arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

آیا پوتین می‌خواهد با کمک به تهران، از آمریکا در پرونده اوکراین امتیاز بگیرد؟

پوتین با ارائه کمک‌های بزرگی به تهران، قصد دارد از غرب در پرونده‌های دیگری مثل اوکراین امتیاز بگیرد. در حالی که غرب و اسرائیل همچنان ایران را یک خطر بزرگ می‌دانند، پوتین در صدد فروپاشی نظام جهانی به رهبری ایالات متحده است و تعاملی که با پرونده ایران دارد، به همین منظور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا پوتین می‌خواهد با کمک به تهران، از آمریکا در پرونده اوکراین امتیاز بگیرد؟

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم أشرف کمال نوشت: در حالی که تهدیدات آمریکا و اسرائیل در مورد گزینه نظامی برای متوقف ساختن برنامه‌های هسته‌ای ایران اوج گرفته، تهران رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را با نیرو‌های روسیه و چین انجام داد، رزمایش‌هایی که به گفته تحلیلگران، در چارچوب تلاش‌های روسیه و چین برای کاهش نفوذ آمریکا در جهان صورت می‌گیرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این رزمایش‌ها سومین مورد در نوع خود است که در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱ شروع شده و قرار است تا ۱۲ همین ماه ادامه یابد.

به گفته سخنگوی ارتش ایران، مصطفی تاج الدین، رزمایش‌ها در چارچوب همکاری نظامی و امنیتی مهم بین سه دولت برای مقابله با تهدیدات موجود است.

این مانور‌ها پس از سفر رسمی رئیس جمهور ایران به مسکو در تاریخ ۱۹ ژانویه برگزار شد. طی این سفر، رئیسی تصریح کرد کشورش هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با روسیه ندارد.

رزمایش‌های مذکور در بحبوحه مذاکرات وین انجام شد که هدف از آن، نجات توافق هسته‌ای امضا شده در ۲۰۱۵ بین ایران و دیگر کشور‌ها از جمله روسیه و چین است.

براساس بیانیه ارتش ایران، هدف از این رزمایش ها، تقویت ظرفیت‌های مبارزه، تحکیم روابط نظامی بین نیرو‌های دریایی ایران، روسیه و چین، تضمین امنیت مشترک و مقابله با تروریسم دریایی است.

پیام‌ها و دلالت‌ها

رزمایش‌های اخیر که در شرایط افزایش اختلافات بین روسیه و ایالات متحده در مورد اوکراین و بین پکن و واشنگتن به دلیل تایوان صورت گرفت، می‌تواند اهداف زیادی داشته باشد.

به گفته میثاق خیرالله جلود، کارشناس مسائل خلیج فارس، رزمایش ها، کمربند امنیتی دریایی است که در زمانی به شدت حساس برای طرف روسی انجام شد، که درگیر تنش زیادی با غرب به دلیل بحران اوکراین است.

جلود در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: این رزمایش‌ها بخشی از سیاست رئیس جمهور روسیه برای توسعه مناطق نفوذش علیه آمریکاست.

وی افزود: چین یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی در سطح جهان است و از مدت‌ها به دنبال نقش سیاسی و نظامی است که متناسب با قدرت اقتصادی ان باشد. همانطور که دیپلماسی فعال چین این فرضیه را تقویت می‌کند. اما ایران از این رزمایش‌ها بیشترین سود را می‌برد و می‌تواند به کمک آن از انزوای بین المللی خارج شده و همزمان مذاکرات هسته‌ای وین را نیز دنبال کند.

تهران درگیر یک تنش منطقه‌ای با تعدادی از دولتهاست و وارد مقابله با عربستان سعودی بویژه در یمن شده است و این رزمایش می‌تواند این پیام را متوجه رقبای منطقه‌ای ایران کند که تهران هم پیمانان دیگری دارد.

اما از جنبه عملی، چینی‌ها و روسها، تا آخر با هم پیمانان خود نمی‌مانند، بنابراین، این مانور‌ها به معنای آن نیست که پکن و مسکو در صورت وقوع یک جنگ، از تهران حمایت نظامی می‌کنند.

انگیزه رزمایش‌ها

آنا بورشفسکایا، پژوهشگر مسائل سیاسی در تحلیلی در اندیشکده واشنگتن نوشت: رئیس جمهور روسیه در طول سالیان گذشته تلاش کرده است تا از طریق پرونده ایران، به دستاورد‌هایی از سوی غرب برسد.

صرفنظر از اهدافی که پوتین از غرب می‌خواهد، روابط تجاری و دفاعی بین روسیه و ایران، تا حد زیادی پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای گسترش زیادی یافت.

به نوشته این نویسنده، گزارش‌ها حاکی از آن است که مسکو برای فروش ۳۲ جنگنده سوخوی ۳۵ به ایران اماده می‌شود و این امر می‌تواند موجب تقویت قدرت هوایی ایران شود.

در حقیقت پوتین با ارائه کمک‌های بزرگی به تهران، قصد دارد از غرب در پرونده‌های دیگری مثل اوکراین امتیاز بگیرد. در حالی که غرب و اسرائیل همچنان ایران را یک خطر بزرگ می‌دانند، پوتین در صدد فروپاشی نظام جهانی به رهبری ایالات متحده است و تعاملی که با پرونده ایران دارد، به همین منظور است.

رئیس جمهور روسیه از ایالات متحده می‌خواهد در مورد اوکراین با مسکو نرمش و انعطاف کند تا در مقابل، روس‌ها هم از حمایتشان از ایران بکاهند. بدین معنا، در صورتی که توافقی با غرب در مورد پرونده کی یف حاصل نشود، روسیه اماده همکاری نظامی عالی با ایران است.

نظرات بینندگان