arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰

تجاوز مارک زاکربرگ به حریم خصوصی کاربران متا

شرکت متا، با یک دردسر جدید رو به رو شده است، چرا که مقامات ایالت تگزاس از متا شکایتی چند صد میلیاردی کرده اند. بر اساس این شکایت، ویژگی تشخیص چهره متا، بدون رضایت کاربران استفاده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت متا، با یک دردسر جدید رو به رو شده است، چرا که مقامات ایالت تگزاس از متا شکایتی چند صد میلیاردی کرده اند. بر اساس این شکایت، ویژگی تشخیص چهره متا، بدون رضایت کاربران استفاده می‌شود.

با گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از نیویورک پست، ایالت تگزاس روز دوشنبه از فیسبوک و شرکت مادر اینستاگرام متا برای صد‌ها میلیارد دلار شکایت کرد و مدعی شد این غول اجتماعی با استفاده از فناوری تشخیص چهره بدون کسب رضایت به حریم خصوصی مردم تگزاس تجاوز کرده است.

تجاوز مارک زاکربرگ به حریم خصوصی کاربران متا

این شکایت ادعا می‌کند که فیس‌بوک و اینستاگرام با استفاده از فناوری تشخیص چهره، عکس‌ها و ویدیو‌هایی را که افراد در حساب‌هایشان پست می‌کردند، جاسوسی کرده‌اند  و در نتیجه باید به افراد خیانت پرداخت شود.

طبق قانون تگزاس، شرکت‌ها موظفند قبل از گرفتن داده‌های بیومتریک، از جمله «هندسه‌های صورت» از کاربران رضایت بگیرند،   کاری که متا در حالی که به‌طور مخفیانه داده‌های ده‌ها میلیون تگزاسی را مخفیانه جمع‌آوری می‌کرد، انجام نداد و در نتیجه، دادستان کل ایالت تگزاس،   کن پکستون، این درخواست را در دادگاه ناحیه‌ای هریسون ارائه کرد.

هر نقض قوانین ایالتی با جریمه‌ای تا ۲۵۰۰۰ دلار همراه خواهد بود، به این معنی که این غول شبکه‌های اجتماعی که توسط مارک زاکربرگ تأسیس شده است ممکن است با جریمه‌ای فلج کننده و صد‌ها میلیارد دلاری  یا حتی یک تریلیون دلاری مواجه شود.

در این دادخواست آمده است: "ایالت تگزاس، این شکایت را مطرح می‌کند تا فیس‌بوک را به دلیل زیر پا گذاشتن پنهانی قوانین تگزاس برای بیش از یک دهه پاسخگو کند.  فیسبوک آگاهانه اطلاعات بیومتریک را برای منافع تجاری خود، آموزش و بهبود فناوری تشخیص چهره خود، و در نتیجه ایجاد یک دستگاه هوش مصنوعی قدرتمند ("AI") گرفته است و به تمام نقاط جهان می‌رسد و حتی کسانی را که عمداً از استفاده از آن اجتناب کرده اند به دام می‌اندازد. (با محدود کردن خدمات فیس بوک). "  

تجاوز مارک زاکربرگ به حریم خصوصی کاربران متا

اما سخنگوی متا گفت: "این ادعا‌ها بی ارزش هستند و ما به شدت از خود دفاع خواهیم کرد. " در سال ۲۰۲۰، متا شکایت مشابهی را که تحت قوانین حفظ حریم خصوصی ایلینویز بود با مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار حل و فصل کرد.  سپس در نوامبر ۲۰۲۱، این شرکت اعلام کرد که برای همیشه سیستم تشخیص چهره خود را خاموش می‌کند و سوابق بیش از یک میلیارد نفر را با استناد به "نگرانی‌های اجتماعی فزاینده" در مورد این فناوری حذف می‌کند، اما تگزاس استدلال می‌کند که متا همچنان باید مجازات شود، حتی اگر استفاده از این فناوری را متوقف کرده باشد.  

 
این شکایت همچنین ادعا می‌کند، در حالی که متا می‌گوید داده‌های تشخیص چهره جمع‌آوری‌شده توسط فیس‌بوک را حذف کرده است، ممکن است داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق اینستاگرام، واتس‌اپ یا اپلیکیشن‌های متاورس آن را حفظ کند.  

نظرات بینندگان