arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

صبحانه خبری، ۵ بهمن ۱۴۰۰ / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / احتمال گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا / حضور دیپلمات‌های زن ایرانی در دیدار با هیئت طالبان / سویه «اومیکرون» در کشور غالب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صبحانه خبری، ۵ بهمن ۱۴۰۰ / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / احتمال گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا / حضور دیپلمات‌های زن ایرانی در دیدار با هیئت طالبان / سویه «اومیکرون» در کشور غالب شد

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حضور دیپلمات‌های زن ایرانی در دیدار با هیئت طالبان
وزیر خارجه ایران اعلام کرد: در اداره افغانستان وزارت خارجه تعدادی از کارشناسان و دیپلمات‌های ما خانم هستند و در دیدارهایی که با این هیئت داشتیم چند تن از این بانوان حضور داشتند. حضور این خانم‌ها در این دیدارها با توجه به نگاه ایدئولوژیکی که این‌ها به خانم‌ها دارند پیام مهمی داشت. برای طرف‌های افغانستانی مهم بود که خانم‌ها در ایران در وزارت خارجه نقش مهمی دارند و من نیز به آن‌ها به زبان خودشان گفتم که بانوان در وزارت خارجه ایران سهم و نقش زیادی دارند و به این موضوع اشاره کردم.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۷ هزار و ۶۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۷ نفر از آنها بستری شدند . مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۱۸۱ نفر رسید. همچنین ۲۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۲۵۱ نفر رسید.


سویه «اومیکرون» در کشور غالب شد
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد موارد در گردش کرونا در کشور مربوط به سویه اُمیکرون است، گفت: بنابراین می‌توان گفت که اُمیکرون در کشور غالب شده است.

حداقل حقوق بازنشستگان ۵ میلیون
رحیم زارع در توضیح جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده ۵ میلیون تومان شد و حقوق کارکنان دولت در سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه حداقل حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، حداکثر حقوق نیز حدود ۳۹ میلیون تومان می‌شود.


خطیب زاده: از هر زمان دیگری برای رسیدن به توافق نزدیک‌تر هستیم
خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: امروز نزدیک به یک ماه است از دور هشتم گذشته و در این چند هفته چند تنفس داشتیم ولی گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه یافت و دیروز روسای هیأت‌های مذاکره کننده در فرمتی غیر از کمیسیون مشترک جلسه داشتند. مادامی که این موضوعات به نقطه‌ای نرسیده که نیازمند بازگشت همه هیأت‌ها باشد همین دور ادامه می‌یابد و اگر به نقطه‌ای برسیم برای تصمیم گیری‌های خاص دور هشتم پایان می‌یابد ولی در یک ماه گذشته مسیر پیوسته و آهسته رو به پیشرفت بوده است و از هر زمان دیگری به توافق رسیدن نزدیک‌تر هستیم.

احتمال گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: مذاکرات ما با ۱+۴ به طور مستقیم است و مذاکرات با آمریکا از طریق non paper و آقای مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. از این رو اینکه بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می شود که ایرانی ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکا هستند، صحت ندارد اما در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی ها داشته باشیم این را هم نادیده نخواهیم گرفت. ایالات متحده پس از اظهارات حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که برای مذاکره مستقیم با تهران برای نجات توافق هسته‌ای «آماده» است. یکی از سخنگوهای دستگاه دیپلماسی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «دیدار مستقیم به ارتباطات موثرتر منجر می‌شود که برای دستیابی سریع به توافق ضروری است.»

نظرات بینندگان