arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
قنبری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «انتخاب» تشریح کرد؛

تاثیر احیای برجام و حل مسئله FATF بر کاهش تورم، بیکاری و سفره مردم / درصدی‌ از حل مشکلات اقتصادی پس از احیای برجام، منوط به کیفیت مدیریت است

علی قنبری، کارشناس مسائل اقتصادی و معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم، ابراز کرد: «اینکه دولت می‌خواهد در سال آینده رشد اقتصادی را به هشت درصد برساند، بدون فراهم بودن شرایط امن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور امکان‌پذیر نیست.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم، ابراز کرد: «اینکه دولت می‌خواهد در سال آینده رشد اقتصادی را به هشت درصد برساند، بدون فراهم بودن شرایط امن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور امکان‌پذیر نیست.»

علی قنبری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه اقتصاد ایران در صورت احیای برجام به چه سمتی پیش خواهد رفت، عنوان کرد: «وضعیت اقتصاد ما به گونه‌ای است که به دلیل تحریم‌های شدید امریکا و مشکل فروش نفت و دریافت درآمد‌های حاصل از آن با موانع سختی مواجه است. اگر این تحریم‌ها برداشته شود، برجام به نتیجه برسد و همچنین به دنبال آن مسئله FATF حل شود، منابع قابل توجهی در اختیار ما قرار خواهد گرفت. در داخل کشور هم از فشار‌های تورمی و کسری بودجه که نتیجه‌اش مشخصا در افزایش تورم، بیکاری و کوچک شدن سفره مردم در اثر کاهش درآمد‌ها خود را نشان می‌دهد، به مرور بر طرف خواهد شد.»

این اقتصاددان ضمن بیان اینکه علاوه بر رفع تحریم‌ها، مدیریت داخلی هم مهم است، تاکید کرد: «درصدی‌ از حل مشکلات اقتصادی پس از احیای برجام را هم باید منوط به کیفیت مدیریت دانست. از سوی دیگر اگر کیفیت مدیریت هم مطلوب باشد، به منابع نیاز دارد که این منابع اگر آزاد نشود و تحریم‌ها هم ادامه یابد، علاوه براینکه اکنون رشد اقتصادی کشور به حد منفی رسیده است، ممکن است این وضعیت به کاهش درآمد ناخالص ملی بیانجامد؛ ولی اگر این مشکل حل شود، فضای سرمایه‌گذاری هم در بخش داخلی و هم خارجی فراهم می‌شود. البته باید به سیاست خارجی هم توجه شود. باید به تنش‌زدایی با کشور‌های منطقه‌ای و ارتباط ما با دنیا، باز تعریف شود تا بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم، تولید و صادرات را افزایش دهیم.»

وی افزود: «کشور ایران دارای امکانات وسیعی است؛ هم امکانات فیزیکی و معنوی و هم شرایط خوب گردشگری، صنعتی و کشاورزی که از این طریق می‌توانیم در همه بخش‌ها پیشرفت و یک رقابتی در دنیا ایجاد کنیم برای اینکه در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند. حل مسائل سیاسی و تغییر نگاه سیاسی به مسائل کمک می‌کند که مردم ایران به آن جایگاهی که حق‌شان است برسند. چراکه مردم ایران باهوش هستند و از نظر منابع انسانی، آب و هوایی، منابع فسیلی، انرژی و... جزو کشورهای بی نظیری هستیم که می‌توانیم کشور را به شرط آنکه سیاست را در خدمت اقتصاد بگیریم، توسعه دهیم.»

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، اظهار کرد: «اینکه دولت می‌خواهد در سال آینده رشد اقتصادی را به هشت درصد برساند، بدون فراهم بودن شرایط امن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور امکان‌پذیر نیست همچنین بخش خصوصی را باید فعال کنیم؛ بخش خصوصی نباید رقیبش دولت و در حقیقت دولت ساخته باشد. بخش خصوصی باید مبتکر و خلاق باشد و بتواند رقابت کند تا از این طریق افراد با استعداد رشد کنند، امور کشور را در دست گیرند و کشور را به مسیر توسعه هدایت کنند.»

قنبری در پایان تاکید کرد: «توسعه اقتصادی کشور در گرو همین مسائل ذکر شده است و در صورتی که دولت بتواند فضای رقابتی آزاد و سرمایه‌گذاری در کشور را ایجاد کند، می‌توانیم کشور را به سمت و سوی توسعه و پیشرفت در دنیا حرکت دهیم. چراکه نسبت به کشورهایی مثل کره جنوبی و برزیل هیچ کم و کسری نداریم و حتی از نظر استعداد و منابع جلوتر هم هستیم. من معتقدم که اگر یک تغییر ساختاری در نگاه‌ها و مسائل سیاسی‌مان داشته باشیم، می‌توانیم از توانمندی‌های اقتصادی به نحو شایسته‌ای برای پیشرفت و ارتقای کشور استفاده کنیم.»

نظرات بینندگان