arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۱۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۰

مقام سازمان ملل: داعش بین ۶ تا ۱۰ هزار جنگجو دارد

به گفته «ولادیمیر ورونکوف» مدیر دفتر دبیرکل سازمان ملل برای مقابله با تروریسم، حدود ۶ تا ۱۰ هزار «جنگجو» در عراق و سوریه تحت فرمان داعش فعالیت دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «ولادیمیر ورونکوف» مدیر دفتر دبیرکل سازمان ملل برای مقابله با تروریسم آماری از تعداد نیروهای تحت فرمان گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق ارائه داد.

بنا بر گزارش منابع رسانه‌ای، یک مقام ارشد سازمان ملل در نشست ویژه روز چهارشنبه (دیروز) شورای امنیت سازمان ملل با موضوع داعش درباره تداوم فعالیت‌های اعضای گروه تروریستی داعش در دو کشور عراق و سوریه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «ولادیمیر ورونکوف» مدیر دفتر دبیرکل سازمان ملل برای مقابله با تروریسم در نشست شورای امنیت اعلام کرد، تخمین زده می‌شود که ۶ هزار تا ۱۰ هزار جنگجو زیر نظر گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند.

این مقام سازمان ملل خواستار همکاری کشورها برای مقابله با گروه تروریستی داعش شد. او از کشورهای عضو سازمان ملل خواست در برابر تهدیدات این گروه تروریستی برای جلوگیری از گسترش آن، دستاوردهای خود را حفظ کنند.

مدیر دفتر دبیرکل سازمان ملل برای مقابله با تروریسم در نشست شورای امنیت هشدار داد، گروه تروریستی داعش به دلیل توانایی خود در سازماندهی مجدد و حتی تشدید فعالیت‌های خود پس از شکست‌‎های بزرگ شناخته شده است.

وی افزود: «عملیات نظامی علیه تروریسم ممکن است ضروری باشد اما اقدامات جامع با تمرکز قوی بر پیشگیری برای پرداختن به پویایی‌شناسی‌هایی که به جذابیت تروریسم دامن می‌زند، نیاز است».

هشدار این مقام سازمان ملل درباره تداوم فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه درش رایطی صورت گرفته که طی روزهای اخیر گزارش‌های رسانه‌ای و اظهارنظرهای زیادی درباره کشته شدن سرکرده داعش مطرح شده است.

بامداد پنجشنبه هفته گذشته رسانه‌ها از عملیات هلی‌برن نیروهای ائتلاف آمریکایی در حومه شمالی ادلب (شمال غرب سوریه) و کشته شدن دست‌کم ده نفر از جمله یک زن و چند کودک خبر دادند. شبکه «الجزیره» گزارش داده بود، بالگردهای ائتلاف آمریکایی در حومه شهرک «أطمة» یک عملیات هلی‌برن انجام دادند که در آن ۱۰ نفر از جمله هفت کودک کشته شدند.

به دنبال انتشار این گزارش‌ها، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با حضور در برابر دوربین کاخ سفید گفت: «دیشب با دستور من ارتش ایالات متحده آمریکا به طور موفقیت آمیزی یک تهدید تروریستی بزرگ علیه جهان یعنی رهبر داعش که با اسم حاجی عبدالله شناخته می‌شد، را از بین بردند».

به دنبال این اظهارات و انتشار خبرهای مختلف در این باره، «یحیی رسول» سخنگوی رسانه‌ای فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شامگاه پنجشنبه هفته گذشته خبر داد که برای کشتن سرکرده سازمان تروریستی داعش، بغداد اطلاعات دقیقی در اختیار آمریکا قرار داده است.

یحیی رسول تصریح کرد: «عملیات کشتن تروریست "امیر محمد سعید" با کنیه "ابی عبدالله قرداش" پس از آن اجرا شد که دستگاه اطلاعات ملی عراق اطلاعات دقیقی در اختیار ائتلاف بین‌المللی قرار داد و این اطلاعات [آن‌ها را] به سوی محل [اختفای] سرکرده داعش و در نتیجه کشتنش هدایت کرد».

«ولادیمیر ورونکوف» مدیر دفتر دبیرکل سازمان ملل برای مقابله با تروریسم در نشست شورای امنیت سازمان ملل به کشته شدن سرکرده داعش اشاره کرد و خواستار از بین بردن زمینه‌های موجود برای سوءاستفاده داعش برای جذب نیرو شد.

به گفته مدیر دفتر مقابله با تروریسم دبیرکل سازمان ملل، «اکنون زمان رسیدگی به نارضایتی‌هایی است که داعش و سایر گروه‌های تروریستی از تبلیغات خود برای جذب پیروان جدید سوء‌استفاده می‌کنند. ما باید بر بازگرداندن کرامت انسانی، اعتماد و انسجام اجتماعی تمرکز کنیم. این باید با رسیدگی به وضعیت ناامیدکننده در اردوگاه‌های آوارگان و بازداشتگاه‌ها در سراسر سوریه و عراق آغاز شود».

نظرات بینندگان