arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۲۹۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

تزریق سه دُز واکسن کرونا ایمنی ۹۰ درصدی ایجاد می‌کند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت:فارغ از نوع واکسن هر چه واکسیناسیون افراد کامل باشد به مراتب شرایط بهتری در ایمنی دارند، به طوری که افرادی که سه دز را تزریق کرده‌اند، ایمنی بالای ۹۰ درصد را خواهند داشت و از ابتلا به فرم شدید بیماری مصونیت خواهند داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تزریق سه دُز واکسن کرونا ایمنی ۹۰ درصدی ایجاد می‌کند/اومیکرون سویه غالب در ایران

 فارس: یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه سلامت اظهار داشت: در تحقیقات و فناوری در حوزه سلامت ضمن تاکید بر تولید دانش و مرجعیت علمی، بر حل مشکل و تولید فرآورده‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و رفع مشکل بر اساس پروتکل‌ها تأکید داریم. 

وی با اشاره به ساختار معاونت تحقیقات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مدیران کل فناوری و نوآوری داریم که نیازها را توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی رصد می‌کنند، ضمن اینکه مدیرکل تحقیقات فعالیت دارد و نیازهای تحقیقاتی را رصد می‌کند تا بتوانیم در این خصوص فعالیت‌هایی را داشته باشیم، ضمن اینکه باید بدانیم کرونا از زمان پیدایش دستخوش یکسری تغییرات و جهش‌هایی شده است و این کار را برای بقای خود انجام می‌دهد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به آخرین جهش‌ها در ویروس کرونا ابراز داشت: آخرین جهش مربوط به اومیکرون است که سرعت انتشار آن به شدت افزایش پیدا کرده، به طوری که ما زمانی که فرم دلتا را داشتیم متاسفانه روزانه 600 تا 700 نفر را از دست می‌دادیم، اما در نوع اومیکرون سرعت سرایت بسیار بالاست به شکلی که در دلتا متوسط یک فرد مبتلا می‌توانست در 5 تا 6 روز افراد کنار خود را مبتلا کند، اما در نوع اومیکرون به 1.5 تا 3 روز کاهش پیدا کرده است. 

پناهی با بیان اینکه در نوع دلتا ریه بیشتر درگیر می‌شد، خاطرنشان کرد: در نوع اومیکرون سرعت انتشار بسیار بالاست؛ ضمن اینکه باید توجه کنیم که ما واکسن‌های مختلفی را در کشور تولید کرده‌ایم.

وی با طرح این پرسش که جایگاه واکسن‌ها در ایجاد مصونیت مقابل کرونا چیست، ابراز داشت: تحقیقات نشان داده که بالاترین ایمنی وقتی ایجاد می‌شود که فرد به کرونا مبتلا شود، حالا در چنین شرایطی وقتی فرد مبتلا شده واکسن را نیز تزریق کند، ایمنی افزایش پیدا می‌کند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه افراد باید حداقل 3 ماه از تزریق واکسن نوبت دوم برای دز یادآور اقدام کنند، تاکید کرد: فارغ از نوع واکسن هر چه واکسیناسیون افراد کامل‌ باشد به مراتب شرایط بهتری در ایمنی دارند، به طوری که افرادی که سه دز را تزریق کرده‌اند، ایمنی بالای 90 درصد را خواهند داشت و از ابتلا به فرم شدید بیماری مصونیت خواهند داشت. 

پناهی یادآور شد: واکسیناسیون در برابر افرادی که اصلا واکسن تزریق نکرده‌اند از نظر میزان ابتلا، شدت بیماری، و بستری در بخش آی سی یو به شدت کاهش پیدا می‌کند،‌ ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم که اکنون بهترین ایمنی واکسیناسیون کامل است. البته به این معنا نیست که فقط واکسن موثر است، بلکه استفاده صحیح از ماسک و انجام واکسیناسیون کامل نقش بسیار مهمی دارد.

وی با بیان اینکه اکنون فرم غالب کرونا در کشور نوع اومیکرون است، افزود: واکسیناسیون نقش به سزایی در حفاظت از ابتلا به کرونا دارد و باید بدانیم واکسیناسیون میزان ابتلای افراد را خیلی کم نمی‌کند، اما شدت، میزان بستری و بستری در مراقبت ویژه را به طور قابل قبولی کم خواهد کرد. 

نظرات بینندگان