arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی افزایشی شد

- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی افزایشی شده و در شهرستان فردوس این افزایش نسبت به میانگین استان بالاتر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی افزایشی شده و در شهرستان فردوس این افزایش نسبت به میانگین استان بالاتر است.

غلامرضا شریف‌زاده  افزود: افراد مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا (اُمیکرون) در پنج شهرستان بیرجند، قاینات، فردوس، سرایان و طبس با میانگین سنی ۶ تا ۵۰ سال شناسایی شده‌اند که بیشترین موارد مربوط به فردوس بوده است.

وی گفت: شناسایی سوش اُمیکرون در هر شهرستان برای ما اهمیت دارد و در ادامه تعداد موارد آن خیلی اهمیت پیدا نمی‌کند لذا براساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت بهداشت هم خیلی تاکید بر تشخیص اُمیکرون نداریم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در شهرستان فردوس که سوش‌های قبلی اُمیکرون شناسایی شده، غالب بیمارانی که در این شهرستان مبتلا می‌شوند از نوع سویه جدید است.

وی افزود: وقتی اعلام می‌کنیم این تعداد نمونه انجام شده و تعدادی از آنها مثبت بوده، قطعا تعداد موارد اُمیکرون در استان بالاتر است به خاطر اینکه براساس دستورالعمل وزارت بهداشت قرار نیست همه افرادی که تست کرونایشان مثبت است، سوش آنان هم تعیین شود.

شریف‌زاده گفت: برای ما مهم این است که بدانیم در منطقه‌ای سویه غالب اُمیکرون هست یا خیر لذا موضوع کمبود کیت تشخیص مطرح نیست و وقتی تشخیص داده می‌شود یک بیمار مبتلا به کروناست، اقدامات درمانی و پیشگیری را انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: البته مهم است که بدانیم گردش ویروس در استان شکل گرفته و برای ما قطعی است که گردش ویروس شکل گرفته و در برخی شهرستان‌ها اکثر موارد اُمیکرون است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: در شرایط خاص براساس مصوبات ستاد شهرستانی می‌توان تصمیم‌گیری کرد چنانکه دادستان در فردوس وارد عمل شد و تصمیماتی را اتخاذ کردند اما در مورد محدودیت‌های فراتر از مدارس باید توسط ستاد ملی ابلاغ شود.

وی گفت: ما در ستاد استانی نمی‌توانیم محدودیت‌هایی خارج از دستورالعمل‌هایی که ابلاغ شده را وضع کنیم ولی با توجه به اینکه موارد ابتلا به کرونا در کل کشور افزایشی است و این روند افزایشی در استان خراسان جنوبی و شهرستان فردوس ادامه دارد، به نظر می‌رسد در جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به شرایط موجود تصمیماتی گرفته شود و هر تصمیمی که اتخاذ شود در استان لازم‌الاجراست.

شریف‌زاده ادامه داد: سرعت واگیرداری سویه اُمیکرون نسبت به سویه‌های قبل ۱۰ برابر بیشتر اما علایم بالینی آن با توجه به واکسیناسیونی که انجام شده، خفیف‌تر است.

وی گفت: با این وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان مورد تاکید است و مردم از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند تا شاهد افزایش سویه اُمیکرون در استان نباشیم.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا بر ضرورت تکمیل چرخه واکسیناسیون در جامعه تاکید و اضافه کرد: تاکنون ۱۰ درصد هم استانی‌ها حتی دز اول واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند در حالی که افرادی که دُز سوم واکسن را تزریق می‌کنند ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل سویه جدید مقاوم خواهند بود.

وی افزود: هفته گذشته در مجموع ۵۰۲ بیمار کرونا مثبت جدید در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند و متوسط روزانه ابتلا به کرونا در این مدت ۷۲ بیمار بود.

شریف‌زاده گفت: این در حالی است که هفته جاری متوسط روزانه ابتلا به کرونا با سه رقمی شدن موارد روزانه در ۲ روز گذشته نسبت ‌به میانگین روزانه هفته قبل ۱۷۶ درصد افزایش‌ یافته است.

وی اظهار داشت: ۲ روز اخیر در موارد بستری به‌ویژه بستری بیماران کرونایی نسبت‌ به روزهای قبل افزایش داشتیم اما نسبت ‌به هفته گذشته تفاوت چندانی مشاهده نشده ‌است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به آخرین نقشه وضعیت کرونا شهرستان‌های خراسان جنوبی افزود: اکنون شهرستان‌های طبس و فردوس در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۹ شهرستان دیگر استان در وضعیت آبی (کم‌خطر) هستند تصریح کرد: احتمال تغییر روزانه رنگ‌بندی کرونایی با توجه به تعداد بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها وجود دارد.

شهرستان فردوس در هفته جاری از آبی به زرد تغییر رنگ داد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

ایرنا

نظرات بینندگان