arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

حاجی‌دلیگانی خطاب به رئیس‌جمهور: مصرف مازوت در نیروگاه‌ه شاهین‌شهر را فورا متوقف کنید

نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توقف فوری مصرف مازوت در نیروگاه شهید منتظری با توجه به تبعات آلایندگی و زیست‌محیطی این اقدام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: در پی صدور مجوز مصرف مازوت در نیروگاه شهید منتظری شاهین‌شهر، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن تأکید بر غیرقانونی دانستن این اقدام، تبعات آلایندگی و زیست‌محیطی آن را بر شهرستان‌های مذکور و همجوار و به خصوص شهرستان اصفهان گوشزد کرد.

در این نامه آمده است: همانگونه که طی نامه شماره ۱۱۸۹۷۶۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ و نامه شماره ۱۱۹۹۰۲۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ به استحضار رسید، فعالیت نیروگاه حرارتی محمد منتظری با ظرفیت تولید ۱۸۰۰ مگاوات در ساعت واقع در شهرستان شاهین شهر و میمه از مهمترین منابع آلاینده این شهرستان و شهرهای پیرامون آن بوده و به همین دلیل با پیگیری‌های مستمر چندساله با دستور مقامات محترم قضایی استان در سال ۹۳ مسیر مصرف مازوت در نیروگاه یادشده مسدود شد.

در ادامه این نامه خاطرنشان شده است: در نیمه دوم سال جاری موضوع مصرف مجدد مازوت در نیروگاه‌های حرارتی مطرح و علیرغم پیگیری‌های مستمر و ارائه گزارش‌های کارشناسی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های تخصصی در این حوزه مبنی بر شرایط خاص شاهین‌شهر و میمه و برخوار و اصفهان و سایر مراکز سکونت‌گاهی پیرامون آن، نسبت به سایر نقاط کشور، بعد از گذشت ۷ سال از پلمپ مشعل‌های مازوت‌سوز در نیروگاه یاد شده و با وجود تشدید مشکلات و بحران‌های زیست‌محیطی و بهداشتی طی سال‌های اخیر در سطح شهرستان و استان علیرغم تصویب قوانین و آئین‌نامه‌های اجرایی متعدد ( از جمله قانون هوای پاک) در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ مقارن با روز هوای پاک با دستور، مجوز بازگشایی بیش از ۳۰ مشعل مازوت‌سوز صادر و در حال حاضر همزمان با پایداری جو و تشدید آلودگی هوا و قرار گرفتن شاخص کیفی هوا در وضعیت ناسالم برای عموم مردم، نیمی از واحدهای نیروگاه شهید منتظری با مصرف بیش از ۴ میلیون لیتر مازوت (در هر شبانه روز) و انتشار بیش از ۲۶۰ تن انواع آلاینده‌های خطرناک در هر شبانه‌روز، مزید بر علت شده و شرایط نگران‌کننده‌تری ایجاد کرده و نارضایتی‌هایی را در سطوح مختلف جامعه به دنبال داشته است.

در بخش پایانی این نامه پیشنهاد شده است: بنابراین با عنایت به گزارش‌ها و مکاتبه‌های قبلی و حسب اهمیت موضوع فوق به لحاظ تبعات زیان‌بار و غیر قابل جبران آن در حوزه سلامت، محیط زیست، مسائل اجتماعی و . . . خواهشمند است دستور فرمائید:

۱- علل ترک فعل و کوتاهی وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو در طول بیش از ۴ سال در اجرای مواد قانونی هوای پاک (مواد ۱۳ و ۱۸ قانون هوای پاک و همچنین ماده ۲۳ آئین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک) رسیدگی شود.

۲- باتوجه به آنکه بیش از ۷۵ درصد از سهمیه مصرف گاز استان(و به همان نسبت مصرف برق استان) در طول سال مربوط به بخش صنعت، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها بوده و عملا در مسیر تولید ملی و خدمات‌رسانی به کل کشور می‌باشد، در خصوص سهمیه گاز استان به ویژه در نیمه دوم سال تجدیدنظر و به موازات آن اقدام عاجل به عمل آید.

۳- برای برون‌رفت از وضعیت بحرانی فعلی نسبت به قطع مصرف مازوت در نیروگاه یاد شده فورا اقدام کنند

 

نظرات بینندگان