arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

رحیم صفوی: سیاست نگاه به شرق، دشمنان و رقبای منطقه‌ای ما را متحیر و منفعل کرده است

واقعیت آن است که دوران جدیدی در هیات سیاست خارجی ایران آغاز شده که شامل سیاست همسایگی با ۱۵ کشور، سیاست منطقه‌ای ایران در غرب آسیا، سیاست نگاه به شرق و توسعه راهبرد همه جانبه با چین و روسیه، می شود. این سیاست جدید موجب شده دشمنان مستکبر غربی، برخی از رقبای منطقه‌ای و حتی برخی از افراد در داخل کشور را متحیر و شاید غافلگیر کرده و به انفعال انداخته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: دستیار و مشاور فرماندهی کل قوا گفت: همان‌گونه که تاکنون با استراتژی ‌مقاومت ایستادگی کردیم ‌می‌توانیم با اتخاذ سیاست های جدید همسایگی ارتقا وزن ژئوپلتیک پیدا کنیم و در مقابل قدرت‌های سلطه‌گر غربی به پیروزی برسیم.

 سرلشکر سیدیحیی صفوی طی سخنانی در همایش ملی ایران و همسایگان که در مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه امیدوارم این همایش بتواند به عبور از وضعیت فعلی و رسیدن به وضعیت مطلوب برای ملت و کشورمان کمک کند، اظهار کرد: راهبرد سیاست منطقه‌ای و قاره ای ایران برای رسیدن به تفاهم و منافع مشترک در مقابل تهدیدات مشترک است؛ واقعیت آن است که دوران جدیدی در هیات سیاست خارجی ایران آغاز شده که شامل سیاست همسایگی با ۱۵ کشور، سیاست منطقه‌ای ایران در غرب آسیا، سیاست نگاه به شرق و توسعه راهبرد همه جانبه با چین و روسیه، می شود.

وی ‌افزود: این سیاست جدید موجب شده دشمنان مستکبر غربی، برخی از رقبای منطقه‌ای و حتی برخی از افراد در داخل کشور را متحیر و شاید غافلگیر کرده و به انفعال انداخته است.

صفوی با اشاره به در پیش‌رو بودن ایام پیروزی انقلاب افزود: در آستانه بیست و دوم بهمن ۱۴۰۰ ملت عزیز ایران و انقلاب کبیر اسلامی تبدیل به یک ضرورت منطقه ای غیر قابل انکار تبدیل شده و این مفهوم سیاسی توسط بسیاری از تحلیلگران روابط بین الملل و سیاستمداران رسانه ها در سراسر جهان تکرار می شود. 

مشاور فرمانده کل قوا گفت: مفهوم نظری و عملی سیاست همسایگی آن است که ایران می خواهد در نظم سند ملی و راهبردی آمایش سرزمینی ۱۴۲۴  شمسی برای هر یک از این کشورهای همسایه توسعه روابط همه جانبه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و گردشگری و محیط زیست را با ظرفیت ۲۰ ساله طرح ریزی، برنامه ریزی و اجرا کند.

وی با اشاره به اهداف اساسی سیاست همسایگی ایران تصریح کرد: رسیدن به سهم مشترک سیاسی و منافع مشترک برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار و پیشرفت و رفاه ملت ها در مقابل انواع تهدیدات از اهداف اساسی سیاست همسایگی نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

صفوی ادامه داد: در این زمینه می توان به سند راهبردی جذب و تبادل چند میلیون گردشگر از جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری همسایگان به ایران و بالعکس به طور مثال یاد کرد لذا چنانچه سالی دو درصد از این ‌تعداد گردشگران خارجی به کشورمان بیایند، رونق گردشگری را در کشورمان شاهد خواهیم بود.

وی افزود: همچنین صادرات غیر نفتی ایران به بازار چند صد میلیارد دلاری این کشورها که چند روز پیش اعلام شد که صادرات غیر نفتی به ۴۵ میلیون دلار رسیده از دیگر مثال ها در این زمینه است.

مشاور فرمانده کل قوا گفت: تنظیم سند همکاری امنیت دفاعی یا قرار عدم تخاصم۲۰ ساله با هر یک از این همسایگان یا چند کشور که مکمل هم هستند، می تواند شروعی برای رسیدن به امنیت پایدار دسته جمعی و طولانی مدت برای تمام این کشورها باشد؛ به این منظور که کشور آنها مبدا حمله کشور ثالثی علیه ایران نباشد. 

صفوی یادآور شد: توسعه روابط بانکی و کم کردن تعرفه های گمرکی میان همسایگان یکی دیگر از سیاست های همسایگی جمهوری اسلامی ایران است. ایران بعد از ‌چین ‌و روسیه بیشترین ‌همسایه را دارد که علاوه بر این‌ ‌موقعیت خاص جغرافیایی کشورمان نیز در جهان نمونه ندارد زیرا کشورمان با ۱۱ سیستم ژوئوپلتیک منطقه ای برخوردار است؛ بر این اساس ایران ‌می‌تواند ضمن توسعه روابط خود با کشورهای چین، روسیه و هند، سازمان همکاری شانگهای را با اوراسیا و اکو به هم ‌پیوند دهد تا از منافع مشترک ‌آن در ۲۰ سال آینده بهره مند شود.

وی با بیان ‌اینکه قلمرو تمدنی ایران با چین مشترک بوده اظهار کرد: امروز حرکت آرام ‌قدرت از غرب به شرق را شاهدیم که در شرق چین و روسیه و هند و آسیا به عنوان قدرت های آینده مطرح هستند؛ در این رابطه باید این موضوع را هم گفت که چین ‌و روسیه منافع محور و ما ایدئولوژی محور هستیم. 

صفوی در پایان گفت: غرب به دنبال آن است تا ما را تسلیم ‌کند و این همان هدفی است که در جنگ تحمیلی هم دنبال می کردند و اکنون که جنگ اقتصادی و رسانه ای و فرهنگی است مجدد همان هدف قبلی خود یعنی تسلیم ‌ایران و بازگشت کشورمان به غرب و گرفتن استقلال سیاسی را دنبال می‌کنند اما همان گونه که تاکنون با استراتژی ‌مقاومت ایستادگی کردیم ‌می توانیم در این دوران نیز با اتخاذ سیاست های جدید همسایگی ‌و سیاست نگاه به شرق، ارتقا وزن ژئوپولتیک  پیدا کنیم و در مقابل قدرت های سلطه گر غربی به پیروزی برسیم.

 

نظرات بینندگان