arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۸۲۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
المیادین:

اسرائیل حمله پهپادی انصارالله به امارات را از چشم ایران می داند؟ / تلاش تل آویو برای تقویت روابط با دولت‌های عربی به بهانه عملیات اخیر

درگیریهای مسلحانه بین نیروهای انصارالله یمن و دولت امارات افزایش یافته و اوج آن، حمله پهپادی انصارالله به امارات در روز دوشنبه بود، که حوثی ها تاکید کردند عملیات نظامی به دلیل ادامه تجاوز امارات به یمن صورت گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

المیادین در مطلبی به قلم وسام أبو شمالة نوشت: درگیریهای مسلحانه بین نیروهای انصارالله یمن و دولت امارات افزایش یافته و اوج آن، حمله پهپادی انصارالله به امارات در روز دوشنبه بود، که حوثی ها تاکید کردند عملیات نظامی به دلیل ادامه تجاوز امارات به یمن صورت گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل اما این حمله را از زوایای متعددی در نظر دارد، که مهمترین آن، مسئول دانستن ایران در ماجرای حمله پهپادی است، به این اعتبار که ایران قدرت عملیاتی اجرای این حمله را دارد، تلاش می کند بر مذاکرات هسته ای وین تاثیر بگذارد و نشان دهد که تهران توجهی به جامعه بین المللی ندارد و آمریکا و قدرتهای بین المللی توان بازدارندگی در قبال ایران را از دست داده اند، که همین امر موجب شده ایران به هم پیمانان منطقه ای خود متوسل شود تا به متحدان آمریکا در خلیج فارس، یعنی عربستان و امارات، ضربه بزنند.

اسرائیل معتقد است که حمله اخیر به امارات، بی توجهی جامعه بین المللی به آنچه اتفاق افتاد و بی توجهی ایالات متحده به ایران و متحدان آن جسارت حمله به اهداف آمریکایی، سعودی و اماراتی را می دهد، که این امر به بی اعتمادی دولتهای خلیج فارس نسبت به چتر حمایتی آمریکا منجر می شود.

از دیدگاه اسرائیل، هدف گیری و تهدید نظامی دولتهای امارات و عربستان و بی توجهی آمریکا، باعث می شود در نهایت مجبور به اتخاذ یکی از این گزینه شود: اول، تسلیم در برابر نفوذ منطقه ای ایران که می تواند به اتمام روند عادی سازی در منطقه و چه بسا بی تاثیر شدن توافقهای ابراهیم، بینجامد و جایگاه اسرائیل در منطقه را به نفع تقویت نفوذ ایران، متزلزل کند.

گزینه دوم، همکاری امارات با اسرائیل در عالی ترین سطح، بویژه در زمینه های نظامی و تسلیحات دفاع هوایی و تلاش برای پیوستن عربستان به توافق های ابراهیم و طرح ایران به عنوان دشمن مشترک اسرائیل، امارات و عربستان.

اسرائیل به دنبال آن است تا گزینه دوم عملی شود و همکاریها و هماهنگی های خود با امارات و عربستان را در زمینه های امنیتی، اقتصادی و تکنولوژیک افزایش دهد، تا به این شکل مانع از افزایش نفوذ ایران شود. در همین راستا، تلاش می کند تا دو کشور عربی را برای ائتلاف با خود قانع کرده و این ائتلاف را ضامن مقابله با ایران بداند.

صهیونیستها تهدید پهپادها را چالشی برای سامانه های پدافند هوایی عربستان و امارات می دانند، چرا که پهپادها در ارتفاعات پایین پرواز می کنند و مقابله با انها دشوار است. از این رو، اسرائیل سعی دارد خود را صاحب سامانه ای معرفی کند که توان مقابله با پهپادها را نیز دارد.

اسرائیل عامل امنیتی را یکی از عوامل مهمی می داند که در عادی سازی روابط اسرائیل و امارات سهیم است، چرا که امارات سعی می کند تا به تجهیزات نظامی اسرائیل در زمینه دفاعی و اطلاعاتی دست یابد.

اسرائیل حمله به امارات را از یک زاویه دیگر هم نگاه می کند، بر این اساس که این حمله در صورتی که به یک جنگ منطقه ای منجر شود، می تواند تهدیدی برای تل آویو و تاسیسات استراتژیک آن در آینده باشد.

به طور کلی، حمله نیروهای یمنی به پایگاههای اماراتی در آن واحد برای اسرائیل فرصت و تهدید است، چرا که می تواند باعث تقویت روابط آن با امارات و عربستان شده و بر اقتصاد اسرائیل منعکس شود و مشروعیت بیشتری به آن در منطقه بدهد. علاوه بر اینکه این حمله موجب می شود تا دولتهای دیگری هم به دنبال عادی سازی با اسرائیل باشند. از سوی دیگر، در صورت وقوع جنگ در جبهه های متعدد، پهپادها توان هدف گرفتن اسرائیل را نیز دارند، بویژه آنکه اسرائیل نگران بی تفاوتی آمریکا نسبت به تقویت نفوذ ایران در منطقه است.

نظرات بینندگان