا خیر.

او ادامه داد: میزان اقبال مردم به دز سوم واکسیناسیون، نظم در واکسیناسیون، پوشش کامل‌تر بخشی که هنوز واکسن دز اول را دریافت نکردند، تکمیل فازهای تزریق واکسن و مواردی از این دست همه پارامترهایی است که نشان می‌دهد اگر درست انجام شود موج بعدی شکل نخواهد گرفت، اما اگر در هر یک از فرایندها کاستی داشته باشیم، ممکن است با تلخی موج روبرو باشیم.

زالی تاکید کرد: نهادهای بین المللی تاکید دارند استفاده از ماسک، پرهیز ازعدم حضور در مراکز پرخطر و پرازدحام باید رعایت شود.افراد پرمخاطره بهتر است در محیط‌های پرخطر قرار نگیرند و ترددهای غیرضروری کاهش پیدا کند. تهویه فاکتور بسیار مهمی است و با رعایت اینها ممکن است موج شکل نگیرد.

نظرات بینندگان