arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

تشدید بارش در ۱۵ استان/ وزش باد شدید در ۸ استان

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۱۵ استان، وزش باد شدید در هشت استان و کاهش دما در شش استان هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۱۵ استان، وزش باد شدید در هشت استان و کاهش دما در شش استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی طی روزهای پنج‌شنبه (۲۱ بهمن ماه) در مناطق جنوب غرب آذربایجان غربی و غرب کردستان، جمعه (۲۲ بهمن ماه) در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شرق ایلام، شمال خوزستان، ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران و غرب اصفهان و شنبه (۲۳ بهمن‌ماه) در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، شمال فارس، جنوب و غرب اصفهان با مخاطراتی همچون بارش برف و باران، وزش باد شدید، کولاک برف و مه خبر داد.

 اثر این مخاطره لغزندگی سطح جاده‌ها و اختلال در تردد، کولاک برف، کاهش دید، احتمال سقوط بهمن، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی برف‌گیر، افت فشار گاز و تاخیر و احتمال لغو پرواز خواهد بود. سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه‌شکن و سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی جهت برف‌روبی و مقابله با خسارت احتمالی و مدیریت در مصرف انرژی توصیه کرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نیز از افزایش سرعت باد طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ بهمن ماه) خبر داد.

نوع مخاطره حاصل از فعالیت این سامانه افزایش ارتفاع موج در ساحل به میزان ‌۱ تا ۱.۵ متر و در فراساحل به مقدار ۲ تا ۲.۵ متر خواهد بود.

منطقه اثر این سامانه دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است.

احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها از اثرات این مخاطره خواهد بود.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط احتیاط در تردد قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و اندیشیدن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت است.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ دیگری از تغییر نوع توده هوا و افزایش شیو فشاری همراه با وزش باد شدید در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۴ و ۲۵ بهمن ماه) با مخاطره‌ای همچون وزش باد شدید خبر داد.  

منطقه اثر این سامانه یکشنبه ( ۲۴ بهمن ماه) استان‌های بوشهر، فارس، یزد، کرمان، جنوب اصفهان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و دوشنبه( ۲۵ بهمن ماه) استان‌های  سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان خواهد بود.

اثر مخاطره خسارت به تاسیسات گلخانه‌ای و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال است.

توصیه می‌شود با توجه به زمان برداشت پرتقال در استان کرمان، باغداران برداشت را بعد از آرام شدن جو انجام دهند، عایق بندی و محافظت از کندوها به‌خصوص در استان‌های بوشهر و هرمزگان، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درهای سالن‌ها اقدام کنند. سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط وزش باد اقدامات لازم را انجام دهند. خودداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین‌آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین، استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها و عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل باد شدید در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه از نفوذ هوای سرد در روز دوشنبه( ۲۵ بهمن ماه) با مخاطره‌ای نظیر کاهش دما در استان‌های  بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان خبر داد.

اثر این مخاطره یخ زدگی محصولات کشاورزی و احتمال خسارت به ماشین آلات کشاورزی است و توصیه می‌شود نسبت به مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کودهای اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما، تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی در دستور کار قرار گیرد.

ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، خودداری از کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات در ساعات نزدیک صبح و بامداد، خودداری از مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، استفاده از ضد یخ در ماشین ‏آلات و ادوات کشاورزی و محافظت از سبزی و صیفی جات تازه کشت شده در برابر سرما در استان‌های جنوبی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

 

 

نظرات بینندگان