arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۳۶۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

بلینکن: پاسخ آمریکا به درخواست تضمین امنیتی به مسکو تحویل داده شد

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد: «پیش‌تر روسیه پیشنهادات و نگرانی‌های خود را به‌ صورت کتبی برجسته ساخته و هفته گذشته به وزیر خارجه لاوروف گفتم ایالات متحده نیز همین کار را خواهد کرد. امروز [جان] سالیوان (سفیر آمریکا در روسیه) پاسخ مکتوب ما را در مسکو تحویل داد».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد، واشنگتن به پیشنهادات مسکو درباره تضمین امنیتی پاسخ مکتوب داده است.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» بلینکن در نشستی خبری مدعی شد: «هفته گذشته در ژنو، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کردم تا بحران اوکراین را به بحث بگذاریم که به واسطه استقرار نیروهای روسی در مرزهای اوکراین بالا گرفته است. همچنین درباره تنش‌زدایی و دنبال کردن دیپلماسی گفت‌وگو کردیم».

وی توضیح داد: «پیش‌تر روسیه پیشنهادات و نگرانی‌های خود را به‌ صورت کتبی برجسته ساخته و هفته گذشته به وزیر خارجه لاوروف گفتم ایالات متحده نیز همین کار را خواهد کرد. امروز [جان] سالیوان (سفیر آمریکا در روسیه) پاسخ مکتوب ما را در مسکو تحویل داد».

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «این پاسخ مکتوب مسیر رو به جلوی جدی دیپلماتیکی را تعیین می‌کند که روسیه باید آن را انتخاب کند. این سند نگرانی‌های ایالات متحده و متحدان ما و شرکای ما درباره اقدامات روسیه را شامل می‌شود که امنیت را تضعیف می‌کند».

بلینکن در ادامه ادعاهای خود گفت:‌ «این سند یک ارزیابی عمل‌گرایانه و اصولی درباره نگرانی‌هایی است که روسیه ابراز کرده و همچنین پیشنهادات خود ما در همین حوزه را نیز در بر می‌گیرد که ممکن است در آن وجوه مشترکی پیدا کنیم».

او با تأکید بر تداوم ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی به اوکراین، در ادامه گفت: «در این سند بر این مسئله تأکید شده که ناتو و آمریکا اعلام کرده‌اند،نسبت به اصل " سیاست درهای باز" متعهد خواهیم ماند. امکان کنار گذاشتن آن وجود ندارد. ما تصریح کردیم که اصول اساسی وجود دارند که از آن‌ها دفاع کرده و آن‌ها را برپا می‌داریم و حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و حق هر کشور برای انتخاب تمهیدات و اتحاد امنیتی خود نیز شامل آن می‌شود».

بلینکن با اشاره به اینکه پاسخ آمریکا به روسیه متعاقباً در اختیار کنگره نیز قرار خواهد گرفت گفت: « ما این سند را به‌طور علنی منتشر نمی‌کنیم زیرا معتقدیم که اگر فضای گفت‌وگوهای محرمانه را فراهم کنیم، دیپلماسی بیشترین شانس موفقیت را خواهد داشت».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «امیدواریم و انتظار داریم که روسیه نیز همین دیدگاه را داشته باشد و پیشنهادات ما را جدی بگیرد. نباید در جدیت پیشنهادات ما زمانی که بحث دیپلماسی مطرح است هیچ شکی داشت».

اندکی بعد، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه تأیید کرد که جان سالیوان به وزارت امور خارجه روسیه رفته و این سند آمریکا را تحویل داده است. به نوشته سی‌اِن‌اِن، ناتو نیز قرار است به صورت جداگانه پاسخ خود را به شکل مکتوب به مسکو تحویل دهند.

اظهارات بلینکن در حالی مطرح شده که لاوروف امروز در جلسه مجلس دومای روسیه اعلام کرد: «بسته به محتوای پاسخ غرب به این پیشنهادات، ما و همتایان خود در سایر وزارتخانه‌ها پیشنهادات خود درباره گام‌های بعدی را به رئیس جمهور پوتین ارائه خواهیم کرد. شاهد روند مشخصی از تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن پیشنهادات ما هستیم و [غربی‌ها] تلاش دارند از طریق مذاکرات بی‌پایان این پیشنهادات را به زیر فرش جارو کنند».

وزیر امور خارجه روسیه در این سخنرانی آمریکایی‌ها را به سوق دادن اوکراین به سمت تحریک روسیه متهم کرد و گفت واشنگتن و متحدانش تلاش برای مهار روسیه را دوچندان کرده‌اند. لاوروف افزود: «کافی است به این حقیقت نگاه کنید که مانورهای تحریک‌آمیز بیشتر و بیشتری نزدیک مرزهای ما برگزار می‌شود، تلاش می‌شود رژیم کی‌یف به دخل مدار ناتو کشانده شود و سلاح‌های مرگبار برای این کشور ارسال می‌شود و آن را به سمت انجام اقدامات تحریک‌آمیز مستقیم علیه فدراسیون روسیه سوق می‌دهند».

نظرات بینندگان