arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۷ بهمن ۱۳۷۷: مهدی صفری گفت برای گرفتن امکانات به روسیه بروم؛ گفتم روسیه دیگر ابرقدرت نیست

آقاى [مهدی] صفرى، سفيرمان در روسيه آمد.گفت، روس‌ها گفته‌اند فشار آمريكا، آنها را از همكارى با ايران باز نمى‌دارد و روس‌ها مصمم‎اند در صربستان در مقابل ناتو بايستند. خواست كه براى گرفتن امكانات پيشرفته، سرعت به خرج دهيم و به روسيه سفركنم. گفتم، در مورد تأسيس پايگاه آمريكا در [جمهوری] آذربايجان، بايد جهت جلوگيرى، با روسيه همكارى كنيم و روسيه، با توجه به وضع بد اقتصادى و وضع بد ماركسيسم و ضعف احزاب كمونيست دنيا و پاشيده شدن اقتصاد شوروى، ديگر مثل آمريكا، يك ابرقدرت به حساب نمى‌آيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در ۷ بهمن ۱۳۷۷ آمده است:

[آقای دیوید آندروز]، وزير امورخارجه ايرلند آمد. صحبت‌هاى زيادي از اوضاع ايرلند و خوب شدن وضع اقتصادى آنها نمود و مهاجران زيادي كه در آمريكا و انگلستان و استراليا و نيوزيلند دارند و متوقف شدن جنگ داخلى‌شان و نيز ناتمام ماندن صلح به خاطر عدم خلع سلاح شورشيان و گله داشت كه بعد از رفع مسأله [بیماری] جنون گاوى در انگلستان، ايران از ايرلند گوشت نمى‌خرد. گفتم، به خاطر توسعه دامدارى در ايران، واردات گوشت كم شده است.

آقاى [سیدمحمد] اصغرى، [مشاور وزیر کار و اموراجتماعی] آمد. از مشكلات زندگى به خاطر سرطان روده همسرش گفت و از نابسامانى وضع كشور و دانشگاه‌ها وگفت، با گستاخ شدن دانشجوها، درس گفتن در دانشگاه‌ها مشكل شده و داروى سرطانى‌ها گير نمى‌آيد و از فاطى ما تشكر داشت كه دارو برايش تأمين كرده و خواستار ادامه كمك شد و نيز از من خواست كه به [حزب] كارگزاران [سازندگی]، تأكيد كنم كه او را در ليست بگذارند.

اخوى محمد، [رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران] آمد. گفت، پدرزنش به خاطر كسالت قلبى بسترى شده و مقدارى از برنامه انتخاباتى كارگزاران گفت و از ناراحتى آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، به خاطر رد شدن جمعى از نامزدهاى جريان چپ. امروز روزنامه‌ها، خبر از رد صلاحيت حدود 50 نفر از نامزدهاى [انتخابات] شوراها داده‌اند. اسم تعدادى از سران جناح چپ و ليبرال‌ها در ميان ردشدگان است؛ به خاطر عدم التزام به ولايت فقيه [رد شده‌اند] و پرخاش شديدى شروع شده و انتظار مى‌رود كه درگيرى‌ها شدت يابد.

عصر آقاى [حسین] محلوجى آمد. از آقاى [لطف‌الله] اتابكى، دادستان ديوان محاسبات، به خاطر بهانه‌گيرى‌ها گله دارد و دربارة خرابى اوضاع اقتصادى كشور و ضرورت چاره‌جویى، صحبت‌كرد. آقاى [مهدی] صفرى، سفيرمان در روسيه آمد.گفت، روس‌ها گفته‌اند فشار آمريكا، آنها را از همكارى با ايران باز نمى‌دارد و روس‌ها مصمم‎اند در صربستان در مقابل ناتو بايستند. خواست كه براى گرفتن امكانات پيشرفته، سرعت به خرج دهيم و به روسيه سفركنم.

گفتم، در مورد تأسيس پايگاه آمريكا در [جمهوری] آذربايجان، بايد جهت جلوگيرى، با روسيه همكارى كنيم و روسيه، با توجه به وضع بد اقتصادى و وضع بد ماركسيسم و ضعف احزاب كمونيست دنيا و پاشيده شدن اقتصاد شوروى، ديگر مثل آمريكا، يك ابرقدرت به حساب نمى‌آيد.گفت، روسيه بنا دارد [در جنگ قره‌باغ]، ارمنستان را در مقابل آذربايجان تقويت‌كند و اكنون هواپيماى ميگ 29 به آنها داده است.

نظرات بینندگان