arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰

آمریکا: اگر روسیه به کی یف حمله کند، پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ متوقف خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تداوم تنش آفرینی ها بر سر اوکراین، روسیه را تهدید کرد که در صورت هرگونه حمله احتمالی به کی یف، پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ متوقف خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا: اگر روسیه به کی یف حمله کند، پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ متوقف خواهد شد

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تداوم تنش آفرینی ها بر سر اوکراین، روسیه را تهدید کرد که در صورت هرگونه حمله احتمالی به کی یف، پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ متوقف خواهد شد.

 

 

 

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان ادعا کرد می خواهم واضح اعلام کنم، اگر روسیه به اوکراین حمله کند، به هر شکلی که این حمله انجام شود، خط لوله نورد استریم ۲ متوقف خواهد شد.

 

 

 

خبرنگار سی ان ان به نقل از وزیر امور خارجه آلمان نیز نوشت که آلمان در پاسخ به حمله احتمالی روسیه به اوکراین می گوید تمام گزینه ها روی میز است از جمله خط لوله نورد استریم ۲.

 

 

 

به گزارش ایرنا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا نیز همزمان با ارائه پاسخ کتبی کشورش به پیشنهادات روسیه درباره تضمین های امنیتی، مدعی حمله مسکو به اوکراین تا اواسط ماه فوریه (ماه آتی میلادی) شد.

 

 

 

این مقام ارشد آمریکایی در نشست استراتژی اروپایی موسوم به یالتا ادعا کرد واشنگتن معتقد است با وجود کارزار فشار علیه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، وی در اواسط ماه فوریه علیه اوکراین به زور متوسل خواهد شد.

 

 

 

وندی شرمن معاون آنتونی بلینکن گفت: من نمی دانم که آیا او (ولادیمیر پوتین) تصمیم نهایی را گرفته است یا خیر، اما همه نشانه ها حاکی از استفاده از نیروی نظامی علیه اوکراین از اکنون تا اواسط ماه فوریه است.

 

 

 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه به وقت محلی تایید کرد که ایالات متحده به پیشنهادات روسیه درباره تضمین های امنیتی پاسخ کتبی و سفیر واشنگتن در مسکو آن را تحویل مقامات کرملین داد.

 

 

 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود جان سالیوان سفیر آمریکا در روسیه پاسخ کتبی واشنگتن به پیشنهادات تضمین های امنیتی را به مسکو تحویل داد.

 

 

 

بلینکن ادعا کرد این پاسخ یک مسیر دیپلماسی جدی را پیش رو قرار می دهد در صورتی که روسیه این مسیر را انتخاب کند. این پاسخ همچنین شامل نگرانی های آمریکا و متحدان و شرکا در مورد اقدامات روسیه است که امنیت را تضعیف می کنند.

 

 

 

 از زمان تشدید بحران اوکراین، مقامات اروپایی نگران بروز بحران تامین انرژی در این قاره طی فصل زمستان بوده اند که این خود نشان دهنده نقش مهم روسیه در تامین انرژی اروپا است به همین دلیل تلاش اروپایی‌ها جلوگیری از بروز هرگونه بحران میان روسیه و اوکراین بوده است.

 

 

 

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش نیز اعلام کرده است که در بحران اوکراین، عرضه گاز طبیعی روسیه نباید مشمول تحریم های اتحادیه اروپا قرار گیرد. این سیاستمدار محافظه کار آلمانی همچنین تاکید کرد که خط لوله گاز نورد استریم ۲ باید از این بحران مستثنی شود.

 

 

 

براساس این گزارش، عملیات احداث خط لوله نورد استریم ۲ در روز ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ به طور کامل تکمیل شد. در ابتدا قرار بود این پروژه تا اواخر سال ۲۰۱۹ به سرانجام رسد، اما عملیات ساخت و ساز آن به واسطه تحریم های آمریکا به تاخیر افتاد.

 

 

 

به موجب این طرح، دو خط لوله با مجموع ظرفیت ۵۵ میلیارد مترمکعب در سال، گاز را از سواحل روسیه و از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل می کند.

 

 

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چندی پیش گفت که مسکو و شرکایش به هدف خود در ایجاد نورد استریم ۲ دست یافته اند. وی افزود که حال برعهده اروپایی هاست که در مورد آن تصمیم بگیرند.

 

روسیه بارها ادعاها در مورد حمله به اوکراین را رد کرده و اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد، روسیه همچنین هشدار داده است که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

نظرات بینندگان