arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰

چین برای اعمال عوارض گمرکی بر واردات آمریکا مجوز گرفت

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد به چین این اختیار را می دهد که عوارض گمرکی ۶۴۵ میلیون دلاری تعرفه های جبرانی بر واردات آمریکا اعمال کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سازمان تجارت جهانی اعلام کرد به چین این اختیار را می دهد که عوارض گمرکی ۶۴۵ میلیون دلاری تعرفه های جبرانی بر واردات آمریکا اعمال کند.

به گزارش  روزنامه «چاینا دیلی» قانون مجوز سازمان تجارت جهانی به چین برای اعمال تعرفه جبرانی به ارزش ۶۴۵ میلیون دلار عوارض گمرکی علیه آمریکا پیروزی برای چندجانبه گرایی و تجارت آزاد است و شکست آمریکا را  با پایبندی به قوانین سازمان تجارت جهانی که مجبور به پیروی از آن است، پررنگ می کند.

به گزارش این روزنامه، این اظهارات از سوی کارشناسان اقتصادی زمانی مطرح شد که اعضای این سازمان تصمیم گرفتند تا به چین مجوز اعمال عوارض گمرکی بدهند. چالش چین با سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۲ در برابر  قانونی بود که به رهبری آمریکا عوارض گمرکی ضد کمک هزینه را از سال ۲۰۸۸ تا  ۲۰۱۲ بر ۲۲ کالای چینی از پنل های خورشیدی گرفته تا سیم های فولادی تحمیل کرده بود.

از سوی دیگر چین همچنین در برابر این ادعای آمریکا که اکثر مالکان دولتی برای تهدید یک شرکت به عنوان " سازمان مردمی " کافی می باشند، مبارزه کرد. 

این گزارش می افزاید، وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای اعلام کرده است که «وضع این قانون به عنوان مقابله با اقدامات خلاف قانون آمریکا بسیار حائز اهمیت است و از منافع تجاری مشروع شرکت های چینی و سیستم تجارت چندجانبه محافظت می کند. آمریکا باید هرگونه بهانه ای را متوقف کند و کارهای اشتباهش در برابر چین  را با اقداماتی فوری تصحیح کند.»

کارشناسان معتقدند وضع این قانون حاوی پیامی روشن بود که آمریکا از قوانین تجاری سازمان تجارت جهانی تخطی کرده است. این تصمیم اعتماد جهانی را در سیستم تجارت های چندجانبه  تقویت و تحکیم می کند. 

«لین شن» پژوهشگر موسسه اقتصاد و سیاست جهان در آکادمی چینی علوم اجتماعی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: بهترین راه برای انجام تجارت آزاد، چیزی که آمریکا همیشه مدعی انجام آن است، رعایت قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) است. 

در پایان گزارش چاینا دیلی آمده است در نوامبر ۲۰۱۹، سازمان تجارت جهانی به چین حق اعمال تعرفه تلافی جویانه به ارزش ۳.۵۸ میلیارد دلار بر کالاهای آمریکایی داد. این سازمان متوجه شده برخی اقدامات، ضد کم فروشی آمریکا علیه چین شده بود. در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ آمریکا تعرفه های اضافی بر واردات کالاهای چینی اعمال کرد اما سازمان تجارت جهانی در ۲۰۲۰ اعلام کرد آمریکا تعهدات این سازمان را نقض کرده است. 

 

نظرات بینندگان