arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۴۸۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

درخواست سفارت آمریکا در کی‌یف برای خروج برخی کارکنان خود از اوکراین

منابع آمریکایی می‌گویند که سفارت این کشور در کی‌یف از وزارت خارجه درخواست کرده مجوز خروج برخی از دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان از اوکراین را صادر کند. براساس گزارش شبکه سی ان ان، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، در حال حاضر چیزی برای اعلام کردن نداریم اما مثل همیشه برنامه‌ریزی دقیقی برای شرایط اضطراری و مواقعی که اوضاع امنیتی رو به وخامت می‌رود داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سفارت ایالات متحده آمریکا در کی‌یف از وزارت امور خارجه این کشور درخواست کرده که اجازه خروج کارکنان غیرضروری و خانواده‌های کارکنانش از اوکراین را صادر کند.

براساس گزارش شبکه سی ان ان، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، در حال حاضر چیزی برای اعلام کردن نداریم اما مثل همیشه برنامه‌ریزی دقیقی برای شرایط اضطراری و مواقعی که اوضاع امنیتی رو به وخامت می‌رود داریم.

سی ان ان در ادامه افزود، سفارت آمریکا در اوکراین از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

خبر خروج احتمالی خانواده‌های دیپلماتهای آمریکایی در میانه اخبار مربوط به حمله احتمالی روسیه به اوکراین و تاکید واشنگتن به حمایت همه جانبه از کی‌یف در برابر هرگونه تهاجم روسیه منتشر شده است.

اما یک منبع نزدیک به دولت اوکراین به سی ان ان گفته، واشنگتن به کی‌یف اعلام کرده است که ممکن است قبل از آغاز هفته بعدی میلادی شروع به تخلیه خانواده دیپلماتهای خود از سفارتش در این کشور کند. این منبع در ادامه گفته؛ «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این زمینه صحبت کرده و به وی گفته، اگر آمریکا چنین گامی را اتخاذ کند واکنش جدی به دنبال خواهد داشت.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شامگاه جمعه گفت که اعتقاد دارد هنوز فرصت‌هایی برای حل بحران با روسیه به صورت دیپلماتیک وجود دارد.

وی که با شبکه ABC مصاحبه می‌کرد، افزود در پاسخ به این سوال که آیا به جنگ نزدیک هستیم گفت که باید این سوال را از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پرسید.

بلینکن در ادامه گفت که آمریکا به صورت کتبی برخی از نگرانی‌های عمیق خود و همپیمانانش درباره اقدامات روسیه را ارائه خواهد داد.

وی هشدار داد: «برای روس‌ها شفاف ساختیم که هرگونه ورود نیروهای روس به سرزمین‌های اوکراین با واکنشی سریع، یکپارچه و شدید مواجه خواهد شد».

علیرغم هشدارهای مقامات غربی درباره حمله احتمالی روسیه، مسکو آن روس هراسی خوانده و گمانه زنیها درباره حمله احتمالی به اوکراین را ساخته و پرداخته ذهن کشورهای غربی خوانده است.

نظرات بینندگان